4e as haas

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Robin-e30
Berichten: 126
Lid geworden op: 09 dec 2012 18:17

4e as haas

Bericht door Robin-e30 »

Toen ik 1.5 jaar geleden mijn haas kocht had er altijd een 4e as op gezeten.
De aansluiting achter op de machine zitten er ook. Had er verder nooit bij stil gestaan omdat ik geen 4 assig werk heb.
Maar nu komt er zo nu en dan wel wat 4 assig werk aan of werk wat makkelijker 4 assig gedaan kan worden.
Nu heb ik wat onderzoek gedaan en zie ik de driver van de 4e as nog zitten.

Ik wil dus eigenlijk gaan testen of het werkt...
Nu moet ik alleen een g code regel hebben die een 4e as laat draaien zodat ik kan gaan meten of er daad werkelijk een stroompje wordt door gegeven.

Mijn volgende vraag is: er zitten twee stekker op de machine 7 en uit het hoofd 13 polig. Een van de twee zal ik nodig hebben of beide???

Op ebay heb ik al gezocht naar een 4e as voor zo'n 1200/2000 dollar heb ik er een. Zonder besturing kast, ik neem aan dat ik die niet nodig heb? Ik wil hem puur vanuit de machine gaan aansturen.

Ik heb ervaring met een 4e as maar niet op een haas.
Niet hoe je hem aansluit en niet hoe je hem aan stuurt.

Alle info is welkom :mrgreen:
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: 4e as haas

Bericht door rien1959 »

Waarschijnlijk heb je beide aansluitingen nodig. Een is voor de encoder en de andere voor de motor. Voor de rest is het aansturen vanuit G-codes heel simpel. Staat er al een draai-as actief op het scherm ? Bijvoorbeeld A,B of C ? Het kan ook zijn dat die vanzelf actief wordt als je de as aansluit. Dan is het b.v een A-as en dan type je in G01 A 180 f300 en dat ding gaat met een voeding van 300 graden per minuut naar 180 graden. Meer is het niet.
Zelf heb ik een Mikron WF machine en daar kan ik vanuit de gebruikers parameters zelf de as actief maken. Misschien dat dit bij Haas ook zo werkt ?
Laatst gewijzigd door rien1959 op 20 nov 2016 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 4e as haas

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En referentie punt lopen ook natuurlijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie