Aankoop CNC machine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door serum »

En ik denk dat jij feed en snijsnelheid niet uit elkaar houdt, mag ik nou weten wat je er van maakt? 500m/min is nog aardig gereserveerd voor de meeste soorten aluminum, komt neer op 30km/u, dat valt best wel mee.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

Klopt, ik heb er overheen gelezen dat je het over snijsnelheden had (vorige bericht aangepast).
Maar wat is nu precies je punt?
Zo even uit mijn hoofd doet een splinternieuwe Haas VF1,2,3 ook maar iets van 8.000rpm :roll: Is deze dan ook onbruikbaar omdat er geen HF spindel opzit die 20+k rpm draait? ;-)

edit

even opgezocht...
8.100rpm met een max snijsnelheid van 16.5m/min (VF2)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door DaBit »

Effe de verpisserij over grote frezen en toerentallen daar gelaten: waar blijven de fotootjes en videootjes van dat leuke apparaat?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door serum »

DaBit, jij hebt toch ook wel eens gehoord van snijsnelheid in aluminium? Ik zie het niet als competitie. Een normale vraag.

@d9r;
geen punt, het is een vraag, snap niet dat je dat niet ziet of begrijpt. Het is geen aanval, slechts een vraag.

Onbruikbaar? Dat woord heb ik nergens gebruikt, noch een insinuatie van dien aard.

Ik vraag of je wegkomt met 6000rpm in aluminium (wat 8000 blijkt te zijn, dus dat is al een stuk(je) beter), omdat de ideale snijsnelheid van gemiddeld aluminium icm vhm nou eenmaal op 500m/min ligt, dat is geen geheim en geen verzinsel). Reden dat er vaak voor een lager toerental spindel wordt gekozen op een machine is omdat je er nogal grof grof mee moet kunnen verspanen icm grotere beitels. (zoals je uit mijn eerdere opsomming van de schamele 50mm frees kan opmaken, waarvan jij je afvroeg of het niet op een HF spindle kon)

een 20000rpm spindle met een fatsoenlijk koppel op lagere RPM's om met bv een 4" frees grof te vlakken is nogal kostbaar. Als ik de frees van je bekijk qua stabiliteit combineer met het idee wat je aangaf om er voor het leeuwendeel aluminium mee te verspanen zou ik het eerder in de hogere toeren zoeken. (en nee, nogmaals, ik zeg niet dat een haas of iedere andere frees met 5000 of 8000 rpm geen aluminium kan verspanen). Voorgeschreven snijsnelheden is domweg geen verzinsel.

Blijf ik alsnog nieuwsgierig wat voor werkstukken je ermee maakt, maar dit is de zoveelste keer dat ik erom vraag.

HAAS DT-1; standaard 15krpm, maar het koppel is (zoals verwacht) significant lager dan de 8100rpm variant.(scheelt ruwweg de helft)
Daarnaast te upgraden met een 20k spindle;
https://www.haascnc.com/haas_20k.asp#gsc.tab=0

Kijk nog even naar je post; snijsnelheid is geen feed.

Rapids = ijlgang (snelheid waarom de machine zonder belasting van bewerking kan bewegen)
max cutting = feed waarom de machine verspanend kan werken.
cutting speed = snijsnelheid = de omtreksnelheid van je tool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door DaBit »

serum schreef:DaBit, jij hebt toch ook wel eens gehoord van snijsnelheid in aluminium?
Zeker wel, maar voor ongecoat vhm is het minimum niet zo gek hoog. Freeslevensduur neemt wel stevig toe met lagere snijsnelheden.

Persoonlijk sta ik ook aan jouw kant voor wat betreft toerentallen, maar daarvoor heb ik wel het snelwisselspul laten vallen, dat word best prijzig voor hoge toerentallen en eigenlijk wil je dan ook naar een korte stijle conus zoals HSK. Ik kan me indenken dat een ander liever toerental inruilt voor wisselspul.

Neemt niet weg dat ik wel benieuwd ben naar die machine.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door serum »

Ik idem en ook naar de werkstukjes die eraf rollen!

Om dezelfde reden heb ik ook de tormach R8/MT3 snelwissel laten schieten en ben ik voor een er20 spindel gegaan. (ik doe ook hoofdzakelijk aluminium). Heb hier nog een losse BT30 spil liggen, met wat houders en gereed voor ATC (trekstang met kogels)

Iets oftopics, Damen had een aankondiging voor een leuke HSK63F spindle, kreng kost alleen 4k, ex btw. Ik behelp me wel met een chinese ISO20/25/30 atc. Hoewel ik mij nu ook prima red, lijkt het mij gewoon allemachtig prachtig als je je werkstukjes alleen nog maar hoeft te draaien en verder met je handen over elkaar erbij kan gaan zitten..
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

Je stelt geen vraag. Je roept dat de spindelsnelheid niet geschikt is voor VHM met de door jou genoemde waardes.
Andre vat namelijk je post dezelfde manier op als ik. Als ik jou mag geloven moet iedereen aan de 20k+ rpm spindels.
Wat totale onzin is. Kijk naar HAAS en andere fabrikanten die voldoen ook niet aan jouw snijsnelheden met de 6000-8000rpm spindel maar draaien rondjes om je BF20 met 20+k rpm spindel die zogenaamd wel dichter bij de ideale snijsnelheden zit (en die HAAS draait natuurlijk ook rondjes om mijn machine). En ik denk dat HAAS er toch wel 'iets' meer verstand van heeft dan wij.

En ja die HAAS machines zijn te upgraden naar spindels met hogere RPM. Maar die spindels zijn ook niet te vergelijken met de spindeltjes uit China die onder een bepaald aantal rpm helemaal niets in huis hebben. Prijskaartje staat ook op de HAAS site.

Als ik kijk naar frees video's van mensen met een HF spindel en verkondigen dat 20+k rpm voor Alu beter is dan vraag ik mij af of ze een ooit wel een andere machine hebben gezien (niet verkeerd bedoeld). Maar het komt allemaal op mij over als "wij van wc eend".

Ik heb hier verder niets te bewijzen en ben super tevreden met mijn machine na de eerste frees resultaten. Het interesseert mij ook totaal niet wie het verst kan pissen. Ik weet alleen dat ik de juiste keuze heb gemaakt als ik mijn frees resultaten vergelijk met video's van de HF spindels. En dat deze ook perfect past bij de eisen die ik had tijdens het aanmaken van dit topic.

Wel vind ik je als hobbybob (en daar reken ik mijzelf ook onder) nogal een alwetend toontje hebben en dat neemt mij de lol om video's/foto's te posten aardig weg. Vandaar ik deze niet heb gepost.

Maar het verbaasd mij niet meer dat het hier op dit forum nogal apart aan toe gaat, dus daar probeer ik al soms door- overheen te lezen :lol:

En hier laat ik het bij :)
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door FSSF »

Wat een aanstellerij weer :lol: beetje discussie mag toch zeker wel? En omdat de reactie van één iemand je niet bevalt ga je demonstratief geen filmpjes/foto`s posten? Grootste gedeelte bestaat nog altijd uit lezers en niet uit posters en die vinden wat foto`s ook vast leuk om te zien. :P
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door serum »

Snap je conclussies en reacties niet zo goed, maar ik heb je kennelijk gekwetst? Dat spijt mij. Vind het wel kenmerkend dat je het op een persoonlijke aanval gooit. Dat doet normaalgesproken iemand die zich bedreigd of beledigd/gekwetst voelt. Ik kan mij beide situaties niet voorstellen. En dan geef je aan dat het er soms apart aan toegaat op het forum.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

Gekwetst? nee. Wel geïrriteerd door elke keer hetzelfde riedeltje.
Je vraagt waarom ik geen foto's plaats, dit was het antwoord op je vraag. Dat het je niet aanstaat...ok...wellicht had ik moeten zeggen dat het rolletje op was. Maar of dat iets opschiet?
Elke post van je komt stug op hetzelfde neer in de trend van 'ik heb een china hf spindel en heb hier een papiertje voor mij met de snijsnelheden, en dit is het beste!'. Terwijl er meerdere wegen naar Rome leiden. Dat probeerde ik je alleen duidelijk te maken door voorbeelden zoals een HAAS erbij te halen. En dat je papiertje toch iets afwijkt in de praktijk blijkbaar.

Voor mijn situatie had ik helemaal niets aan een hf spindel. En dan bedoel ik een betaalbare hf spindel (geen HAAS). Maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat hf spindels totaal onbruikbaar zijn. Ik heb meerdere keren aangegeven dat ik er niets mee kan en ze niet aan mijn eisen voldoen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door Sven »

Ach, elk vogeltje zingt zoals het gesnaveld is.

Op sommige schrijfstijlen reageert iemand gewoon sterker dan andere, positief of negatief.

Als iemand je te vaak irriteert, zet 'm in je "vijandenlijst" en dan krijg je z'n berichten niet meer te zien, tenzij je dat wil.

Dat geeft een heleboel rust ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door serum »

@lex vraagt je 'is de machine inmiddels geïnstalleerd'
Jouw reactie

ja hoor die werkt prima

Mijn vraag;
Ben ik toch erg benieuwd wat voor onderdelen je ermee maakt! Kom je wel weg met de 6000rpm?

Jouw antwoord;
Waarom zou ik met 6.000rpm niet wegkomen?

(kennelijk wil je meer info, of ben je al verbolgen) Ik geef je het voordeel van de twijfel en antwoord je vraag, je stelt nog een paar vragen, je krijgt antwoord van mij. (en kennelijk staan de antwoorden je niet aan en komen ze betweterig over)

En in plaats van dat je meteen zegt;
'mijn machine doet 8000rpm ipv 6000rpm, voor het werk dat ik ermee doe in aluminium volstaat het echt top, hier zijn wat plaatjes van werkstukken, bedankt voor je interesse'

Nee hoor, ik krijg een heel soelaas over mij heen, incl persoonlijke aanvallen. En nou ben ik nota-bene nog diegene die je irriteert ook. Vooralsnog heb ik de sterke indruk dat je hier komt om informatie te verzamelen en niets te willen delen.

Ik ben bijzonder benieuwd hoe de machine bevalt, en wil er graag filmpjes/werkstukken van zien, maar ik heb sterk de indruk dat je dat helemaal niet wilt delen. (vanaf de eerste reactie heb ik die indruk al)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door Sven »

serum schreef:Ik ben bijzonder benieuwd hoe de machine bevalt, en wil er graag filmpjes/werkstukken van zien, maar ik heb sterk de indruk dat je dat helemaal niet wilt delen.
Voor wat het waard is, ik heb die indruk ook.

Puur forum-practisch, als je niet wilt reageren dan is het volgens mij handiger om of helemaal niet te reageren of meteen uit te leggen waarom je niet wilt reageren....

Maar dan nog, iedereen is vrij om binnen de regels van een forum gebruik te maken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

serum schreef:@lex vraagt je 'is de machine inmiddels geïnstalleerd'
Jouw reactie

ja hoor die werkt prima

Mijn vraag;
Ben ik toch erg benieuwd wat voor onderdelen je ermee maakt! Kom je wel weg met de 6000rpm?

Jouw antwoord;
Waarom zou ik met 6.000rpm niet wegkomen?

(kennelijk wil je meer info, of ben je al verbolgen) Ik geef je het voordeel van de twijfel en antwoord je vraag, je stelt nog een paar vragen, je krijgt antwoord van mij. (en kennelijk staan de antwoorden je niet aan en komen ze betweterig over)

En in plaats van dat je meteen zegt;
'mijn machine doet 8000rpm ipv 6000rpm, voor het werk dat ik ermee doe in aluminium volstaat het echt top, hier zijn wat plaatjes van werkstukken, bedankt voor je interesse'

Nee hoor, ik krijg een heel soelaas over mij heen, incl persoonlijke aanvallen. En nou ben ik nota-bene nog diegene die je irriteert ook. Vooralsnog heb ik de sterke indruk dat je hier komt om informatie te verzamelen en niets te willen delen.

Ik ben bijzonder benieuwd hoe de machine bevalt, en wil er graag filmpjes/werkstukken van zien, maar ik heb sterk de indruk dat je dat helemaal niet wilt delen. (vanaf de eerste reactie heb ik die indruk al)
Ik was serieus benieuwd waarom je deze reactie gaf (of ik met 6000rpm weg kom).
En ik stel je een wedervraag. Maar hier ontstaat vervolgens een ver pis wedstrijd uit over feeds, speeds, snijsnelheden etc. Ik geef je nog wat voorbeelden van professionele apparatuur maar verder heb ik nooit een antwoord gehad. En uiteindelijk staat het je allemaal niet aan. Omdat je zelf het antwoord ook niet weet? Wat uiteraard helemaal geen probleem is, maar ga niet iets roepen waar reacties op komen en de vragen vervolgens vermijden.

Mij maakt het verder ook allemaal niet uit, en zal de laatste zijn die zich gekwetst voelt. Ik weet dat ik na alle goedbedoelde adviezen in dit topic toch de juiste keuze heb gemaakt.

Dat ik hier alleen zit om informatie te winnen is onzin. Ik ben zelf degene die wellicht het minste weet hier op het forum. Maar ik ga geen forum leden voorzien van foutieve informatie als ik het zelf niet zeker weet, of mijn mening als waarheid verkondigen (in het algemeen, niet specifiek op jou). Wat heeft iemand daar aan? Jammer dat dit zo wordt gezien. Als ik een vraag heb dan laat ik in ieder geval nog van mij horen hoe ik het heb opgelost, of een bedankje voor de hulp. Zo zijn er ook genoeg mensen die 100 vragen hebben en vervolgens niets laten horen.
Plaats reactie