Aankoop CNC machine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

Wellicht een domme vraag maar ze vragen of ik 220VAC of 230-240VAC gebruik.
NL is van 220 naar 230 gegaan als ik mij niet vergis, Maar is 240 dan een probleem?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door Breaker »

Momenteel is de netcode in Nederland 230 Volt (+10%/-15%). Elk apparaat ontwikkeld voor de Europese markt moet ontworpen zijn om goed te functioneren tussen de 196 en 253 Volt.
Denk het niet, de spanning in het net varieert sowieso wel tot 10V i.v.m. belasting.

Zie netcode, paragraaf 3.2.1
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

Dacht ik al :) Bedankt
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

Machine is klaar en komt mijn kant op :)
can't wait

https://www.youtube.com/watch?v=g0W34ADuYVQ
@lex
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2013 21:16
Locatie: De Kempen
Contacteer:

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door @lex »

Is de machine inmiddels geïnstalleerd ?
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

ja hoor die werkt prima
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door serum »

Ben ik toch erg benieuwd wat voor onderdelen je ermee maakt! Kom je wel weg met de 6000rpm?
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

Waarom zou ik met 6.000rpm niet wegkomen?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door serum »

Vandaar mijn andere vraag. Zou zelf voor een aluminium dedicated machine niet voor een dergelijk toerental kiezen, tenzij ik er 40mm frezen in ging gebruiken. (maar dat lijkt mij voor het type machine (stabiliteit) meer facing-frezen dan dat je daarmee even een 10-20mm diepe overstep op de Z weghaalt). Ben benieuwd wat voor onderdelen je ermee maakt. Als je een 20mm frees gebruikt kom je krap aan de 380m/min, met vhm nog te weinig in gemiddeld aluminium. (gaat gauw richting de 500m/min) Ben zelf nogal verkikkerd op vhm in alu icm adaptive clearing op met een redelijke diepte. Voor mij is 8mm een mooie maat frees. Maar goed, ik gebruik mijn frees hobbymatig en niet professioneel. Vandaar mijn vraag; ben benieuwd wat voor onderdelen je ermee maakt.

Vind de Datron machines mooi werken en een mooi principe, HSM, kleine voorzet, hoog toerental, rappe feed. Ik ga een tweede machine bouwen en was voornemens een ISO20 of ISO25 ATC te gebruiken. (of ISO30 als het ding maar minimaal 18krpm kan) ISO30 zou meer een overweging zijn ivm de verkrijgbaarheid van de collets en de bijkomende extra stabiliteit.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: Ben zelf nogal verkikkerd op vhm in alu icm adaptive clearing op met een redelijke diepte. Voor mij is 8mm een mooie maat frees.
Nu maak je wel andere mensen nieuwsgierig, ik kom niet verder dan een 5000 rpm, kan ik nu geen aluminium meer frezen? Laat eens wat zien wat jij maakt met die supersonische snelheden, dat wil ik wel eens zien.....
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

Is een reden dat je HF spindels (20+k rpm) bijna nooit op freesmachines ziet (op uitzonderingen na). De HF spindels zitten bijna alleen op routers zoals bv het opensource project of een datron. Waar hout of alu mee gefreesd wordt. En op veel hobby machines.
Losstaande van het feit dat je jezelf beperkt in tooling en beschikbare vermogen van de machine voor bepaalde handelingen. Sommige mensen komen er mee weg of denken er mee weg te komen.

Ik ben serieus blij dat ik voor deze riem aangedreven spindel met servo heb gekozen. Als ik wat video's vergelijk van mensen die alu frezen op 20+k rpm ten opzichte van ik met 6k rpm, dan weet ik het wel :P
Ja cool zo'n snelle RPM, maar snel voeden valt bij de hobby machines al tegen want dat kan de router constructie niet aan.

Ik gebruik zelf o.a. 50mm (4 snijder) facemills voor het vlakken. En dat gaat zo mooi en makkelijk dat ik een nog grotere ga kopen (tot nu toe 50mm woc en 1,2mm doc getest, en dat gaat zonder centje pijn). Waar het verhaal vandaan komt dat insert gereedschap alleen voor hoge pk spindels is, is mij een raadsel. Ik zou het wel eens willen zien op een HF spindel.

20mm op 380mm/min?
Met een 20mm frees (6000rpm, 20mm doc, 1mm woc kom ik op 6600mm/min)
Ik gebruik 3-snijder VHM frezen speciaal voor Alu

Vanmiddag nog om wat aan het spelen geweest met het apparaat.
10mm vhm/3snijder
6000rpm 3300mm/min 25 doc, 0,5woc
Maar dat ging heel makkelijk. Dus langzaamaan de woc iets vergroten.

Is trouwens een 8000rpm spindel (niet 6000)
Laatst gewijzigd door D9R op 27 dec 2016 22:13, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door serum »

Niets bijzonders, hobbymatig. Maar het loopt gewoon lekker. Snijsnelheden in VHM met aluminium zijn gewoon een vast gegeven. Niets nieuws, zeg niet dat het er niet mee gaat, heb mij ook moeten 'behelpen' met 3000rpm in aluminium. maar ideaal voor de standtijd van je tooling is het niet. Zou niet best zijn als ik hier iets nieuws vertel. Supersonisch? Nah. Verre van. Hier een recenter onderdeel (met een 8mm 2 snijder) Overstep had een heel stuk enthousiaster gekund, maar ik had niet de noodzaak om de toolpaths te optimaliseren, had er maar 2 nodig.

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door serum »

Snijsnelheid (Vc) is omtrek maal rpm. dus 6,28*6000=376,8m/min Voor aluminium/vhm heb je gemiddeld 500m/min nodig voor een optimale snijsnelheid. (voor sommige soorten zelf 1800m/min)
Waar het verhaal vandaan komt dat insert gereedschap alleen voor hoge pk spindels is, is mij een raadsel. Ik zou het wel eens willen zien op een HF spindel.
50mm 4 snijder @2912rpm, 3mm doc, 25mm woc = 3pk @ 9,8Nm. Daar komt het vermoedelijk vandaan :) maar je hebt natuurlijk ook 20mm geïndexeerde frezen. Maar, dat is wel met de 'standaard' geadviseerde feed op http://zero-divide.net/?page=fswizard en die is knap enthousiast. Maar goed, ik weet ondertussen nog niets van de werkstukken die je maakt. :mrgreen: :mrgreen:
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

ik denk dat je steeds een m mist, want je hebt het over meter per minuut.
376,8 meter per minuut lijkt mij erg snel..

edit

Ik heb fout gelezen, je hebt het over snijsnelheid
Laatst gewijzigd door D9R op 27 dec 2016 22:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie