Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

andre13442cnc
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2016 19:18
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door andre13442cnc »

benkr schreef:1. waar woon je, misschien woont er iemand vlak bij je die eens kan komen kijken.

2. die foto's zouden heel verhelderend zijn denk ik, mits ze van goede kwaliteit zijn, die ene foto die ik nu zie is gewoon te slecht om daar wat in detail op te zien.

Ja, die servodrive moet eerst in de testmode goed werken anders heeft de rest geen zin, configureren en controleren dus.
Vraagje, die encoder en de signalen daarvan, heb je die wel goed aangesloten, zijn heel vaak differentieel (2 draads per signaal)
http://www.cncdrive.com/downloads/Diff_ ... manual.pdf
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door benkr »

Heb nog een dingetje bedacht, als je de motor direct aansluit op een voeding, draai hij dan wel, zou gewoon moeten werken. Wanneer dit niet is dan kan die driver er natuurlijk ook niets mee.
Die voeding mag de 140 V voeding zijn, maar ook een 12 of 24V accu of voeding (moet wel voldoende stroom kunnen leveren)
Zou zelf beginnen met een bescheiden spanning, b.v. 12 of 24V, als dat werkt dan ook nog een keertje op de 140V voor de volledigheid, dan weet je zeker dat de motor niets mankeert.
Let wel op dat 140V al aardig bijt. En let er ook op dat de motor als die los ligt bij het aanzetten best wel kan springen, dus wel goed vastzetten of houden.
Ook is de kans aanwezig dat de 140 V niet gescheiden is van de netspanning, dan bijt het vrijwel zeker (50% kans).
andre13442cnc
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2016 19:18
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door andre13442cnc »

benkr schreef:Heb nog een dingetje bedacht, als je de motor direct aansluit op een voeding, draai hij dan wel, zou gewoon moeten werken. Wanneer dit niet is dan kan die driver er natuurlijk ook niets mee.
Die voeding mag de 140 V voeding zijn, maar ook een 12 of 24V accu of voeding (moet wel voldoende stroom kunnen leveren)
Zou zelf beginnen met een bescheiden spanning, b.v. 12 of 24V, als dat werkt dan ook nog een keertje op de 140V voor de volledigheid, dan weet je zeker dat de motor niets mankeert.
Let wel op dat 140V al aardig bijt. En let er ook op dat de motor als die los ligt bij het aanzetten best wel kan springen, dus wel goed vastzetten of houden.
Ook is de kans aanwezig dat de 140 V niet gescheiden is van de netspanning, dan bijt het vrijwel zeker (50% kans).
Ik zal dit proberen, zodra ik het heb geprobeerd , laat ik het hier ff weten wat er uit is gekomen (het resultaat)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik weet niet of er een kansje bestaat dat de A en B van de encoder verwisseld zitten ?
Servo's vinden het meestal niet leuk als de terugkoppeling verkeerd om gaat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
andre13442cnc
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2016 19:18
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door andre13442cnc »

hugo stoutjesdijk schreef:Ik weet niet of er een kansje bestaat dat de A en B van de encoder verwisseld zitten ?
Servo's vinden het meestal niet leuk als de terugkoppeling verkeerd om gaat.
Had gekunnen, Hugo, maar het is goed aangesloten, volgens onderstaand pdf-file
http://www.cncdrive.com/downloads/Diff_ ... manual.pdf
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andre13442cnc schreef:
hugo stoutjesdijk schreef:Ik weet niet of er een kansje bestaat dat de A en B van de encoder verwisseld zitten ?
Servo's vinden het meestal niet leuk als de terugkoppeling verkeerd om gaat.
Had gekunnen, Hugo, maar het is goed aangesloten, volgens onderstaand pdf-file
http://www.cncdrive.com/downloads/Diff_ ... manual.pdf
Als je daar zo zeker van bent zou ik het zeker even testen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
andre13442cnc
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2016 19:18
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door andre13442cnc »

hugo stoutjesdijk schreef:
andre13442cnc schreef:
hugo stoutjesdijk schreef:Ik weet niet of er een kansje bestaat dat de A en B van de encoder verwisseld zitten ?
Servo's vinden het meestal niet leuk als de terugkoppeling verkeerd om gaat.
Had gekunnen, Hugo, maar het is goed aangesloten, volgens onderstaand pdf-file
http://www.cncdrive.com/downloads/Diff_ ... manual.pdf
Als je daar zo zeker van bent zou ik het zeker even testen. :lol:
Kan dat geen kwaad als ik A+ en B+ omdraai op het aanpassingsprintje?
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door mostudio »

Het omdraaien van a en b van je encoder kan geen kwaat.
Als je de encoder verkeert heb aan gesloten a en b verwisseld dan gaat de drive zodra je hem enabeld en een kleine verdraaiing aan de motor as geeft in de fout.
Of zodra je hem enabeld gaat hij vanzelf draaien. Waarom zal je zeggen .... omdat de motor nooit stil staat maar pendeld tussem de gevraagde positie en de werkelijke positie.
Wat gebeurt er als a en b verkeert zit dan denkt de drive dat hij de fout positie kleiner maakt maar ziet de fout groter worden en hij gaat nog harder sturen om de fout kleiner te maken en hij ziet dat het nog grotere fout wordt en gaat nog harder sturen. Uiteindelijk gaat de drive in error.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door benkr »

Met bovenstaande ben ik het grotendeels eens maar dan beweegt de motor dus, een beetje of juist heel veel. Wat ik in dit topic begrijp is dat de motor helemaal niets doet, daarom ben ik er steeds meer van overtuigd dat het aan de motor ligt.

Begin ook het idee te krijgen dat het systeem supergeheim is, geen foto's, geen woonplaats, lijkt wel de BVD, die vragen ook alleen maar en geven nooit antwoorden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Niet A+ en B+ omdraaien, die horen bij A- en B-. Maar de andere zijde van de aanpasprint, gewoon A met B verwisselen.
@benkr ik maak uit het verhaal op dat de versterker in de fout gaat bij inschakelen. Nog voor dat die motor 10 graden gedraait heeft, weet die versterker al dat die de verkeerde kant op telt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
andre13442cnc
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2016 19:18
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door andre13442cnc »

benkr schreef:Met bovenstaande ben ik het grotendeels eens maar dan beweegt de motor dus, een beetje of juist heel veel. Wat ik in dit topic begrijp is dat de motor helemaal niets doet, daarom ben ik er steeds meer van overtuigd dat het aan de motor ligt.

Begin ook het idee te krijgen dat het systeem supergeheim is, geen foto's, geen woonplaats, lijkt wel de BVD, die vragen ook alleen maar en geven nooit antwoorden.
11337
andre13442cnc
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2016 19:18
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door andre13442cnc »

hugo stoutjesdijk schreef:Niet A+ en B+ omdraaien, die horen bij A- en B-. Maar de andere zijde van de aanpasprint, gewoon A met B verwisselen.
@benkr ik maak uit het verhaal op dat de versterker in de fout gaat bij inschakelen. Nog voor dat die motor 10 graden gedraait heeft, weet die versterker al dat die de verkeerde kant op telt.
Ok, zal dat morgen proberen, bedankt voor het advies...
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door mostudio »

Wacht even ... het kan ook zijn dat hij een -a en +a of een van de b heeft om gedraaid. Dan ziet de drive twee keer een low of hi singaal als hij stil staat dus zegt hij encoder fout.
andre13442cnc
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2016 19:18
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door andre13442cnc »

mostudio schreef:Wacht even ... het kan ook zijn dat hij een -a en +a of een van de b heeft om gedraaid. Dan ziet de drive twee keer een low of hi singaal als hij stil staat dus zegt hij encoder fout.
Het PDF file staat hieronder, bedoel je de input of de output zijde?
http://www.cncdrive.com/downloads/Diff_ ... manual.pdf
Plaats reactie