Rotary rebuild / Encoder servo vragen

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Rotary rebuild / Encoder servo vragen

Bericht door willy wonka »

Hoi

Ik zit met het volgende...
Ik heb een kitagawa besturing voor het aandrijven van een kitagawa rotary.
Nu blijkt na wat onderzoek dat de besturing "te nieuw" is voor de rotary.

> De kabel van de rotary past dus niet op de besturingskast.
Nu hoeft dit geen probleem te zijn. Type nr van de connector heb ik, dus dat zou een kwestie van ompluggen moeten zijn.

> Ook heb ik de pin layout van de besturing. En het e.a. met elkaar vergeleken en dat komt overeen.
Er zit een rem op, overrun sensor etc. Is allemaal 1-1 over te zetten.
Echter is het probleem de servo op de rotary.

Nu is mijn kennis hiervan beperkt. Dus verbeter mij als ik het mis heb.

De driver in de besturing is een Yaskawa SGDS-08A01A (klopt ook met wat erin hoort te zitten).
De servo in de rotary is een SGM-08A3165. Voor de servo in de rotary hoort eigenlijk een SGMAS-08A2A6S servo te zijn.

Nu zijn er twee dingen
> de besturing heeft twee pins voor een BAT die naar de servo gaan. De huidige servo heeft geen BAT (batterij). Met mijn klein beetje verstand zou de encoder dus incrimenteel zijn.
De servo die bij de drive hoort zou dan wel een BAT hebben. Dat zou dus een absolute encoder zijn.
Dan denk ik dat de huidige servo sowieso niet gaat werken met de drive in de besturing?

> Als ik nu een SGMAS-08A2A6S koop. Zou het geheel moeten werken. Is de vraag of het 1-1 past op de rotary qua inbouwmaat. Maar dat kan ik zelf nog altijd aanpassen.
Laatst gewijzigd door willy wonka op 19 okt 2018 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servo Encoder vraag

Bericht door Kjelt »

Ik denk dat die drivers met beide typen encoders om kunnen gaan zowel met incrementele encoders als met absolute encoders, alleen zul je hem dan anders aan dienen te sluiten en misschien configureren.
Als ik snel even hier kijk:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... XHOUEiIwqD
Dan zie ik op pagina 1-4 de verschillende type servomotoren staan die op de driver aangesloten kunnen worden en de daaropvolgende pagina's hoe je ze dan moet aansluiten.
Ik denk dat je even de correcte manual van jouw specifieke driver op de kop wilt tikken en dan het even goed checken.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Servo Encoder vraag

Bericht door willy wonka »

Bedankt voor de informatie.
Is natuurlijk de vraag of de besturing dat ook leuk gaat vinden.
Die verwacht natuurlijk die specifieke servo met absolute encoder. Ik weet wel dat je veel parameters kan instellen. Dus ik ga dat eens doorpluizen.

Edit

. Ik weet in ieder geval nu zeker dat de huidige servo een incrimentele encoder heeft
. En ik weet welke kabels voor UWV/ground en encoder zijn op de servo

Maar...
Ik denk dat het toch beter is om de servo te wisselen.
Als ik zo de voordelen lees t.o.v. een incrimentele encoder. Maakt de besturing ook gebruik van deze absolute encoder.
In de handleiding van de besturing kan ik nergens iets vinden over het aanpassen van de parameters.
Daarnaast denk ik ook dat het makkelijkste is om een nieuwe servo te kopen. Dan klopt dat in ieder geval allemaal zoals oorspronkelijke de bedoeling is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servo Encoder vraag

Bericht door Kjelt »

Nog even een opmerking over absolute encoders, bv de Mitutoyo glaslinealen geven 1x per 20ms hun positiewaarde digitaal door.
Dat is dus behoorlijk traag en ongeschikt voor bv een CNC frees maar wel zeer geschikt voor een handfrees DRO waar ze voor bedoeld zijn.
Dit zou ik nog even voor de zekerheid checken , dus dat de update snelheid van de absolute encoder geschikt is voor jouw specifieke toepassing.

Edit : het is voor een bestaande roterende 4e as lees ik nu, dus zal dan wel goed zijn :)
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Servo Encoder vraag

Bericht door willy wonka »

Kitagawa...Japanners zullen er wel over nagedacht hebben :lol: :roll:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servo Encoder vraag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 18 okt 2018 14:58 Nog even een opmerking over absolute encoders, bv de Mitutoyo glaslinealen geven 1x per 20ms hun positiewaarde digitaal door.
Dat is dus behoorlijk traag en ongeschikt voor bv een CNC frees maar wel zeer geschikt voor een handfrees DRO waar ze voor bedoeld zijn.
Zou het niet zo zijn dat er naast het absolute signaal ook een A-B kanaal zit wat wel snel is, ik denk nl. niet dat Mitutoyo ontwikkel geld stopt in iets wat niet op CNC bruikbaar is.(of het zijn echt heel goedkope linealen, schuifmaten zonder bek b.v., maar dat is geen glaslineaal)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Servo Encoder vraag

Bericht door willy wonka »

Heb voor de zekerheid nog de datasheet van de SGMAS-08A2A6S (degene die ik nodig heb) vergeleken met de pin layout van de besturingskast en dat komt 100% overeen qua naamgeving.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servo Encoder vraag

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 okt 2018 15:50
Kjelt schreef: 18 okt 2018 14:58 Nog even een opmerking over absolute encoders, bv de Mitutoyo glaslinealen geven 1x per 20ms hun positiewaarde digitaal door.
Dat is dus behoorlijk traag en ongeschikt voor bv een CNC frees maar wel zeer geschikt voor een handfrees DRO waar ze voor bedoeld zijn.
Zou het niet zo zijn dat er naast het absolute signaal ook een A-B kanaal zit wat wel snel is, ik denk nl. niet dat Mitutoyo ontwikkel geld stopt in iets wat niet op CNC bruikbaar is.(of het zijn echt heel goedkope linealen, schuifmaten zonder bek b.v., maar dat is geen glaslineaal)
Wellicht hebben ze daar nog andere of duurdere series voor. Degene die ik heb bekeken voor mijn toekomstige pnp machine kwam uit 2004 en is nog steeds te koop en die heeft het voor zover Ik kan zien niet. De review die het protocol heeft uitgeplozen had het ook over een relatief traag protocol.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Rotary rebuild / Encoder servo vragen

Bericht door willy wonka »

Weer iets verder geknutseld aan de rotary.

Om de pasvorm van de nieuwe servo te controleren heb ik de servo er uiteraard af moeten halen.
Direct maar het e.a. schoon gemaakt.



Zal wel "iets" nauwkeuriger geslepen zijn dat de HBM verdeeltafels :lol:
Afbeelding

Nu wil dat niet veel zeggen...maar ik kan hem net tillen.
Lomp zwaar ding.
Mocht ik het aan de praat krijgen dan krijgt hij een nieuw likje verf.

Afbeelding

Afbeelding

Er zit een overrun sensor op (onderste proxy)
Een "solenoid valve", ik vermoed voor de lucht
En twee sensors (?) die zijn voor brake clamp en unclamp. Zien er aan de andere kant uit als "proxy achtige" dingen.
Afbeelding


De besturing had ik al eens aan de 230 gehangen. En deze gaf een foutmelding over een noodstop van de externe connectie.
De besturing kan standalone draaien maar ook met Mcode van de machine. Ik heb alleen nog niet ontdekt hoe ik de externe besturing uit kan zetten.
Om zeker te weten dat de besturing in orde was heb ik de twee pins (die controleren of er externe connectie is) met elkaar verbonden. En toen was de melding weg.
Lijkt dus allemaal goed te gaan dusver...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Rotary rebuild / Encoder servo vragen

Bericht door Kjelt »

Zit er een pneumatische rem op of waar dient de persluchtklep voor ?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Rotary rebuild / Encoder servo vragen

Bericht door willy wonka »

Op de klep zit wel een rubber afdichting. En ernaast zit een ontluchtingsventiel(?)
Ik wil de as niet helemaal uit elkaar halen. Maar ik denk dus dat er inderdaad een pneumatisch rem opzit.
Wat wel vaker voorkomt bij deze dingen. Alleen nog even zoeken waar de lucht aangesloten moet worden.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Rotary rebuild / Encoder servo vragen

Bericht door willy wonka »

aangepast
Laatst gewijzigd door willy wonka op 09 nov 2018 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Rotary rebuild / Encoder servo vragen

Bericht door willy wonka »

En nog een vraag..als elektra noob, hoe moet ik dit lezen?


Wat ik er van heb begrepen zit er een absolute encoder op. En die heeft een batterij nodig zodat hij zijn laatste positie weet als hij uit gaat.
Batterij hiervoor is onderweg. Maar hoe sluit ik dit aan?

Waar staat dat schuine streepje voor tussen Bat- en Bat + en /PS en PS?
Zoals ik het begrijp moet ik een aftakking maken tussen de Bat- en Bat+ van de servo driver en hier de batterij aanhangen?

Afbeelding

Ik heb verder alles ontcijfert en kan het 1 op 1 aansluiten.
Nu connectors regelen...ben benieuwd of ik het aan de praat krijg.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Rotary rebuild / Encoder servo vragen

Bericht door benkr »

Die schuine streepjes geven aan dat dit aderpaartjes zijn die in elkaar zijn getwist, zgn. twisted pairs.
Dit doet men om invloed van storingen te verminderen.
Plaats reactie