Aankoop CNC machine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

Nog een leuke die mij net te binnenschiet.
De linuxcnc configuratie werkt, maar is verre van optimaal (zit veel zooi in).
Zo had de Y-as maar 10cm travel, terwijl dit 19cm moet zijn :lol:
Kwestie van config aanpassen. Maar is wederom erg slordig.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door mark3 »

We hebben ooit bij een bekende Nederlandse leverancier van machines die gevestigd is in de omgeving van Moordrecht/ Waddinxveen een draaibank gekocht. Het was het grootste model wat ze hadden, uitgevoerd met digitale uitlezing e.d. Dit voor een prima prijs.
De machine zag er goed uit en doet zijn werk nog steeds prima, hierover geen klachten. Toen we de machine binnen kregen,uit nieuwsgierigheid de deksel van de versnellingsbak eraf gehaald. Hier zat nog voldoende straalgrid in (vermengd met de olie) om een week mee te stralen. Na dit gezien te hebben, de rest van het het apparaat ook maar gedemonteerd, nagekeken en gesmeerd. De kruis, dwars en langsslede zaten ook vol met straalgrid. Niet echt bevorderlijk voor de levensduur.
Mijn conclusie van machines uit china. Je krijgt een leuke basis, maar je moet er wat liefde in steken voor ze goed te krijgen. Je krijgt het spul voor een leuke prijs en als je je "liefdesuren" niet in geld gaat tellen (hobby) heb je voor een leuk bedrag een machine staan. Bijkomend voordeel van dit demonteren, als je een storing/ mankement krijgt heb je het snel opgelost, aangezien je weet hoe het in elkaar steekt.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door Sven »

Ze assembleren om zeker te weten dat de klant alle onderdelen van het bouwpakket krijgt : )

Oh ja, dat geldt voor mezelf ook....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door mark3 »

:lol:
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

Ik had gehoopt dat het wat meer plug&play zou zijn. Maar wellicht ben ik wat te naïef geweest hierin :lol:
Maar al met al ben ik nu tevreden, en is hij maandag klaar voor gebruik. Nu wachten op Motedis zodat ik er een behuizing om kan bouwen. Want die flood cooling geeft toch aardig wat rotzooi...en dan druk ik mijn nog zachtjes uit.

Nu bezig met de laatste dingen. o.a. wat macro's maken voor het automatisch proben van gereedschap lengte.
Ik moet zeggen dat LinuxCNC echt geniaal is.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door Zee&Zee »

Ik kom voor mijn werk wel eens vaker in china.
En dan mag ik vaak ook op 'fabrieks' bezoek.

Als je een beetje verstand van zaken hebt, zie, en merk je dan al heel snel dat men bezuinigt waar het maar kan ( en dus ook waar het niet kan ) Want afgezien van dat de lonen lager liggen, kost daar alles ook gewoon geld.

Een 'fabriek' in China moet je dus met een korrel zout nemen. Dat kan namelijk alles zijn.... van een mobieltjes fabriek die best wel state-of-the-art is naar westerse begrippen, tot een hoek tussen het bouwafval achter iemands huis. En ja letterlijk dat dus. Dus er kan ook rustig straalgrit of zand tussen een product zitten. Lassen doen ze ook rustig zonder lashelm, met een stukje karton voor hun kop, dus het is niet raar, dat het na een x aantal producten allemaal wat af begint te wijken qua toleranties ;-)

En het is helaas niet zo dat enkel een tangetje (dat voor 1 euro bij de gamma in de bak ligt) in de laatste fabriek wordt geknutseld.

Nee, ook hele 'precisie' machines worden zo gemaakt.
Ik vindt het serieus vaak een wonder, dat ze nog het niveau halen dat ze halen.

Maar ook in China zijn er hele slimme mensen, en fabrieken die best wel wat kunnen hoor.
Echter, keer op keer begin je te merken dat om dat niveau te halen dat wij normaal vinden, een chinese fabriek zoveel meer gaat rekenen, dat ze aardig in de buurt komt qua inkoop met de productie faciliteiten in Europa ( het moet immers ook nog naar Europa vanuit China).

Je ziet dus ook best veel partijen (waarbij het niet van een action niveau mag worden qua kwaliteit) na verloop van tijd toch maar weer in europa gaan inkopen.

Kwaliteit, goedkoop, en snel(=plug en play).
Streep er maar 2 door = inkopen in china.
CNC you later
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

Dat is ook mijn ervaring. Als er geen westerse quality control is dan gaat het helemaal mis.
Maar ligt ook aan de streek in China. Bepaalde streken staan bekend om erg goedkoop te zijn met bijbehorende kwaliteit. De streken die wel prima kunnen produceren zijn fors duurder en de prijs is dan minder interessant.
Heb er in het verleden wel e.a. laten maken/ingekocht.

Dit is een mooie :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=sXmKHGqfFlc

Zojuist nog wat aan de machine gesleuteld.
Travel van alle assen stond ook verkeerd (soms wel een 20cm). Waardoor soms (afhankelijk van de gcode) geen waarschuwing geeft als iets buiten het werkbereik is. Gevolg is dat de limit switch geactiveerd wordt en LinuxCNC uit gaat. Vervolgens moet je de 'limit switch override' aanzitten, machine aan, naar een veilig punt joggen, machine uit, override uit, machine aan...En je kunt weer verder.
Nu heb ik alles netjes ingesteld en stopt de machine mooi op de ingestelde posities.

Voordeel is wel dat ik nu de configs van Linuxcnc ken en een spoedcursus g-code heb gehad :lol:


Morgen de machine goed zetten. De vloer (tegelvloer, niet ideaal) is namelijk niet vlak. Onder de onderzetkast zitten wieltjes maar als je aan een verstelring draait dan komen er rubberen stoppen uit zodat de machines niet op de wieltjes rust. Maar één pootje staat wel nog op de wieltjes om het geheel waterpas te krijgen. Morgen even kijken hoe ik dat ga oplossen. Ben eigenlijk niet zo'n fan van rubberen poten. Ik heb het idee dat de machine er ook iets door trilt. Ik zit te twijfelen om er gewone machinepoten onder te zetten.
Plaats reactie