bf25 cnc ombouw

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door stef110 »

Het werkt wel aardig alleen inderdaad als je heel langzaam pompt dan zitten er soms wel pauzes in de nevel.

ik gebruik deze frees http://verspaningonline.eu/assortiment/ ... -vhm-blank
En dan dus de 6mm. Als ik in fusion360 de gegevens in typ zit ik met 6000 toeren op ongeveer 700mm/minuut.
Pockets en contouren frezen waar de frees gewoon de ruimte heeft is ook geen probleem alleen als je iets uit een plaat moet gaan halen waarbij de frees over 180 graden van de frees wat weg moet halen dan gaat ie vervelend doen.
Of zou ik dan maar 1 mm diep moeten per keer?

edit: ik smeer trouwens met Fenella VD 201 N.

stef
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door DaBit »

stef110 schreef:Het werkt wel aardig alleen inderdaad als je heel langzaam pompt dan zitten er soms wel pauzes in de nevel.
Ja, dat had ik ook.
Ja, die heb ik ook. En weer een kartonnen verhuisdoos vol spanen die grotendeels door 1 8mm freesje van dat type gemaakt zijn. Als je ze heel weet te houden heb je er lang lol van.
alleen als je iets uit een plaat moet gaan halen waarbij de frees over 180 graden van de frees wat weg moet halen dan gaat ie vervelend doen.
Of zou ik dan maar 1 mm diep moeten per keer?
Ik zou 3mm diep doen; je hebt niet alleen voor de onderste millimeter van de snijkant betaald.
Voeding moet wel aardig omlaag als je 'maar' 6000rpm kunt draaien: bij 3mm diepte zo ergens rond de 350mm/min voor sleuftrekken. Dan zit je op 0,03mm/tand wat nog goed spanen maakt maar de boel niet gauw overbelast.
Ga je 2mm breed en 6mm diep dan is die 700mm/min nog wat aan de hoge kant, daar zou ik 400-500 van maken.

In beide gevallen wel de frees zo kort mogelijk opspannen en niet meer onder de spantang uit laten steken dan nodig.

Overigens kun je met je toerenlimiet ook heel prima HSS of HSS/cobalt freesjes gebruiken. Die doen het prima in alu.
edit: ik smeer trouwens met Fenella VD 201 N.
Niks mis mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door EBos »

Altijd zo veel mogelijk met de zijkant van de frees frezen. Is alleen maar beter voor de frees, en is tenslotte daar voor gemaakt.
0.03mm per tand is goed om mee te beginnen wat Dabit al aan geeft. Dan kun je er net wat meer voor zetten.
0,05mm zou ook nog prima kunnen. Heeft ook te maken met hoe veel je voor de frees zet.

Voor in aluminium plaat 0.03 aanhouden als je in een keer diep gaat. Beetje mee spelen.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door stef110 »

Het voelt niet altijd goed om snel te gaan. Vaak denk je doe maar wat langzamer dat is beter, Maar dat gaat dus niet altijd op? als je te langzaam gaat kan het materiaal natuurlijk aardig opwarmen. Zal eerdaags nog wat testen moet nog zoon adapter plaat maken.

bedankt voor de hulp! en uitleg.

stef
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door stef110 »

Vandaag een extra 4 tal gereedschap houders binnen gekregen. Nu maar een pneumatische power drawbar gaan knutselen voor het makkelijk wisselen van de houders.
Heb nu totaal 5 houders 1x ER32 1x ER25 en 3x ER16. Het zijn Tormach replica's met een sleuf voor eventueel een ATC.

Afbeelding

stef
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door EBos »

Die zien er netjes uit. Ik heb de non-atc variant maar wel met de geslepen vlak die tegen de spilneus aan komt.
Heb 8 stuks van ER16 en heb deze week één ER20 exemplaar besteld.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door stef110 »

Vandaag even mooi rekje gemaakt voor me tool holders. Ook vandaag voor het eerst een programma gedraaid waar meerdere tools in zitten. Dit werkt heel mooi en wisselen van gereedschap gaat redelijk snel met deze mooie houders.
Van de week ook een aanslag op de spindel gemaakt waar de houders mooi tegen aan drukken aangezien een standaard mt3 spanhuls iets te lang is.



Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

stef
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door stef110 »

Vandaag mooie haimer 3d taster binnen gekregen, tweedehands gekocht op ebay italie.

Afbeelding

stef
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door Dingenman »

Hoi Stef,
Dat ziet er prima uit!
Heb jij geen last dat de MT huls slecht de toolholders loslaat omdat deze in de conus vast blijft zitten?
Met een PDB drukt hij hem uiteraard los en is dat probleem er niet (meer).
Gr. Ard
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door stef110 »

Nu ik hem nog manueel los moet draaien. Merk je wel dat als je de bout los draait je even een doodstukje hebt. daarna zet de trekstang zich af en perst ie de collet er uit maar vind dat niet vervelend. En inderdaad dit is met een PDB wel weg.

stef
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door stef110 »

Als beloning voor wat geleverd werk, een berg tool holders gekregen. Verzameling begint al lekker uit te breiden zo.

Afbeelding

stef
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door stef110 »

eindelijk zit de ombouw om de freesbank heen. Hij is nog niet helemaal af er moet nog een plexiglas/lexaan voorkant in die er uit te schuiven is. En hij moet nog een kleurtje krijgen. Ook de elektronica in een kast gemaakt moet alleen nog een plekje verzinnen voor het touchscreen. Zit er aan te denken om deze gewoon met een beugel voor op de schakel kast te schroeven.

Afbeelding

http://gallery.svitterzon.nl/cache/albu ... 190240.jpg

stef
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik was vandeweek even bij Peter Kuijpers van HKS machines, en die liet me iets moois zien.. een electrische actuator die 2KN kracht levert bij 24 V.. 2KN!.. da's flink.. dat zou ook een mooie optie zijn in plaats van een pneumatisch systeem.. als 2KN niet voldoende is.. dan zet je er gewoon een armpje bij..
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: bf25 cnc ombouw

Bericht door michel pet »

actuator is die wel rap genoeg???.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Plaats reactie