Aansturing stappenmotor

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aansturing stappenmotor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou zeggen: kom naar de cnc-zone dag, vraag een half uurtje een lokaal.(even melden in het juiste topic bij Mosoft) Dan doen we met een groepje meedenkers gewoon een brainstorm sessie. Dan komen er waarschijnlijk veel zaken aan de orde die niet uitvoerbaar zijn, maar de kans is wel groot dat je met nuttige informatie naar huis gaat.
Aan tafel met een aantal werkt echt 1000% beter dan via een forum, via getypte info proberen iets technisch te verzinnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aansturing stappenmotor

Bericht door skillalot »

Sikke schreef:
skillalot schreef:Hij wil gewoon een motor die hij met een knop kan starten en stoppen, twee potmeters om de snelheid linksom en rechtsom in te stellen ,en twee instelbare omschakelpunten waar de motor weer de andere kant op moet.
Lijkt mij genoeg informatie.

Zou ik geen cnc besturing voor pakken, inderdaad een arduino, of als het wat meer industriele kwaliteit moet zijn een siemens s7-1200 plc.
Omschakelpunten zou je eventueel nog met verplaatsbare eindschakelaars kunnen doen, maakt het helemaal eenvoudig.
Bedankt voor reactie
Verplaatsbare eindschakkelaar is erg lastig.
Mijn voeding is een soort cilinder die steeds langer wordt en dan ook nog draait.
Dan dus gewoon een schakelaar om te homen en instelbare posities, dus zal er een displaytje bij moeten, ook niet zo spannend.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aansturing stappenmotor

Bericht door DaBit »

skillalot schreef:Hij wil gewoon een motor die hij met een knop kan starten en stoppen, twee potmeters om de snelheid linksom en rechtsom in te stellen ,en twee instelbare omschakelpunten waar de motor weer de andere kant op moet.
Lijkt mij genoeg informatie.
En na een omwenteling van de hoofdas 3mm opschuiven, en als het eenmaal draait komen er nog wat extra wensen bij want zo werken dat soort zaken.

Allemaal niet heel triviaal om via een forum op te lossen, zeker niet al een van de twee geen flauw idee heeft welke kant het op gezocht moet worden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Aansturing stappenmotor

Bericht door Michel »

kan ik jou ook een pb sturen ?
Ja hoor dat kan altijd,het kan wel een dag duren voor dat je antwoord hebt.

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Plaats reactie