Aankoop CNC machine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door DaBit »

To ATC or not to ATC: ik heb een setje extra moeren en spantangen. Kan ik een stel gereedschapjes als setje van gereedschapje+spantang+moer klaarleggen, de wissel is handmatig nog niet zo gek veel werk, en na de wissel word de nieuwe tool automatisch ingemeten. Best een acceptabel alternatief voor het enkelstuks hobbywerk dat ik doe.

Zou ik 100 onderdeeltjes moeten maken en daarbij telkens 4 toolwissels hebben (zo'n beetje het minimum, meestal heb ik er meer) dan werd ik gestoord. Maar als je een beetje slim bent kun je best 25 kilo alu op de tafel mikken en meerdere onderdeeltjes uit 1 blok ruwfrezen, dan allemaal nafrezen, dan allemaal boren, etc.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door HD13 »

D9R schreef:Klinkt goed, dat betekend dat ik 90% van mijn werk kan doen op de CNC machine. En de overige 10% op de kolomboor kan tappen. Als het deze spindel is die DaBit gebruikt (afgaande op zijn youtube video). Dan gaat mij dat 3000,- in kosten schelen. Het is wel een ER25 spantang houder, dus een snelwissel van tooling zit er niet in. Maar om te beginnen en mijn bedrijf op te starten neem ik dat wel voor lief. Een BT30 spindel is nogal snel gekocht. En dan heb ik ook weer meer ervaring met de machine, en weet ik waarschijnlijk nog beter wat ik wil.


https://nl.aliexpress.com/item/New-arri ... 37b61948f4
Die 4,0 kW spindel gaat waarschijnlijk niet goed op een 1x16A groep van de garage.
Als dit een vrij nieuw huis is dan zitten er in het woonhuis zelf ook nog verbruikers op.
Voor een enkele 16A groep zit je op 230x16= 3,68 kW max.
Of je moet de spindel niet volop gebruiken.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

Als ik 100 onderdeeltjes moet maken, dan besteed ik het uit ;)
Ik denk dat ik mij voorlopig wel kan redden met een ER spantang en een auto tool setter.
Nu even verdiepen in wat voor een spindel, moeilijk moeilijk.

Maar ik ben in ieder geval al een beetje opgelucht. Ik zit al een paar dagen met mijn handen in het haar wat ik moet doen :lol: toch handig zo'n forum.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

HD13 schreef:
D9R schreef:Klinkt goed, dat betekend dat ik 90% van mijn werk kan doen op de CNC machine. En de overige 10% op de kolomboor kan tappen. Als het deze spindel is die DaBit gebruikt (afgaande op zijn youtube video). Dan gaat mij dat 3000,- in kosten schelen. Het is wel een ER25 spantang houder, dus een snelwissel van tooling zit er niet in. Maar om te beginnen en mijn bedrijf op te starten neem ik dat wel voor lief. Een BT30 spindel is nogal snel gekocht. En dan heb ik ook weer meer ervaring met de machine, en weet ik waarschijnlijk nog beter wat ik wil.


https://nl.aliexpress.com/item/New-arri ... 37b61948f4
Die 4,0 kW spindel gaat waarschijnlijk niet goed op een 1x16A groep van de garage.
Als dit een vrij nieuw huis is dan zitten er in het woonhuis zelf ook nog verbruikers op.
Voor een enkele 16A groep zit je op 230x16= 3,68 kW max.
Of je moet de spindel niet volop gebruiken.
Ik heb even gekeken en is inderdaad een 16A groep voor de garage. Maar hier zitten nog gebruikers op (wasdroger, diepvries). Kwestie van nieuwe groep laten aanleggen die hoger amperage aankan?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door DaBit »

Als je echt met je handen in het haar zit kun je wel een keertje een onderdeeltje hier maken. Kun je zelf bepalen of het wel of niet wat voor je is.

Let er bij die spindels wel op dat de ene de ander niet is. Die vierkante die jij aanhaalde doet op 18000rpm 4kW en op 3000rpm nog maar 600W ofzo. De mijne doet op 18000rpm 4kW, en op 3000rpm nog ergens rond de 1,2kW. Dubbel zoveel koppel dus.

Voor die spindels ontkom je eigenlijk niet aan krachtstroom. Niet voor het vermogen; als jij 1kW richting die spindel krijgt ben je een beste kerel. Hier op het hele forum doet Niels dat, en euh.., goeie vraag. Misschien Andrefc101 nog. Je pakt alleen een 4kW ofzo omdat je graag die 6,5Nm aan koppel wil die je eruit kunt trekken. Bij elektromotoren is het aantal kilo's en aantal euro's afhankelijk van het koppel, en in veel mindere mate van het vermogen.

Maar waarvoor wil je dan wel krachtstroom? Een VFD vinden die vanaf een enkelfasige 230V voeding iets van 18A motorstroom kan leveren is problematisch en duur, als het al te vinden is. In 3x400V uitvoering zijn die genoeg te vinden.
Los daarvan loopt alles met een motor lekkerder op krachtstroom en 2e hands apparatuur is goedkoper of van betere kwaliteit te vinden. Zowiezo een goede investering dus.

Krachtstroom aanleggen kost je een paar tientjes voor de netbeheerder als de binnenkomende kabel al geschikt is (vaak het geval), tenminste een wijziging in de groepenkast, en je moet uiteraard een kabel naar je werkplaats zien te krijgen. Niet echt heel spannend of kostbaar, maar in jouw geval moeten je ouders het er ook maar mee eens zijn, en ik kan me indenken dat dat ooit lastig kan zijn.

Kan dat nou echt niet, dan is een 12000rpm spindeltje van ca. 3kW misschien nog wel een optie. Teknomotor Electrospindle (DamenCNC) of zoiets.

Hier een videootje van mijn oude BF20. 3kW Chinees 24000rpm spindeltje van Chai in aluminium: https://www.youtube.com/watch?v=NH3zsd3p7w0

En hard gereedschapsstaal kan er ook mee: https://www.youtube.com/watch?v=g2Q3U2nID1o
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

DaBit schreef:Als je echt met je handen in het haar zit kun je wel een keertje een onderdeeltje hier maken. Kun je zelf bepalen of het wel of niet wat voor je is.
Bedankt voor het aanbod :)

Let er bij die spindels wel op dat de ene de ander niet is. Die vierkante die jij aanhaalde doet op 18000rpm 4kW en op 3000rpm nog maar 600W ofzo. De mijne doet op 18000rpm 4kW, en op 3000rpm nog ergens rond de 1,2kW. Dubbel zoveel koppel dus.
Neem aan dat je vermogen bedoeld i.p.v. koppen (Nm)?

Voor die spindels ontkom je eigenlijk niet aan krachtstroom. Niet voor het vermogen; als jij 1kW richting die spindel krijgt ben je een beste kerel. Hier op het hele forum doet Niels dat, en euh.., goeie vraag. Misschien Andrefc101 nog. Je pakt alleen een 4kW ofzo omdat je graag die 6,5Nm aan koppel wil die je eruit kunt trekken. Bij elektromotoren is het aantal kilo's en aantal euro's afhankelijk van het koppel, en in veel mindere mate van het vermogen.
Oké helder verhaal.

Maar waarvoor wil je dan wel krachtstroom? Een VFD vinden die vanaf een enkelfasige 230V voeding iets van 18A motorstroom kan leveren is problematisch en duur, als het al te vinden is. In 3x400V uitvoering zijn die genoeg te vinden.
Los daarvan loopt alles met een motor lekkerder op krachtstroom en 2e hands apparatuur is goedkoper of van betere kwaliteit te vinden. Zowiezo een goede investering dus.

Krachtstroom aanleggen kost je een paar tientjes voor de netbeheerder als de binnenkomende kabel al geschikt is (vaak het geval), tenminste een wijziging in de groepenkast, en je moet uiteraard een kabel naar je werkplaats zien te krijgen. Niet echt heel spannend of kostbaar, maar in jouw geval moeten je ouders het er ook maar mee eens zijn, en ik kan me indenken dat dat ooit lastig kan zijn.
Krachtstroom is het probleem niet. Als dat er moet komen, dan kan dat.
Het is meer dat ik over 1,5j op mijzelf wil (met een grote garage!) en of investeren in een krachtstroom aansluiting wel zin heeft voor die tijd. Ik zal eens uitzoeken wat het kost.


Kan dat nou echt niet, dan is een 12000rpm spindeltje van ca. 3kW misschien nog wel een optie. Teknomotor Electrospindle (DamenCNC) of zoiets.
Maar heeft een Teknomotor nog voldoende kracht voor een face mill/instert mill en boren op lage toeren? Dat zou ik eens uit moeten zoeken.

Hier een videootje van mijn oude BF20. 3kW Chinees 24000rpm spindeltje van Chai in aluminium: https://www.youtube.com/watch?v=NH3zsd3p7w0

Ziet er niet verkeerd uit. Was de huidige spindel een grote verbetering?


En hard gereedschapsstaal kan er ook mee: https://www.youtube.com/watch?v=g2Q3U2nID1o
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door DaBit »

Ik bedoel wel degelijk koppel. Vermogen = koppel * toerental. Een spindel die 1kW bij 6000rpm levert dus 2x zoveel koppel als een spindel die 1kW bij 12000rpm levert. En als ik jou zo proef is dat wel belangrijk voor je.

Investeren in krachtstroom is wel degelijk zinvol, zeker als het kabelwerk al tot in het verzegelde kastje aanwezig is. Bij veel niet al te moderne huizen is dat het geval. Bij mij was simpelweg maar 1 van de 3 plekken voor zekeringen gevuld; het mannetje van Essent hoefde enkel 2 zekeringen bij te plaatsen en de elektriciteitsmeter te vervangen door een moderner type. Zo uit mijn hoofd betaalde ik daar 55 euro voor, dezelfde prijs die ze rekenen als je een hoofdzekering stuk hebt. Daarbij komt uiteraard wel een nieuwe groepenkast of tenminste een modificatie van de huidige, een aardig aantal meters kabel, mantelbuis, en de nodige installatiebende in het hobbyhok. Ben je ook zo enkele honderden euro's aan kwijt.

Magoed, als je eenmaal stopcontacten hebt voor rode stekkers dan heb je voor aan te schaffen machines meer keuze en hoogstwaarschijnlijk een betere deal voor evenveel of minder geld. Zeker 2e hands.

Of zo'n Teknomotor voldoende koppel levert om te boren moet je eens aan Damen vragen. Hangt er ook vanaf wat je precies wil. Met 8-10mm in aluminium verwacht ik geen problemen en grotere gaten kun je ook vrij makkelijk frezen.
Uiteindelijk bepaalt de machine in veel mindere mate wat er kan dan het poppetje dat die machine bedient. Mensen die al hun hele leven frezen halen met een gare machine betere resultaten dan jij en ik achter de mooiste VMC. Ook dat moet je niet vergeten.

Maar ja, de huidige 4kW/18000rpm spindel is een hele grote verbetering tov de 3kW/24000rpm spindel, ook als ik meetel dat ze niet op dezelfde machines zitten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

Het blijft moeilijk...ik denk wel dat ik met de FS3MG een goeie basis heb.
Krachtstroom, als dat er moet komen. Ook prima.
Maar ik vind het erg moeilijk beslissen en kijk naar bestaande machines om tot een conclusie te komen.
Specs van een standaard Haas machine gebruiken helemaal geen HF spindels. Zitten allemaal rond de 6 - 10k rpm.
Natuurlijk hebben die "iets' meer vermogen, maar waarom zetten ze hier geen HF spindels in?

Opties tot nu toe:

BT30 spindel met een 3,8KW servo (230V, 2.500rpm, 15Nm)
0-8000RPM (wellicht nog een andere spindel te regelen die meer RPM aankan (10k a 12k). Riem aangedreven
Plus minus 1.300,- euro

Komt wel nog 1.900 bij voor de z-as montage plaat.
Dat is inclusief pneumatische cylinder (voor tool change) die ze zelf maken, omdat een kant en klare niet past.
servo is 230V, dus misschien dat ik nog wegkom zonder krachtstroom? Moet ik nog uitzoeken.


De HF Mechatronic spindel HFP-M-12040l op de vorige pagina
Kost net geen 3k netto :shock:
ER25
Plus 450,- voor een montage plaat z-as + ik moet nog een beugel voor de spindel maken
Aardig aan de prijs voor die spindel vind ik. Plus komt nog een VFD bij.

Teknomotor? Dan zet ik er liever een 3 of 4W ER20/ER25 18.000rpm Chinese spindel op. Ben ik voor 1000,- klaar (550,- spinde en vfd / 450 z-as plaat)
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door Swake »

D9R schreef:Opensource portaal is geen optie. Te kleine z-as hoogte. Nu kan ik die verhogen, maar wordt er niet beter op :)
T'is een portaal.... gewoon een gat in de tafel voorzien om het onderdeel op te spannen 'in' of 'onder' de tafel. Dan kan je zo 'hoog' als de tafel waar het portaal op staat zelf hoog is. Freesjes die langer zijn dan pakweg 10cm zijn toch niet betaalbaar, meer amplitude is er niet nodig dus, wel meer ruimte op het stuk op te spannen en dat los je met zo'n 'gat' op.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

BT30 tot 8000 toeren lijkt me ideaal, is toch wat universeler dan een HF spil.

Misschien een occasion Fehlmann ?
http://www.dormaccncsolutions.nl/produc ... -freesbank
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

hugo stoutjesdijk schreef:BT30 tot 8000 toeren lijkt me ideaal, is toch wat universeler dan een HF spil.

Misschien een occasion Fehlmann ?
http://www.dormaccncsolutions.nl/produc ... -freesbank
Zeker leuk zo'n Picomax, maar dan kom ik de garage niet meer uit :lol: 2,5M bij 2,5M bij 2,45M.
En is te hoog voor de garage.

Nog wat met de persoon van Skyfire gemailed.
Voor 5.500,- heb ik het volgende
2.2KW servo motor met 0-6000RPM spindel met BT30 opname en power draw bar
Closed loop steppers
Hiwin geleidingen

Standaard zit er een R8 spindel op. Maar machine is aan te passen, en hij kan er een BT30 spindel plaatsen.
Daarnaast kan ik een eigen controller gebruiken i.p.v. de bijgeleverde. Dan maakt hij alle bekabeling in orde zodat het een kwestie van aansluiten is en gaan. Of ik dat wil is de vraag.

Eigenlijk wil ik de 0-8000RPM spindel die op hun VMC zit in de machine. Servo is identiek, maar net wat meer RPM is beter.
Hier een video in staal: https://www.youtube.com/watch?v=zYVi09tFTA8
Niet verkeerd vind ik. Ik denk wel dat er nog een hoop te optimaliseren is in de toolpaths. De videos in Alu vind ik dan weer niet geweldig i.v.m. rare toolpaths.

Grote voordeel van de Skyfire
- aansluiten en gaan
- geen krachtstroom nodig
- goedkoopste opties
- tooling die ik wil gebruiken gaat hier op werken
- resultaten in Alu zijn prima

Nadeel is dat ik denk dat de FS3MG met goeie onderdelen betere performance heeft. Heb ik dat nodig en zijn de extra kosten mij dat waard? Momenteel zeg ik "nee". Maar wellicht dat ik over een jaar er anders tegenaan kijk. En wellicht een topic maak over welke VMC ik moet kopen (als ik een eigen huis heb met een grote garage, en anders komt het maar in de woonkamer te staan) :lol: De Skyfire is eigenlijk een Tormach maar dan wel met goeie specs. En de Tormach was voor mij prima, jammer dat de afspraken zo moeilijk gingen.

Ik ga het e.a. even op papier zetten qua kosten :)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door Sven »

Kan je skyfire met paypal betalen?

Dat zou voor mij bij hem een absoluut vereiste zijn.
Hij heeft wat betreft constructie een goede reputatie, en wat betreft daadwerkelijk leveren een op zijn zachtst gezegd een onduidelijke en voor sommigen een beroerde.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door D9R »

Sven schreef:Kan je skyfire met paypal betalen?

Dat zou voor mij bij hem een absoluut vereiste zijn.
Hij heeft wat betreft constructie een goede reputatie, en wat betreft daadwerkelijk leveren een op zijn zachtst gezegd een onduidelijke en voor sommigen een beroerde.
Hij geeft zelf al aan dat ik via Alibaba kan betalen. Dan ben ik volledig afgeschermd, even uitzoeken of dat zo is.
En ja die soap op cnczone.com...tja...voor sommige is het niet netjes gegaan. Maar dat was in de begintijd als ik het goed heb. Mensen hebben recentelijk nog bij hem besteld.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aankoop CNC machine

Bericht door skillalot »

Welke machine van skyfire heb je het over voor die 5500 met BT30?
Plaats reactie