Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door Lude »

Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Gister avond hebben we hem aan de loop gehad met hulp van alle tips (en lijkt er dus elektronisch weinig mis met de machine, behalve een paar Filters).
Echter omdat het een manual-plus besturing is was het even zoeken naar de hydrauliek-schakelaar. Uiteindelijk door hem in de kast direct op het relays te bedienen en met behulp van de clear knop hebben we hem aan gekregen (maar of dat de truc is geweest?)

Toen bij het naar zijn referentie lopen is de machine op zijn eindlimieten gelopen. Handmatig terug gedraaid, en daarna hadden we weer dezelfde opstart-problemen.

De conclusie was eigenlijk dat het toch wel heel essentieel is om de goede gebruikshandleiding er bij te hebben. Hier zijn we nu dus actief naar op zoek.
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door VDFman »

Lude schreef: Echter omdat het een manual-plus besturing is was het even zoeken naar de hydrauliek-schakelaar.

Dat begrijp ik niet, er is op mijn machine geen hydrauliek schakelaar. De hydrauliek-pomp hoort te gaan lopen als je de aan schakelaar bediend. ( de 1e van de opstart cyclus, op jouw machine wellicht de drukknop boven de noodstop van het bedieningspaneel)
Gingen alle assen in de fout bij het refereren? Liet je ze allemaal tegelijk lopen?

Misschien een idee om er toch maar een monteur van DMG erbij te halen? Kost wel wat maar als het goed is kan zo iemand in een uur doen waar je anders misschien een jaar mee zoet bent om uit te zoeken....Als je er al uit komt.Heb ik zelf ook wel eens zo gedaan en de kosten maar beschouwd als cursus geld. ( ik bleef er natuurlijk wel bij om te kijken wat hij deed en stelde zoveel mogelijk vragen) Let wel: er is geen garantie dat een DMG monteur hem wel aan het draaien krijgt.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door Lude »

We hebben lang gezocht omdat hij er dus niet was.. Via de start-knop schakelde de hydrauliek ook niet in, maar wel door hem handmatig op het relais te bedienen.

Alle assen liepen inderdaad tegelijk, maar alleen de y ging over zijn limiet.
Eerst maar eens een goede handleiding vinden, want het is nu vooral gebrek aan algemene kennis bij ons.
Hebben al contact met een monteur, vind het zeker geen probleem om er wat geld in te stoppen..
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door Lude »

Tijdje stil geweest rond dit topic maar helaas niet opgelost. Wel zijn we wat verder gekomen, de besturing blijkt een Manualplus V360 Frezen (deze besturing is ook in een draaien versie verkrijgbaar geweest), we hebben hier ook een handleiding van kunnen vinden ( BASIC IPLC Program V360 Turning ), en een definitie voor de pinout van de input/output van de draaibankversie van deze besturing, echter lijkt deze pinout niet geldig voor freesbanken. We vermoeden dit omdat bijvoorbeeld op de input voor de hydrauliek de versnellingsinput binnen komt en zo nog meer gekke dingen.

Heeft iemand ervaring heeft met deze specifieke besturing? Of weet iemand eventueel waar we kunnen vinden welke signalen er op welke inputs van de besturing zitten?

We proberen nu de programmatuur direct uit de PC te trekken, in de hoop dat we daar de definitie van de pinpout kunnen terugvinden.
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door VDFman »

Als de besturing opstart, kun je dan in verschillende menu's komen? Anders maak eens wat foto's, misschien herken ik wat. In de Mill-plus zit een input-output overzicht.

Ik zou het knap vinden als je de software eruit kunt halen en ook nog eens leesbaar maken.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door Lude »

De besturing start op.

Voorheen kwamen we gewoon in het hoofd-scherm. Hij heeft éénmalig toevallig een keertje gelopen, en daarna is hij in storing geschoten en komen we alleen in de machineconstanten schermen. De schakelaar om hem in MC modus te zetten bleek geen goed contact te maken, na deze gerepareerd te hebben blijft het euvel echter. Dat is één van de redenen dat we de complete in en outputs van de besturing willen doormeten, we vermoeden dat een signaal ergens niet goed binnen komt.

Als ik weer bij de machine ben maak ik wat foto's van het display.

Het idee is nu om het hoofdprogramma te bypassen en dan via dos wat rond te gaan zoeken naar o.a. main.prg, en andere programma files (in de hoop dat deze in het ruwe formaat ergens in het EPROM staat, als ze gecompileerd zijn dan wordt het een taaie dobber).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Lude schreef: 18 jan 2018 09:57 Voorheen kwamen we gewoon in het hoofd-scherm. Hij heeft éénmalig toevallig een keertje gelopen, en daarna is hij in storing geschoten en komen we alleen in de machineconstanten schermen. De schakelaar om hem in MC modus te zetten bleek geen goed contact te maken, na deze gerepareerd te hebben blijft het euvel echter. Dat is één van de redenen dat we de complete in en outputs van de besturing willen doormeten, we vermoeden dat een signaal ergens niet goed binnen komt.
Mijn conclusie zou zijn: die hele besturing zou heel goed vol kunnen zitten met wakkel contacten, geen beginnen aan.
Het idee is nu om het hoofdprogramma te bypassen en dan via dos wat rond te gaan zoeken naar o.a. main.prg, en andere programma files (in de hoop dat deze in het ruwe formaat ergens in het EPROM staat, als ze gecompileerd zijn dan wordt het een taaie dobber).
Geloof je daar echt zelf in ? :lol:
Er zit zowiezo geen gewone DOS in, maar een speciale realtime versie. (dat neem niet weg, dat als er een harde schijf in zit, en je stopt die in een linux computer die misschien wel iets met het bestandsformaat kan)

Als je er dan echt veel tijd aan wilt besteden zou ik het wakkel contact euvel eerst oplossen, alle schuifverbindingen los, en weer terug. (pcb connectoren lostrekken en terugplaatsen e.d.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door VDFman »

Als je al niet meer in het startscherm terecht komt zie ik het somber in. Dat heeft niks meer met schakelaars te maken maar met de software. Als de software verloren is gegaan en er is geen back-up, dan is het einde oefening. Jouw besturing is een one-off, waarschijnlijk door Philips speciaal gemaakt en daarna op een bank gebouwd om wat te proberen. Daarom zal het aansluiten ook wel een beetje houtje-touwtje gedaan zijn, was toch maar om te testen.
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door benkr »

Och, dan is het altijd nog een heel leuke machine om om te bouwen naar een hedendaagse besturing, hetzij in de hobbyhoek ala Mach3/4, Eding enz., hetzij een professionele besturing.
Maar het zou ook een Chinees kunnen zijn ala die van AndreFC101, waarom niet, keuze genoeg.
De problemen komen bij de speciale dingen zoals toolwisselaar, smering enz. enz. enz.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door Lude »

VDFman: Klopt, het is allemaal erg houtje touwtje gedaan, ik geloof niet dat deze machine in deze staat lang in bedrijf heeft gestaan.

We zijn weer een stap verder:
DOS zijn we in gekomen, een beetje rond geprikt in alle bestanden; maar weinig goede configuratiebestanden gevonden.
Nog wat verder in de bedrading gedoken, maar zien het repareren toch somber in.

Dus, dan maar tijd steken in het alternatief: retrofit naar linuxcnc. Dit heeft ook als voordeel dat we makkelijk extra accessoires aan kunnen sluiten (snelloopkop hebben we nog liggen, atc op ebay al voorbij zien komen voor weinig).

Na wat onderzoek kwamen we er achter dat de leeskopen die op de glaslatten zaten al vervangen waren door nieuwe TTL versies (dus niet de oude Philips PE 2480/10, maar de Philips LMS 5.1), de oscilloscoop bevestigde dit. Dat scheelt weer een set converters, of het vervangen van de linealen.

Daarna handmatig de machine in bedrijf gezet (op zo'n manier dat we een werkend noodstroomcircuit hebben, incl smeerpompen en hydrauliek), en een -10/10v signaaltje op de Indramat gezet. Alle assen bewegen soepeltjes heen en weer, dus goed nieuws.

Dus allemaal groen licht voor een ombouw. Nu is het wachten op de juiste IO bordjes, een paar avondjes de bedrading fatsoeneren. Dit geeft weer energie!

Iedereen van harte bedankt voor het meedenken!!
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door Lude »

Ik zal nog even een update plaatsen:

De besturing hebben we gedemonteerd, en is overgenomen door iemand die erg veel ervaring heeft met deze machines/besturingen. Hij heeft alles grondig getest en kwam met de volgende conclusie:
-Monitor, Toetsenbord, VME rack + voeding, Cpu en Meetsysteem kaarten waren allemaal prima.
-OPC-kaart had een defect (hier is ook aan gesoldeerd geweest hadden we gezien), maar dat is reparabel.
-IO kaart had ook een defect, dit is de reden waarom hij steeds in machine-constanten schoot.

Het lag dus niet aan de bedrading!

We hebben Mesa kaarten gekocht in de US, en met een paar avondjes bedrading fixen loopt de machine nu op linuxcnc soepeltjes heen en weer. Todo is nog de spindel en de versnellingsbak aansluiten, maar daar verwacht ik geen grote problemen. Het verbaasde ons echt hoe snel we die nieuwe besturing aan de praat hadden, de volgende keer zullenwe dus niet lang meer treuzelen!

Iedereen van harte dank voor het meedenken!!
Plaats reactie