Gereedschapstabel exporteren

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Gereedschapstabel exporteren

Bericht door joopbos »

Is het mogelijk om uit een machine met een Heidenhain 620 besturing de gereedschapstabel te exporteren? Zoja, hoe dan?
Ik wil deze dan importeren in Inventor HSM
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12027
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gereedschapstabel exporteren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is dat niet gewoon de file TOOLS.T of iets wat daar op lijkt. Dat is bij de andere HH wel zo. Zit gewoon in de PC als je met TNCREMO/TNCSERVER de programma's naar je computer zend.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Gereedschapstabel exporteren

Bericht door Rob65 »

Klopt, met TNCREMO (op mijn oude 426) kan ik de tabel exporteren.
Maar om die vervolgens in HSM te importeren is weer een ander verhaal.

Je zal de data van de TNC om moeten zetten in XML voor HSM.
HSM tool libraries zijn voor HSM Express (SolidWorks of Inventor) en voor HSM Works gelukkig gelijk. Ik gebruik zowel SolidWorks/HSM Express en Inventor/HSM Works en libraries zijn uitwisselbaar.

Als je iemand kan vinden die een conversie programma kan schrijven is daar vast wel (een kleine) markt voor.
Echt heel moeilijk kan het niet zijn. De HSM tool library is een XML file en een tooldefinitie ziet er zo uit:

Code: Selecteer alles

<tool version="1.1" type="flat end mill" unit="millimeters" guid="{13fe2798-f3a4-458f-b9b0-44333944c2d9}"><nc number="2" diameter-offset="2" length-offset="2" break-control="0" manual-tool-change="0"/><coolant mode="flood"/><material name="carbide"/><body diameter="6" flute-length="10" shoulder-length="20" shaft-diameter="6" body-length="20" overall-length="32" number-of-flutes="3" thread-pitch="0"/><holder description="20-300-40-06" vendor="Mexin" guid="{31630b67-c807-4cea-a6eb-9aed0028788a}" library-name="Bridgeport"><section diameter="15" length="0"/><section diameter="25" length="11"/><section diameter="25" length="12"/><section diameter="63" length="0"/><section diameter="63" length="5"/><section diameter="55" length="2.5"/><section diameter="53" length="0"/><section diameter="53" length="5"/><section diameter="55" length="0"/><section diameter="63" length="2.5"/><section diameter="63" length="10"/></holder><motion spindle-rpm="6000" ramp-spindle-rpm="6000" clockwise="yes" feed-mode="per-minute" cutting-feedrate="720" entry-feedrate="315" exit-feedrate="1256" plunge-feedrate="315" ramp-feedrate="315" retract-feedrate="315"/></tool>
De helft van de data is voor de tool houder, die kan je desnoods gewoon overslaan en indien gewenst later in HSM zelf toevoegen. De problemen treden echt pas op als je ramp-spindle-speed, feedrate etc. in gaat vullen.
Dat kan je natuurlijk handmatig in HSM doen maar dat kan je ook door het conversie programma laten berekenen - moet je alleen wel controleren of dat ook echt klopt.

Hoe groot is je tool tabel? en hoe vaak wil je die veranderen?
Ik vraag me trouwens af of ik niet eerder een vergelijkingsprogramma zou willen hebben: nieuwe tools zet in dan in de HSM library en dan vergelijk ik die met de machine library zodat ik daar dan de tools kan plaatsen die voor dat programma nodig zijn.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Plaats reactie