Heidenhain ND 750

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pe1fot
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2016 18:52
Locatie: Sleeuwijk

Heidenhain ND 750

Bericht door pe1fot »

Hallo Allemaal,
Ik heb een Deckel FP1 freesmachine met Heidenhain linialen en een ND 750 uitlezing. Ik denk er over om de machine om te bouwen naar CNC besturing. Hiervoor zou ik graag de positionerings data uit de ND 750 willen halen. Is er iemand die zo'n interface heeft gebouwd? ( De ND 780 heeft zo te zien wel een standaard interface). Heeft iemand mogelijk de elektronische schema's van de ND750 en ND 780?

Alvast mijn dank,
Frans
Spijk gem.Lingewaal
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Heidenhain ND 750

Bericht door benkr »

Als het al lukt om de gewenste data uit de DRO (uitleeskast) te halen dan heb je nog een heel grote uitdaging om daar een besturing omheen te bouwen. Ik denk dat je dan meteen uitkomt bij iets Linux achtigs en dat je ontzettend veel zelf zult moeten uitvinden en uitproberen. Als je geen software én hardware freak bent dan is het onbegonnen werk om dit tot een goed eind te brengen. Ik ken hier op het forum denk ik maar 1 iemand die dat misschien zou kunnen, DaBit natuurlijk.
Het begint al om er achter te komen wat de totale latency van de DRO is, en die is heel cruciaal voor het totale regelgedrag van je systeem. Ik zelf zou er nooit aan beginnen. Verkoop de DRO met de linialen en ga met wat meer standaard componenten gewoon opnieuw beginnen, zo'n machine heeft dan nog heel ruim voldoende uitdagingen in zich om je helemaal op stuk te bijten. Denk hierbij aan oliesmering, schakelen van de 'versnellingsbak', koeling en allerlei beveiligingen etc. etc.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Heidenhain ND 750

Bericht door DaBit »

Die raad van Ben is zo gek nog niet..

Wil je iets kunnen met data van de linealen dan heb je het sneller en frequenter nodig dan de DRO het je gaat geven. Kun je beter de linealen zelf gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie