Heidenhain, laatste geselecteerde blok invoegen.

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Heidenhain, laatste geselecteerde blok invoegen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Luitjes.. dat we dit nog mee mogen maken..

Als Heidenhain Adept, en ervaren gebruiker heb ik een vraag aan jullie!.. :shock:

onlangs ben ik bij een kennis geweest die een CNC Freesbankje heeft staan met een Heidi 415B eraan.
Leuk machientje, puike besturing.. we moeten MDI nog van ISO naar Heidi Klartekst omzetten.. maar da's een MOD Functie.. daar kom ik wel uit..

Maaar!..
Ik herinner me dat er een toets/toetscombinatie was, waarmee je het laatst geselecteerde block kan invoegen, ik gebruikte dat vroeger veel voor "Effe snel" gatencirkels programmeren:

Dan tiepselde ik iets in de trant van:

PGM GATENCIRKEL
BLKFRM1 X-50 Y-50, Z-20
BLKFRM2 X50 Y50 Z0
TOOLCALL 1 Z S2200
CYCLE DEF BOREN
...
END CYCLE
L X0 Y0 Z20 R0 FMAX
L Z2 R) FMAX M3
CC X0 Y0
LP PR 30 PA 0 R0 FMAX M99; EERSTE GAT
LP IPR0 IPA 30 R0 FMAX M99

en die laatste regel kopiëerde ik dan nog eens 10 maal door die toets(combinatie) te gebruiken.

Dus:
LP IPR0 IPA 30 R0 FMAX M99
LP IPR0 IPA 30 R0 FMAX M99
LP IPR0 IPA 30 R0 FMAX M99
LP IPR0 IPA 30 R0 FMAX M99
enzovoorts..

de vraag is.. "Hoe flikte ik dat.. ik hoop dat jullie het weten.. ik ben het vergeten.. 't is inmiddels 5 jaar geleden dat ik voor het laatst achter een Heidenhain gestuurde machine heb gestaan..

De meeste ervaring heb ik met de TNC 420, en ik heb daarna vooral met de TNC 620 gewerkt, en een beetje met een TNC 155.. (op een Interact)

Ik hoop dat jullie een antwoord hebben..
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 08 mei 2018 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heidenhein, laatste geselecteerde blok invoegen.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat we dat nog mogen meemaken, dat ik uberhaubt antwoord geef over een heidi vraag. :oops: :lol:
Er zitten mij teveel "toetsen zonder functie" op. :mrgreen:

Die plakfunctie heb ik nooit van gehoord, bij de siemens had ik idd zo door dat je gewoon Ctrl-C en Ctrl-V kon gebruiken, ook al stond dat niet op de toetsen.
Dus misschien ligt het wel aan welk toetsenbord die besturing mee is uitgerust, bij sommige modellen is het toetsenbord nogal beperkt, bij andere is het volledig een pc toetsenbord.

Maar in jouw specifieke geval begrijp ik eigenlijk niet waarom je niet een CALL functie gebruikt.

Code: Selecteer alles

LBL 1
LP IPR0 IPA 30 R0 FMAX M99
CALL LBL 1 REP 9
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die steekcirkel cyclus niet standaard in de besturing zit.(maar ik ben ook vies verwend met een andere besturing)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Heidenhein, laatste geselecteerde blok invoegen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hugo, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.. :lol:

Die Toetsen zonder Functie.. ja.. en dat zijn ook elke keer andere.. :P

Op een Heidi zit geen Ctrl toets.. helaas aarbeienconfiture..

Er zit zeker wel een "Patroon-Cyclus" in de besturing, maar het ging me om het foefje van snel even een paar regels invoegen in plaats van inkloppen..
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Heidenhain, laatste geselecteerde blok invoegen.

Bericht door joopbos »

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Heidenhain, laatste geselecteerde blok invoegen.

Bericht door javanree »

Volgens mij eerder pagina 97 van https://product.heidenhain.de/JPBC/imag ... 0_a_02.pdf , de 415 is veel ouder...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Heidenhain, laatste geselecteerde blok invoegen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Linki schreef: 08 mei 2018 13:33 http://www.cnczone.nl/search.php?keyw ... bmit=Zoek


Sorry, kon het niet laten. ;-)

RTFM.. Ja.. :lol: Ik heb zitten spitten.. maar ik keek er blijkbaar overheen.. een gedrukt document leest toch altijd lekkerder dan een PDFje..

Ik kon me echt niet meer herinneren hoe ik het toen deed.. maar "copy block" komt me nu vaag bekend voor..
'k zat ook met tool lengtes te klooien.. dat bleek em te zitten in de Machine parameters.. MP 7285 om precies te zijn.. verder moet ik nog even in de MOD Functies duiken, omdat de vorige operator van deze machine MDI in ISO programmeerde.. ISO op een Heidi.. dat wil je echt niet..
Plaats reactie