Kitamura Mycenter

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Koen
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2018 15:39
Locatie: Andijk

Kitamura Mycenter

Bericht door Koen »

Hallo,

Ik heb onlangs een Kitamura Mycenter2 gekocht. Deze heeft een Funac 15M besturing. Nu ben ik op zoek naar iemand die ervaring heeft met deze machines en besturing er van.
Ik heb de machine aangesloten en alles lijkt te werken. Al lukt het me nog niet om de tools te wisselen.
Ik ben geen complete leek op cnc ik bezit ook een Bridgeport ezpath. Maar deze is zeer makkelijk aan de machine te programmeren.
Wie kan me verder helpen.

Uiteraard hoeft dit niet voor niets!

Ik hoor het graag,

Mvg Koen
06-11428520

Omhoog
Plaats reactie
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Kitamura Mycenter

Bericht door Robbie »

Hallo Koen,

Ik heb geen kennis van Kitamura/ Fanuc, maar krijg je ook geen foutmeldingen oid?
Bij voorbeeld: Te grote gereedschapslengte (verkeerd ingegeven?) waardoor de Fanuc denkt dat er geen ruimte is om te wisselen.
Normaal gesproken verwacht je dan dat de besturing gaat zeuren.

Succes,
Rob.
Koen
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2018 15:39
Locatie: Andijk

Re: Kitamura Mycenter

Bericht door Koen »

Tijdens het tool wisselen gaat de machine naar zijn Z nul positie en draait de gereedschapcarrousel. Daarna gebeurd er niets meer...

groet Koen
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Kitamura Mycenter

Bericht door Robbie »

Maakt hij wel alle bewegingen af tot de verwachte posities. als een verwachte positie van de carrousel of wisselarm niet wordt gehaald, wordt een eindschakelaar (of reed contact oid) niet gemaakt en geeft de besturing niet vrij voor de volgende stap.
Het is natuurlijk mogelijk dat er tijdens de/ montage of transport iets is verschoven. Dan kan de besturing de cyclus niet afmaken en blijft wachten. Heb je wel de boeken bij de machine?, dan kan je evt gericht zoeken.
Welk ledje zou moeten gaan branden, de daaraan gekoppelde eindschakelaar een beetje helpen totdat die led aan gaat en dan uitzoeken waarom die eindschakelaar het niet doet. Hij kan verschoven of kapot zijn. maar er kan ook iets in de weg zitten.
Doe dat storing zoeken svp niet met een automatisch lopen prog. maar met regel voor regel of met losse commando's zoals M06. Anders heb je kan op ongelukken (beklemming of erger).

Succes,
Rob.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Kitamura Mycenter

Bericht door javanree »

Soms zit er een beveiliging op de besturing dat je alleen kunt wisselen als zowel in de spil als in de geselecteerde pocket van de wisselaar een tool zit. Als je toch probeert te wisselen met een lege pocket stopt de machine dan precies op het door jou aangegeven moment van de wisseling (ooit ervaren met oa een Fanuc Robodrill)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kitamura Mycenter

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heeft de machine voldoende perslucht ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Koen
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2018 15:39
Locatie: Andijk

Re: Kitamura Mycenter

Bericht door Koen »

Bedankt voor alle input.

Helaas heb ik geen boeken vd machine zelf wel de maintenance manual van Funac.
De boeken heb ik proberen op te vragen bij Kitamura deze stuurde me door na Humacs Krabbendam en deze kan de boeken helaas niet meer leveren.
Dus als iemand hier nog wat heeft. Hou ik me graag aanbevolen!

Ik ben eens gaan kijken onder de plastic kap vd hoofdspil. Hier vond ik in ieder geval een luchtleiding die gescheurd is.
Deze zal ik dus even gaan vervangen en dan maar weer voorzichtig kijken wat er gebeurd.
Ik hou jullie op de hoogte!

Groet Koen

(PS. Nog steeds op zoek naar iemand met ervaring van deze machine)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kitamura Mycenter

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Koen schreef: 10 sep 2018 14:11
Ik ben eens gaan kijken onder de plastic kap vd hoofdspil. Hier vond ik in ieder geval een luchtleiding die gescheurd is.
Deze zal ik dus even gaan vervangen en dan maar weer voorzichtig kijken wat er gebeurd.
Ik ken jouw machine helemaal niet, maar stel me voor dat het allemaal op elkaar lijkt.
Veel van dat soort machines lijken erg op elkaar, je kunt nu eenmaal niet veel anders met XYZ en een gereedschap trommel als je het ook nog simpel en goedkoop wilt houden (waar niets mis mee is)
Eens bij een bridgeport inderdaad meegemaakt dat het luchtverbruik naast de machine nogal fors was, daardoor bleef er te weinig over voor de bediening van de trommel gereedschappen, en bleef de machine ook gewoon staan wachten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Koen
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2018 15:39
Locatie: Andijk

Re: Kitamura Mycenter

Bericht door Koen »

De Toolchange werkt :P

Was overigens nog wel even stoeien.
Ik probeerde nl eerst de tool te wissellen zonder de spindel te laten draaien.
Dit werkt dus niet!

Voor iedereen met eenzelfde probleem hier mijn werkvolgorde:

Machine aanzetten en nullen.

programma in MDI
S500 T2 G91 G28 Z0 M6 ;

Ik kom langzaam verder.
Nu nog de diverse tools instellen.

groet Koen

PS iemand met ervaring is nog steeds gewenst!
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kitamura Mycenter

Bericht door andrefc101 »

Koen schreef: 12 sep 2018 15:06 De Toolchange werkt :P
S500 T2 G91 G28 Z0 M6 ;
Heb je ook enig idee wat de verschillende commando's doen, en waarom deze nodig zijn bij een toolchange?
Ik vraag dit omdat je stelt dat de spindel moet draaien, maar dat commando mis ik nu net....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kitamura Mycenter

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Koen schreef: 12 sep 2018 15:06
Machine aanzetten en nullen.

programma in MDI
S500 T2 G91 G28 Z0 M6 ;
Dat de machine genuld moet zijn is logisch, je bedoeld denk ik refereren.
T2 M6 zou de toolwissel moeten doen.
Om de een of andere wazige reden kan het nodig zijn dat er een willekeurig toerental gegeven moet zijn, dat zou die S500. Maar dat was misschien een eenmalig probleem, dat anders die spil geen snelheid heeft om te orienteren. (dat is nier raar, dat vinden we wel byzonder :lol: )
Om op de juiste Z positie te staan zou die G28 Z0 nodig kunnen zijn, wel vreemd, dat hoort in de M6 makro van de fabrikant te zitten.
G91 zou ik weglaten, dat doet met Z0 samen helemaal niets, voor de rest ook niet, maar de volgende beweging in je programma wordt dan in kettingmaten, en meestal wil je dat niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Koen
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2018 15:39
Locatie: Andijk

Re: Kitamura Mycenter

Bericht door Koen »

De Machine draait :P

Ik heb de eerste programmatjes geschreven met Ecam V3.
Dit is een eenvoudig programmaatje om je G codes te genereren.
Ik heb best wel even gezocht naar een eenvoudig programma Fusion 360 etc. zijn mij te uitgebreid en daardoor te moeilijk geworden.
En ik moet zeggen bij Ecam reageren ze zeer snel (vaak binnen enkele uren) en vakkundig op je vragen.


Terug naar de machine.

Het is een oud beestje maar voor mij zeker voorlopig voldoende.

Kent daardoor wel wat eigenaardigheden. Zo moet ik zoals eerder gemeld al de G codes (ook de G91 ZO) in de MDI invoeren om een toolwissel te krijgen.
Gelukkig hoeft dit in het programma niet. Ook moet ik eerst een toolwissel doen voordat ik het programma laat draaien. Alsof ik de tools ook moet refereren...
Gelukkig zet hij de tool wel op de juiste positie terug. Ook wil de machine wel zonder tool aan de slag maar bij het terugzetten vd lege tool stopt de machine.
(machine vullen met een tool en dan gaat hij weer)

Ook moet ik alle tools in de offset min aangeven anders wil de machine bij een positieve offset eerst naar boven . wat natuurlijk resulteert in een overtravel.


Bedankt voor ieder zijn hulp en input.

groet Koen
Plaats reactie