Laser vraagje(s)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Laser vraagje(s)

Bericht door Erik »

Ben me aan het oriënteren over de aanschaf van een kleine laser cnc. Volgens de diverse webwinkeltjes zou een 60W CO2 voldoende moeten zijn om glas, dun hout en dun kunststof aan te kunnen. Klopt dit een beetje of zijn dat verkooppraatjes?

Wat ik eventueel ook zou willen is dun aluminium, rvs en messing laseren. Maximale dikte 1,5mm a 2 mm. Het resultaat moet er wel een beetje knap uit zien. Wat voor type/vermogen laser is daarvoor aanbevolen?
Gr.

Erik
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Laser vraagje(s)

Bericht door Leeuwinga »

dun aluminium, rvs en messing laseren
Ik neem aan van het graveren van deze materialen?
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Laser vraagje(s)

Bericht door Mcgyver »

Glas is niet te lasersnijden, wel te graveren,

Aluminium graveren alleen als het met een kleur is geanodiseerd. En de andere metalen kun je alleen graveren met een pasta die een kleur etst
Het snijden van die metalen gaat niet met zo'n vermogen, voor aluminium te snijden heb je een fiber laser nodig

Voor de rest kun je bepaalde kunststoffen, karton hout leer ets snijden tot bepaalde diktes..


Het ligt er dus aan wat je er mee wilt :-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Laser vraagje(s)

Bericht door audiomanics »

Op deze site van zo'n fabrikant heb je een leuk overzicht van de mogelijkheden:
http://www.thunderlaser.com/materials
Daar wil ik er nog een paar aan toevoegen, die ik met mijn 60W Käser succesvol bewerkt heb:
Trespa en Marmer, ook hardsteen soorten als graniet en vooral niet te vergeten Leisteen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Laser vraagje(s)

Bericht door Erik »

Toch goed dat ik het aan de deskundigen vraag. Had eigenlijk deze op het oog; https://metaquip.nl/product/lasersnij-g ... hine-lite/ en dan de 60W versie. Belangrijkste materiaal om te snijden gaat plexiglas worden van een paar mm dikte. Metaal moet dan maar onder de Huvema. en glas slaan we dan maar over.
Deze CO2 laser machine is perfect geschikt voor lasergraveren en licht snijwerk (3-5mm dik materiaal) van een groot aantal materialen, zoals hout, leer, textiel, glas en een groot aantal kunststoffen.
Ik ga er eventueel langs voor een demonstratie, dan mogen ze me laten zien dat glas te snijden is :roll: Wat ik ervan begrijp is dat metaal wel te lasersnijden is, maar dat zo'n machine serieuze centen kost. Die site van thunderlaser ga ik eens doorsnuffelen.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Laser vraagje(s)

Bericht door joopbos »

Die Thunderlaser beweert polycarbonaat te snijden. Zet ik maar een vraagteken bij.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Laser vraagje(s)

Bericht door audiomanics »

Je kan het snijden als het maar dun is, maar het ziet er dan ook absoluut niet uit.. Je machine ook niet meer en ik dacht zelfs dat de rook giftig is.. Niet doen dus..
Net als de polystyreenplaat (dat dunne spul dat in bouwmarkten verkocht wordt als voorzetraam): prima te snijden alleen gaat de warmte nog even door in het materiaal en krijg je van die rare gesmolten snedes..
Voorbeeldje uit mijn eigen album:
7420
Weet trouwens niet of dat ook giftig is.. niet aan gesnuffeld...(en de vogeltjes in de tuin vielen ook niet dood neer.. ;-) )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Laser vraagje(s)

Bericht door janplastiek »

audiomanics schreef:Weet trouwens niet of dat ook giftig is.. niet aan gesnuffeld...(en de vogeltjes in de tuin vielen ook niet dood neer.. ;-) )Kees
best niet aan snuffelen ook
http://www.gevaarlijkestoffen.net/index ... is-styreen
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Laser vraagje(s)

Bericht door Mcgyver »

joopbos schreef:Die Thunderlaser beweert polycarbonaat te snijden. Zet ik maar een vraagteken bij.

Gaat ook wel, maar ziet er niet uit :mrgreen:

PC folie of plaat tot 1mm snij ik wel eens. als het dun is dan vallen die vieze bruine randen niet op...


stinken doet het wel enorm .... meestal plak ik bij 1mm ook nog eens schildertape op de plaat voor het snijden...

De folie laat soms los met als gevolg dat die vieze gele damp neerslaat op het materiaal.... :mrgreen:


Enne just a heads up...


PVC is ook te snijden, maar zal snel het eind van je machine betekenen.... het chloorgas wat vrijkomt is giftig en als dat neerslaat op je metalen geleidingen is het instant roest ... de optiek is er ook niet blij mee
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie