Aankoop CNC machine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

skillalot schreef:Welke machine van skyfire heb je het over voor die 5500 met BT30?
SVM-1
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door Swake »

+ invoerkosten (9% ?) + BTW + vervoer
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door ruudpg »

Swake schreef:+ invoerkosten (9% ?) + BTW + vervoer
Vergeet alleen niet de juiste volgorde:

Eerst de kosten van het vervoer optellen bij de aanschafprijs, over die som betaal je eerst de invoerrechten en over dat totaalbedrag nog een 21% btw.

Leuk hé, en maar vertellen dat er geen belasting over belasting geheven mag worden, dan noem je die belasting toch gewoon anders.... invoerrechten, accijns, bpm, etc etc
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

Ik koop hem zakelijk in dus BTW kan ik aftrekken.
Invoerrechten en shipping komt er wel nog bij ja

Ik heb in ieder geval mijn keuze gemaakt.

Voor de werkzaamheden die ik ga doen ben ik beter af met een 0-8000RPM spindel.
De HF spindel zal vast een stuk sneller zijn, maar voor mij komt het niet op de minuut. Ik besteed het uit als ik productie moet draaien.
Nu kan ik alle tooling gebruiken die ik wil (boren, tappen, flycutters, kotteren).
Dan zit ik met een 0-8000rpm spindel redelijk universeel voor de werkzaamheden.

Daarnaast koop ik een kant-en klare machine die klaar om te gaan is.
Met een levertijd van 8-10 weken voor de FS3MG + alles nog in elkaar zetten (waar ik echt geen zin in heb) gaat het veel te lang duren. Wellicht uiteindelijk een betere machine qua snelheid, maar ook bijna dubbel zo duur.

Uiteindelijke config
- 2.2KW AC Servo met BT30 spindel (0-8000rpm) met power draw bar i.p.v. de standaard BLDC motor met R8 spindel. BT30 spindel en motor is degene die ook op hun VMC zit.
- Lineaire geleidingen van Hiwin
- Closed loop steppers
- MESA controller i.p.v. standaard Mach3 controller
- Berg BT30 tooling zoals speciale schroefdraad tap kop en inserts, boorkoppen, vlakfrezen, er32/20/16 collets, zaag houder, kotterkop, digitale auto tool setter.

Iedereen bedankt voor d suggesties/tips/trucs/info :P
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door Dingenman »

Mag ik vragen op wat voor levertijd je dan denkt uit te komen met de SVM-1 ?
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door assink »

Welke kogelomlopen neem je? Dat doet zeker net zoveel als de geleidingen voor de nauwkeurigheid van je werkstukken namelijk. Dat mis ik je bovenstaande lijstje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13520
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

3400 euro voor een beetje leuk Rexroth oid spul klinkt nog niet extreem; vraag Arie Kabaalstra maar eens.
€4500,- voor de rails, karretjes, moeren en spindels van mijn machine.. 320x140x170 mm slag.. Tjakka!
Het zal wel een reden hebben dat de hallen van metaalbedrijven vol staan met VMC's ipv FS3MG's denk ik dan.
Ja.. een metaal bedrijf wil smorgens de machine geleverd hebben.. tegen de middag geplaatst, en gewaterpast.. en aan het eind van de dag moet de spanenbak voor de eerste keer geleegd gaan worden..
'k weet nog dat de eerste CNC draaibank geleverd werd voor de gereedschapmakerij.. de vrachtwagen was er om 8:00, de instructeur die 2 van mijn collega's ging opleiden kwam om kwart over 10.. (na de koffiepauze..)... en smiddags was de machine in bedrijf.. werden de eerste onderdelen gemaakt..

Ik denk dat die "Muellers" best wel leuke machines zijn voor een schappelijke prijs.. als je bedenkt dat een Knuth EcoCenter VMC al 33 K kost.. Ok.. als je em bestelt.. dan weet je wanneer ie geleverd wordt, zorg je voor die tijd dat je electriek, en perslucht hebt aangelegd naar de plaats waar de machine komt te staan.. je rijdt em naar binnen.. transportsteunen eraf.. waterpas zetten.. prik en lucht erop.. en gaan met die framboos!

een Mueller.. Ok.. daar kun je ook wel dingen voor voorbereiden.. electriek, lucht.. maar ook zorgen dat je een besturingskast klaar hebt staan.. ( kan je kant en klaar kopen bij Damen CNC.. kost je iets meer geld.. maar geen tijd.. is gewoon pruts and play.. (PC, Ethernetkabeltje, steppers aan de drivers knopen.. klaar.)
voor een heel klein bedrijfje (Startup) kan een Mueller nog wel eens interessant zijn.. sterker nog.. ik overweeg zelf ook een Mueller..
Ik twijfel er niet aan dat een echte VMC beter is. VMC zou het beste zijn! maar zoals ik al aangaf heb ik gebrek aan ruimte, te grote investering, en ik wil geen 24/7 productie draaien momenteel. Wellicht over 1 a 2 jaar. Dan heb ik ook meer ruimte voor een VMC.
bovengenoemde Knuth is 2.25m x 1.3 m, x 2.5 m.. valt mee qua formaat.. als je bedenkt dat mijn "Beagle" al 1.20m x0.7m x 0.8 m (zonder onderkast) is...

Haas heeft ook een kleine VMC.. alleen.. ik ben geen liefhebber van die besturing.. onderhuids is het nog steeds een heel ouderwetsche besturing.. met een modern jasje eroverheen.. en ik wordt GEK van dat toetsenbord.. :lol: , maar da's mijn persoonlijke mening.. en ik ben verwend met Heidenhain..

Voor Uitsluitend Non-Ferro (uitgezonderd Titanium, want da's ook een Non-Ferro, maar niet te vergelijken met Alu of Koperlegeringen).. kun je met een HF spil goed uit de voeten.. Schroefdraad frezen is goed te doen.. Ik frees zelf bijvoorbeeld veel M39x0.5, of M34x0.5 in horlogekasten.. rustigjes aan met 3500 toeren...
Draad tappen gaat niet met een HF spindel, draad frezen echter wel, alleen de kleine diameters, zeg tot M8 is dan een probleem, alles wat groter is kun je frezen.
Niet helemaal waar.. Paul Horn heeft draadfreesjes vanaf M1.2.. vanaf M4 kun je prima frezen.. en die dingen kunnen best wat hebben.. er zijn zelfs frezen die je zonder voor te frezen kan inzetten, ze frezen het gat.. en de draad in één keer..
Als je een besturing gebruikt waar je macro's in kan maken.. dan schrijf je daar gewoon een macrootje voor.. (moet ik nog steeds een keer doen.. ik prog mijn draad nog gewoon "effe snel" met het handje.. maar dat gaat me nu toch echt wel te veel tijd kosten..

Als je echt productie wilt gaan draaien.. neem een ATC.. anders moet je nog continu bij je machine staan.. en dat wordt je snel zat.. als je om de haverklap een tooltje moet wisselen..
Zet er in elk geval ook een Toolsetter op.. zodat je je tools automagisch kan meten.. scheelt zeeën van tijd..
Specs van een standaard Haas machine gebruiken helemaal geen HF spindels. Zitten allemaal rond de 6 - 10k rpm.
Natuurlijk hebben die "iets' meer vermogen, maar waarom zetten ze hier geen HF spindels in?
Omdat die machines ook staal, Titanium, gehard staal en eventueel inconel moeten kunnen bewerken..

Ik denk dat zo'n Skyfire op zich ook helemaal niet zo'n gekke machine is.. 't is eigenlijk gewoon een kleine VMC, zelfde bouwwijze als een Bridgeport VMC 600..

Ik moet daar zelf ook eens naar gaan kijken.. laat even weten als je em hebt.. dan wil ik graag een keer komen kijken.. alleen zal er bij mij waarschijnlijk meteen een ATC en een Trunnion (4de en 5de as) op moeten..
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

assink schreef:Welke kogelomlopen neem je? Dat doet zeker net zoveel als de geleidingen voor de nauwkeurigheid van je werkstukken namelijk. Dat mis ik je bovenstaande lijstje.
Ballscrews:
C7 Class Ballscrews
Bearings:
P4 Class Bearings

Dit is de standaard die erop zit. En nauwkeurig genoeg voor mijn werkzaamheden.
Zo niet, dan zijn betere nogal snel gekocht.

@ Arie: De Meuller is zeker een mooie machine met de juiste componenten. Maar daar moet ik nog teveel zelf aan sleutelen. En daar heb ik echt geen zin in momenteel. Mijn oude CNC frees is verkocht. Dus ik kan zelf ook niet even snel iets maken. Weer uitbesteden en hopen dat het goed is/past blabla hoop gedoe.

ATC kan ik erbij kopen. Nu nog niet de behoefte aan, later misschien wel. Een power draw bar met BT30 tool holders is al luxe vind ik :)
Digitale toolsteller komt er zeker op en is besteld.

Ik zal iets laten weten zodra hij binnen is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door DaBit »

Zijn C5 spindels heel veel duurder? C5 spindels zijn veel beter gespecificeerd dan C7.

Mijn spindeltjes van meneer Chai hebben bijvoorbeeld een iets afwijkende spoed van gang tot gang, iets waar C7 geen limiet op legt en C5 wel. En dat maakt bijvoorbeeld het voorbelasten of wegstellen van de omkeerspeling van de moeren beter mogelijk, iets dat op CNC-machines knap zinvol is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

DaBit schreef:Zijn C5 spindels heel veel duurder? C5 spindels zijn veel beter gespecificeerd dan C7.

Mijn spindeltjes van meneer Chai hebben bijvoorbeeld een iets afwijkende spoed van gang tot gang, iets waar C7 geen limiet op legt en C5 wel. En dat maakt bijvoorbeeld het voorbelasten of wegstellen van de omkeerspeling van de moeren beter mogelijk, iets dat op CNC-machines knap zinvol is.
Hij kan C3 spindels monteren voor 500usd extra
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door Damocles »

Begrijp ik goed dat je de order in de US annuleerde omdat het teveel miserie was zo ver, en nu in China gaat bestellen? :lol:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door DaBit »

D9R schreef: Hij kan C3 spindels monteren voor 500usd extra
C3 is weer het andere uiterste :lol:

C5 zou een mooi tussenmaatje zijn. Nauwkeurig genoeg om behoorlijk spelingsvrije moeren (of zelfs lichte voorspanning) te kunnen gebruiken, ook beter gespecificeerd dan C7, maar kan nog gemaakt worden door rollen en dus prijstechnisch wat interessanter.

Aan de andere kant: als C5 lastiger is en je die $500 hebt dan is C3 ook niet te versmaden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

Damocles schreef:Begrijp ik goed dat je de order in de US annuleerde omdat het teveel miserie was zo ver, en nu in China gaat bestellen? :lol:
Correct
Want met Tormach had ik het gevoel alsof ik met China afspraken aan het maken was...

De zojuist besteld machine moet nog geleverd worden (+/- 2 maanden).
Maar de communicatie gaat goed en snel.
DaBit schreef:
D9R schreef: Hij kan C3 spindels monteren voor 500usd extra
C3 is weer het andere uiterste :lol:

C5 zou een mooi tussenmaatje zijn. Nauwkeurig genoeg om behoorlijk spelingsvrije moeren (of zelfs lichte voorspanning) te kunnen gebruiken, ook beter gespecificeerd dan C7, maar kan nog gemaakt worden door rollen en dus prijstechnisch wat interessanter.

Aan de andere kant: als C5 lastiger is en je die $500 hebt dan is C3 ook niet te versmaden.
Ok, heb afgesproken dat hij de C7 erin zet. En in de toekomst kan ik nog altijd upgraden. Moeilijk te pijlen hoe nauwkeurig het met C7 is :)
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

Damocles schreef:Begrijp ik goed dat je de order in de US annuleerde omdat het teveel miserie was zo ver, en nu in China gaat bestellen? :lol:
Correct
Want met Tormach had ik het gevoel alsof ik met China afspraken aan het maken was...

De zojuist besteld machine moet nog geleverd worden (+/- 2 maanden).
Maar de communicatie gaat goed en snel.

Compleet besteld met berg tooling en machinekast met chip tray
DaBit schreef:
D9R schreef: Hij kan C3 spindels monteren voor 500usd extra
C3 is weer het andere uiterste :lol:

C5 zou een mooi tussenmaatje zijn. Nauwkeurig genoeg om behoorlijk spelingsvrije moeren (of zelfs lichte voorspanning) te kunnen gebruiken, ook beter gespecificeerd dan C7, maar kan nog gemaakt worden door rollen en dus prijstechnisch wat interessanter.

Aan de andere kant: als C5 lastiger is en je die $500 hebt dan is C3 ook niet te versmaden.
Ok, heb afgesproken dat hij de C7 erin zet. En in de toekomst kan ik nog altijd upgraden. Moeilijk te pijlen hoe nauwkeurig het met C7 is :)
Plaats reactie