RF30 nieuwe motor

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

RF30 nieuwe motor

Bericht door benkr »

Omdat ik nu een paar servodrives met motoren heb wil ik mijn RF30 boor/freesmachine gaan upgraden met zo'n motor met servodrive, 5,1 kW is de bedoeling.
Dan kan ik met een simpele potmeter het toerental regelen van zo ongeveer 0 tot 3000 rpm, en dat allemaal bij zo'n 20Nm.
Ik heb de riemschijven stapel (4 verdiepingen) die op de pinole zit er af getrokken en kom dan tot de ontdekking dat deze er konisch op gemonteerd zit. Daar is natuurlijk niets mis mee maar het betekent wel dat de riemschijf die er voor in de plaats komt ook conisch moet gaan worden, maar hoe conisch?
Hoe meet ik de benodigde hoek zo nauwkeurig op dat ook de nieuwe tandriemschijf er weer strak op gaat passen?
Zo ongeveer is geen enkele punt, met de schuifmaat kom je een heel eind, maar zeker niet nauwkeurig genoeg om een goede stabiele en sterke passing te krijgen. En ja, trial and error is een methode, maar die heeft toch niet mijn voorkeur.
Maar voorlopig weet ik geen betere dus vraag ik het aan jullie.

HELP. HELP, HELP...................
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: RF30 nieuwe motor

Bericht door spinningwheels »

Het zal vast niet een zomaar door de fabrikant zelf bedachte conus zijn
Maar offer de bestaande riemschijf op en draai die af.
gat in tandriemschijf wat groter, 2 drupjes van de goede loctide er aan en het gaat nooit weer los
Maar 5.1 KW gaat de kolom van dat freesbankje er niet als een wokkel uitzien als je dat vermogen ook echt gaat gebruiken ?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: RF30 nieuwe motor

Bericht door Stephan »

Zet de oude pully in de draaibank, meet horloge op de beitelslede. En klok de beitelslede op deze conus uit zodat ie nu slaat.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: RF30 nieuwe motor

Bericht door benkr »

@ Spinningwheels --> Remco, de RF30 is toch wat degelijker, die kan dat vermogen wel aan. En ik ben ook niet van plan om nu meer vermogen te gaan gebruiken, ik wil alleen het vermogen wat er al op zat, een 3pk motor, over het hele bereik beschikbaar hebben, van ongeveer 0 tot 3000 rpm met een heel simpele draai aan een knopje, en vooral nooit meer riemen omleggen. Die 5,1 kW motor met regelaar heb ik nu en kan ik daar kwijt, vandaar deze keuze.

@ Stephan --> Goed idee, had ik dus niet aan gedacht, ga ik doen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: RF30 nieuwe motor

Bericht door serum »

Je moet er dan alleen heel goed op letten dat hij goed op center staat en parallel. Nog niet zo eenvoudig als het klinkt. Je hebt dan wel wat blauwsel nodig voor het passen, en een klein kunststof hamertje waarmee je de dwarssnede kan 'finetunen' zo is mijn ervaring.

Ik weet niet wat de diameter van de as is, maar met een taster kom je er vermoedelijk niet zo diep in?
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: RF30 nieuwe motor

Bericht door HD13 »

Vaak staat er op het motorplaatje een of andere bouwvorm van de betreffende motor.
Hieruit valt dan weer te herleiden dingen zoals oa hoogte en diameter as en waarschijnlijk ook de conus.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: RF30 nieuwe motor

Bericht door benkr »

De conus zit op de spindel, dus het motorplaatje brengt me niet verder helaas.
De hint van Stephan wel hoop ik.

Ik heb gisteren toevallig een paar flinke tandriem schijven gekocht, 2 setjes, steeds een voor taperlock en eentje om op maat uit te draaien naar de juiste conus.
Eerst een weekje vakantie en dan hier mee aan de slag.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: RF30 nieuwe motor

Bericht door benkr »

Op de motoras zit nog een deel van de vorige askoppeling, het stukje as wat nog uit deze koppeling steekt is behoorlijk roestig. Ik heb het geheel al een paar keer flink met WD40 ingespoten. Hoe kan ik het beste proberen om deze koppeling van de motoras af te krijgen?

Ik wil het wel met beleid doen, ik heb geen zin om de motoras te beschadigen of de lagers naar hun grootje te helpen.

Ik zit er aan te denken om on het metaal van de koppeling flink wat gaten te boren en dan te proberen om de koppeling te splijten, is dat een goed idee?
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: RF30 nieuwe motor

Bericht door hainjedaf »

Slijptol?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: RF30 nieuwe motor

Bericht door DaBit »

Met lagerschalen e.d. die ook niet los willen van de as gebruik ik de methode 'inslijpen met de Dremel tot er nog een flintertje materiaal over blijft, en als de boel dan niet al uit zichzelf losspringt dan help ik het met een beitel in de groef en een mep met de hamer'.

Zal met zo'n koppeling wel niet zo goed werken als met de binnenschaal van een lager, maar werken zal het.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: RF30 nieuwe motor

Bericht door benkr »

Ik was gisteren heel even thuis omdat moeder de vrouw daar even moest zijn, toen even snel geprobeerd de koppeling er af te krijgen, het blijkt een soort van omgekeerde taperlock te zijn, de spanring heb ik inmiddels los, de klauw waar normaal het rubberen koppelstuk in valt zou nu denk ik wat losser moeten zitten, maar helaas was mijn tijd op en moest ik weer terug naar het buitenland (België, huis van zoonlief) as. maandag verder, ik hoop dat ik de koppeling er nu redelijk makkelijk van af krijg.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: RF30 nieuwe motor

Bericht door benkr »

De koppeling redelijk simpel van de as af kunnen trekken.
Er zaten 2 M5 gaten in de flens, bedoeld om de klemring los te drukken, daar met lange bouten een trekkerconstructie in gemaakt, stuk strip van 10mm dik met 2 gaten op de juiste afstand, de bouten aantrekken en de koppeling kwam langzaam van de as af.
Daarna zelfde truuk nog een keertje bij een andere motor, ook probleemloos gelukt.

Ik hoop dat deze week de tandriemschijf / wiel conisch wordt uitgedraaid, dan alles op de machine monteren en al weer een klus klaar. (hoop ik toch)
Ik moet nog wel uitvogelen hoe ik de motor op de machine ga monteren, ik moet zorgen dat ik ook de riem nog goed kan spannen.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: RF30 nieuwe motor

Bericht door benkr »

Gisteren de beschermkap weer op de machine gemaakt, ik heb er de nodige happen uitgezaagd omdat de nieuwe motor niet helemaal op de zelfde plek kom als de oude motor.
Ik moest de motor een behoorlijk stuk naar rechts verplaatsen omdat ik anders problemen kreeg met de loop van de aandrijfriem langs de centrale kolom van de machine. Ik heb nog geprobeerd dit met een extra steunrol op te lossen maar omdat die steunrol aan de kant van de tanden tegen de riem aan liep maakte dat echt een klere herrie.
Daarom de motor maar zo ver naar rechts verplaatst dat de riem aan een kant direct van de ene tandriemschijf naar de andere kon lopen, de andere kant (het retourpad dus) daar heb ik wel een steunrol geplaatst, maar die zit aan de achterkant (de vlakke kant dus) van de riem.

14990

Uiteindelijk is ook dit karwei weer klaar en heb ik nu een machine die ik traploos van 0 tot bijna 3000 rpm kan regelen, zowel linksom als rechtsom.
De machine draaide al eerder maar het accelereren en decelereren was nog een probleem, die stonden default op 10msec en dat was toch echt veel te snel, dat gaf echt een rot klap bij het inschakelen.
Na flink wat zoekwerk en wat proberen de acceleratietijd op 1000msec gezet, nu start het mooi op en ook bij het omschakelen van rechtsom naar linksom doet de machine dat lekker rustig, 1 seconde om af te remmen en weer 1 seconde om weer op snelheid te komen.
Op naar de volgende klus, de BF25 afmaken dus.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: RF30 nieuwe motor

Bericht door benkr »

Vanmiddag de RF30 stevig gebruikt om wat aluminiumprofiel op maat te frezen, ik heb de RF30 eens even heel stevig laten werken, toerental ingesteld op 1600 rpm, stevig belast en toerental blijft gewoon 1600 rpm, precies wat ik wilde, ik ben helemaal happy met de nieuwe aandrijving, geen gedonder meer met teruglopend toerental, riemen verleggen met de daarbij behorende kriekzwarte handen enz. enz., gewoon aan het knopje draaien en gaan met die banaan.
Plaats reactie