Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

andre13442cnc
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2016 19:18
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door andre13442cnc »

andre13442cnc schreef:
hugo stoutjesdijk schreef:Niet A+ en B+ omdraaien, die horen bij A- en B-. Maar de andere zijde van de aanpasprint, gewoon A met B verwisselen.
@benkr ik maak uit het verhaal op dat de versterker in de fout gaat bij inschakelen. Nog voor dat die motor 10 graden gedraait heeft, weet die versterker al dat die de verkeerde kant op telt.
Ok, zal dat morgen proberen, bedankt voor het advies...
Bedoel je de input of de output zijde in onderstaand PDF file?
http://www.cncdrive.com/downloads/Diff_ ... manual.pdf
andre13442cnc
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2016 19:18
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door andre13442cnc »

andre13442cnc schreef:
benkr schreef:Zie dat je die hebt aangesloten met een UTP kabel, let op! sommige UTP kabel hebben een ingebouwde twist, dat werkt hier niet, let daar op.
Heb even in de driver manual gekeken en zie daar dat je geen standaard computer UTP kabel kunt gebruiken, dan kloppen de de aderparen niet en dus is het geheel storingsgevoelig, als de kabel een twist heeft dan werkt het helemaal niet. Gewoon zelf een kabeltje maken, connectortjes kopen en met zo'n tang van 3,95 bij de bouwmarkt er aan knijpen.

De encoder moet wel op de drive worden aangesloten met 6 draden, anders heb je dat kleine aanpassingsprintje nodig wat in het drivermanual hfdst. 3.1.4 wordt genoemd. Dus A+, A-,B+,B- +5V en GND.

Vermoed dat hier het euvel wel mee zal zijn opgelost.


In onderstaande tekening van dit onderwerp, staat dit aanpassingsprintje als "encoder interface"
A+, B+, +5V, GND, zijn correct aangesloten.....
11337
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door mostudio »

Als je je encoder wil testen zet dan je printje onder spanning 5 volt op de input.
En meet of je spanning heb op de 5 volt en de output gnd.
Dan meet je gnd op de a endoder input is hij Hi dan moetje op de B low meten verdraai je je encoder dan moet A low worden en B Hi als dat werkt dan is je encoder oké.
Dan kan je de volgende stap doen.
Meet dan het zelfde op de uitgang van de print daar heb je twee A's en twee b's als de A hoog is dan is de A' low
Dan moet B laag zijn en B' hoog zijn .
De singalen zij n precies gespiegeld van elkaar.
Meestal kan je in de setupsoftware de encoder counter live zien voor dat je de drive heb aan gezet.
Dan zou je de as van de motor kunnen verdraaien en dan zou je de counter moeten zien optellen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@mostudio, natuurlijk een prima uitleg, maar uit de voorgaande vragen kun je duidelijk opmaken dat de topicstarter dit niet gaat volgen.

Encoder wordt aangesloten met 4 draden aan een aanpasprintje ( 5v, Gnd, A,B)
hier kan van alles mis gaan.
Daarna gaat ie met een UTP kabel met aangeknepen stekker naar de versterker. De kans dat daar iets mis gaat, is natuurlijk aanwezig maar in mijn ogen veel kleiner ( als ie daar niets aan gedaan heeft, en een orginele UTP kabel gebruikt)

Wat kan er mis aan de encoder kant? in mijn ogen 2 dingen.
vanaf de verkeerde kant geteld > B 5v A Gnd ipv Gnd A 5v B.
A en B verwisseld.

Maar hebben we tussen al dat geschrijf door ook een foutcode binnen gekregen ?
Volgens de documentatie http://cncdrive.com/downloads/DG2S_series_manual.pdf moet een foutieve encoder gewoon aan gegeven worden.
En een verkeerde telrichting resulteerd ( net als vroeger met een tacho) tot het direct naar maximum toerental lopen.
Q: When powering up the drive, the motor runs with full
speed to one direction and stops after a while with errorlimit
reached LED on.
A: Encoder is wired up in reverse, exchange motor Arm1
with Arm2 to reverse direction of the motor.
En zo staat er nog wel meer nuttigs.

Ik geloof dat ik het opgeef, en vind mezelf een beetje dom dat ik niet eerder de moeite genomen heb naar de datasheet van de versterker. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
andre13442cnc
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2016 19:18
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door andre13442cnc »

hugo stoutjesdijk schreef:@mostudio, natuurlijk een prima uitleg, maar uit de voorgaande vragen kun je duidelijk opmaken dat de topicstarter dit niet gaat volgen.

Encoder wordt aangesloten met 4 draden aan een aanpasprintje ( 5v, Gnd, A,B)
hier kan van alles mis gaan.
Daarna gaat ie met een UTP kabel met aangeknepen stekker naar de versterker. De kans dat daar iets mis gaat, is natuurlijk aanwezig maar in mijn ogen veel kleiner ( als ie daar niets aan gedaan heeft, en een orginele UTP kabel gebruikt)

Wat kan er mis aan de encoder kant? in mijn ogen 2 dingen.
vanaf de verkeerde kant geteld > B 5v A Gnd ipv Gnd A 5v B.
A en B verwisseld.

Maar hebben we tussen al dat geschrijf door ook een foutcode binnen gekregen ?
Volgens de documentatie http://cncdrive.com/downloads/DG2S_series_manual.pdf moet een foutieve encoder gewoon aan gegeven worden.

(( situatie nú van bovenstaand PDF file op blz. 4.2 )
-2.) Limit override - indicates that the set servo error limit is reached.(Red LED blinking. plus Green LED blinking.))

Description: This is a fault condition and occurs if the following servo error gets greater than the user set value.
En een verkeerde telrichting resulteerd ( net als vroeger met een tacho) tot het direct naar maximum toerental lopen.
Q: When powering up the drive, the motor runs with full
speed to one direction and stops after a while with errorlimit
reached LED on.
A: Encoder is wired up in reverse, exchange motor Arm1
with Arm2 to reverse direction of the motor.
En zo staat er nog wel meer nuttigs.

Ik geloof dat ik het opgeef, en vind mezelf een beetje dom dat ik niet eerder de moeite genomen heb naar de datasheet van de versterker. :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door benkr »

Hugo, ik begrijp het en ben het met je eens, dit lijkt veel op eenrichting verkeer, ik stop er ook mee.
Heb het idee dat de TS niet echt geholpen wil worden en zeker niet leest wat er gevraagd wordt. --> foto's !
Plaats reactie