AI Hembrug schaafbankje

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: AI Hembrug schaafbankje

Bericht door Arie Kabaalstra »

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6 ... 4&start=14

tja... :)

Maar dit zit er dus in.. met een slimmigheidje.. je kunt als ik het wel heb de krukpen verstellen met een handwiel/sleutel" op de as.. Waarmee je de slag dus langer of korter kan stellen..

IN 't kort: de teruggaande slag is met de krukpen onder..
Met de Krukpen boven.. is de arm (krukpen-ram) korter, waardoor ie meer kracht heeft..
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: AI Hembrug schaafbankje

Bericht door ruudpg »

[Like]Een mooie schaafbank hoor [/Like] maar hij staat wel enorm te dansen zeg, daar komt aardig wat geweld aan te pas... Ik vraag me af hoe hij staat dat hij zo enorm kan staan te schudden, het lijkt me dat hij toch ook best wel wat weegt..?
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: AI Hembrug schaafbankje

Bericht door tantan »

Dat van die verstelbare kruktap is inderdaad een slimme insteek voor de slaglengte. Het dansen komt doordat het bankje op een gammele minipallet staat. Hij weegt overigens 400 kg, ook de voetis helemaal van gietijzer
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: AI Hembrug schaafbankje

Bericht door Linki »

Duidelijke animatie.

tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: AI Hembrug schaafbankje

Bericht door tantan »

TOP!!!!! :-)
kijk nou snap ik het ook, hoe simpel kan het zijn. dank voor deze link!

en dat uit 1963. ik sta iedere weer te kijken van hoe goed, en eenvoudig dingen toen gemaakt werden. ik heb het bankje echt uit nieuwsgierigheid gekocht, het is een AI met originele klem. de schaafbank komt uit een opleidingscentrum en heeft dus dito uren. er zit wel wat vliegroest op maar dat poets ik er wel af. ik weet eigenlijk nog niet wat ik er mee moet want frezen is niet voor niks in de plaats gekomen van schaven. maar de oppervlaktefinish is wel heel mooi. en dat al zonder iets gesteld te hebben.
Gebruikersavatar
mark v
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 mar 2013 10:43
Locatie: heemskerk

Re: AI Hembrug schaafbankje

Bericht door mark v »

if everything else fails... read the manual
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: AI Hembrug schaafbankje

Bericht door deckel515 »

Ik prefereer vlakschaven boven frezen , converntioneel dan he !

Je trapt er een stuk materiaal op, stelt de diepte in en zet m aan !
hij hobbelt zelf lekker naar de andere kant en ondertussen pak ik een ander klusje
in staal pak ik met dit bankje 2 mm.

Ook voor walshuid enz. Een goed hulpmiddel, plus je gereedschap kost geen drol voor een schaafbank!

Ik steek ook vaak spiebanen in walsrollen en schroeven etc. Wat dat betreft een stuk steviger en stabieler dan wat je op je emco gemaakt hebt...

Veel plezier met m :P
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: AI Hembrug schaafbankje

Bericht door Roetsj »

tantan schreef:Ik ga eerst het ding eens aan de binnenkant bekijken, dan wordt het mij ook wel duidelijk, wordt vervolgd
Zonder de feitelijke info bij de hand kun je wel zeggen dat het mechanisme een tijdsbesparing oplevert, maar dat geldt eigenlijk niet zo voor de machines met een slag van zeg.. 6-8 inch: er kan zomaar geen '<quick return> mechanisme in zitten.
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: AI Hembrug schaafbankje

Bericht door tantan »

Er zit een quick return op, en hij liep inderdaad de verkeerde kant op. Ik gister ook staal geschaafd. Het was puur voor de finish. Ik ben echt enthousiast over het ding. Ik had hem afgelopen week bijna weer verkocht, maar deze gaat voorlopig niet weg. Ik ben van plan om hem uit elkaar te halen en wellicht 1 geleiding te laten slijpen, zoals ik het nu zie zit er in de x-richting 0.01 op 100 mm in.

Ik had gister ff ruw een toolbitje geslepen en de finisch in staal was alsof het geslepen was, maar schaven gaat wel veel sneller.

To be continued
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: AI Hembrug schaafbankje

Bericht door Arie Kabaalstra »

't gekke is.. schaven wordt alleen nog maar gebruikt in heel specifieke gebieden.. ik heb in een machinefabriek gewerkt waar men trommeldrogers maakte, waarbij het te drogen medium op een trommel gegoten werd, en met een geschaafd mes werd dan het gedroogde product afgeschraapt.

op school heb ik nog menig onderdeeltje geschaafd, maar professioneel heb ik 't maar één keer toegepast.. en dat was alleen maar omdat het bedrijf waar ik toen werkte geen freesbank had..

voor de hobby... ja.. we hadden geen freesbank.. nou en?.. ik heb remtangen voor mijn minibike gemaakt met de schaafbank.. steekbeiteltje erin. en binnen no-time had ik de gleuf voor de remschijf in het tangetje geschaafd..

zelfs voor horloge kasten zou een schaafbank nog wel van pas kunnen komen.. om het stuk tussen de pootjes weg te schaven.. roterende as op de tafel, en met een geprofileerde beitel de boel eruit fietsen..
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: AI Hembrug schaafbankje

Bericht door tantan »

heeft iemand de handleiding met tekeningen van hoe de machine in elkaar zit nog liggen?
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: AI Hembrug schaafbankje

Bericht door johan jorez »

One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: AI Hembrug schaafbankje

Bericht door tantan »

tnx, ik heb hem een mailtje gestuurd.
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: AI Hembrug schaafbankje

Bericht door tantan »

ik wordt een beetje simpel simpel van de nauwkeurigheid van dit kreng. ik meet 0.001 afwijking op een oppervlak van 110mm??????.
het werkstuk omgedraaid (en opgespannen in het klemmetje waar ik nog helemaal niks aan gedaan heb en er uit ziet alsof er met een jachtgeweer op geschoten is...) en dan weer schaven. een dikte verschil van 0.01 max.

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

en dat uit 1963 toen ik nog eens niet geboren was.

ik ben benieuwd hoe de BFxx het over 50 jaar doen....
Plaats reactie