Instrument Nul instelling sensor

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Instrument Nul instelling sensor

Bericht door vikingpirate »

Wie zou mij kunnen helpen aan een goede link voor een betaalbare Instrument Nul instelling sensor.

Ik ben op zoek bij Aliexpress maar de naam en prijzen lopen zoveel uiteen.
Welke versie wordt er veel gebruikt ???

vriendelijke groet
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Instrument Nul instelling sensor

Bericht door Ballegooijen »

Voor welke software is het?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Instrument Nul instelling sensor

Bericht door vikingpirate »

Ik wil graag een Stepcraft 840 kopen.

Estlcam
Winpc-nc
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Instrument Nul instelling sensor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het is een kontaktplaatje met een isolerende onderkant, een draadje met bananenstekker er aan. Een beetje hobbyist kant dat toch wel bij elkaar knutselen.
En dan moet je de dikte van dat setje weten.
Of gaan jullie beweren dat dat kontaktplaatje ook nog verend is ?
(in dat geval moeten we eerst een engineer inschakelen, een 3D ontwerp laten maken en ....) :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Instrument Nul instelling sensor

Bericht door Ballegooijen »

Ik zou dan eerst een machine kopen en dan de assesoires pas.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Instrument Nul instelling sensor

Bericht door vikingpirate »

Ik ben mij uitgebreid aan het voorbereiden, op de aanschaf van een cnc freesmachine.
Verder ga ik eerst ff in de vakantie bij de dealer eens kijken en dan kan ik altijd wel voorbereid een mooie machine kopen.
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Instrument Nul instelling sensor

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb zelf zo'n ding gemaakt maar sinds ik hem heb gebruik ik hem nooit meer ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Instrument Nul instelling sensor

Bericht door vikingpirate »

Ballegooijen schreef: 27 jun 2018 19:55 Ik heb zelf zo'n ding gemaakt maar sinds ik hem heb gebruik ik hem nooit meer ;-)
Hoe heb je dat gemaakt en hoe sluit je hem aan.
Ja jongens op cnc ben ik een leek, nog helaas.
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Instrument Nul instelling sensor

Bericht door Ballegooijen »

Ook ik ben als leek begonnen. Zelf mijn CNC gebouwd. Tegen alle adviezen in van hout. Na een eigen ervaring omgebouwd naar aluminium. Lees mijn draadje eens, daar zul je veel in herkennen: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8 ... &start=448

Hier vindt je mijn toolsetter: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8 ... 75#p151175
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Instrument Nul instelling sensor

Bericht door vikingpirate »

@ballengooien,

Heb je daar een schema van dan kan ik hem namaken, en of tekening.

Thnx
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Instrument Nul instelling sensor

Bericht door Arie Kabaalstra »

een toolsetter is niets meer dan een schakelaar.. daar is toch niets ingewikkelds aan?..

Waar je em aansluit hangt af van welke besturing je gebruikt, de "probe ingang"is het meest logische.. zie de documentatie van je besturing om te zien waar die zit..

de beste werken met een schakelaar, een NC contact, zodat je besturing ook een melding geeft als je draadbreuk hebt.. dat scheelt aanzienlijk in gebroken frezen, en een kapotgestampte toolsetter..

'k heb ze gezien gemaakt van drukknoppen, Proximityswitches, of 3D Tasters ondersteboven, met de laatste kun je ook diameters meten als je er een "Paddestoel" opzet..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Instrument Nul instelling sensor

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 19 jul 2018 00:38 een toolsetter is niets meer dan een schakelaar.. daar is toch niets ingewikkelds aan?..
Waar je em aansluit hangt af van welke besturing je gebruikt, de "probe ingang"is het meest logische.. zie de documentatie van je besturing om te zien waar die zit..
de beste werken met een schakelaar, een NC contact, zodat je besturing ook een melding geeft als je draadbreuk hebt.. dat scheelt aanzienlijk in gebroken frezen, en een kapotgestampte toolsetter..
'k heb ze gezien gemaakt van drukknoppen, Proximityswitches, of 3D Tasters ondersteboven, met de laatste kun je ook diameters meten als je er een "Paddestoel" opzet..
Is een schakelaar nauwkeurig en repetitief genoeg op 0,01 mm ?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Instrument Nul instelling sensor

Bericht door benkr »

Ja, wonder boven wonder zijn heel veel schakelaars bruikbaar, maar of dat ook over langere tijd geldt (vervuiling en veroudering) vraag ik me toch wel af.
DaBit heeft wel eens geschreven dat hij echt super nauwkeurige schakelaars had liggen die bedoeld waren voor dit doel, maar dan heb je het over schakelaars van vele honderden Euro's.
Maar ook een normale drukschakelaar van een beetje goed merk blijkt heel reproduceerbaar te schakelen, het probleem is altijd dat er een redelijke stroom moet lopen, anders wordt de oxidelaag die wordt gevormd onvoldoende afgebroken, dit probleem zie je ook vaak bij relais die alleen maar heel kleine stromen schakelen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Instrument Nul instelling sensor

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 19 jul 2018 12:27 Ja, wonder boven wonder zijn heel veel schakelaars bruikbaar, maar of dat ook over langere tijd geldt (vervuiling en veroudering) vraag ik me toch wel af.
Belangrijkste is de repeteerbaarheid, dat hij 2mm verloopt over 10 jaar maakt niet uit als hij maar bij alle tools diezelfde sessie dezelfde delta heeft.
Maar ook een normale drukschakelaar van een beetje goed merk blijkt heel reproduceerbaar te schakelen, het probleem is altijd dat er een redelijke stroom moet lopen, anders wordt de oxidelaag die wordt gevormd onvoldoende afgebroken, dit probleem zie je ook vaak bij relais die alleen maar heel kleine stromen schakelen.
Klopt, dat hangt van de coating van de schakelaar/relais af.
Ik weet dat je voor lage stromen zogenaamde speciale signaal- of audio-relais hebt die gecoat zijn met goud en volledig stofdicht zijn.
Die kosten ook wel tientje(s) per stuk voor een relaitje van 1cm maar die zitten dus in telefooncentrales en oudere analoge audio apparatuur.
Zo zullen er ook wel speciale schakelaars zijn met volledig vergulde contacten die dus typisch geschikt zijn voor 24VDC 1A ofzo.
De 230VAC 10A schakelaars/relais zijn dus ongeschikt, die hebben echt flinke stromen nodig zodat de overgangsweerstand relatief laag blijft.
Plaats reactie