Nog een emco F1P retrofit

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

14838

Zo, 14 uur verder en klaar. Weer een pluspunt voor aparte controller ipv computer. Geen problemen met printen, ook dakje is redelijk gelukt. Verbazingwekkend hoe zonder enige kennis van zaken dit geprint kan worden.
Behuizing is een beetje lomp ivm lengte drukknoppen. Nou ja, ander knoppen zoeken en behuizing opnieuw printen. Staalplaatje verzinken enz. 3d printen is ondertussen verwassen ding geworden. Iets anders dan computers en compatibiliteit 20 jaar geleden.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Oh ja, nu eens kijken of we wat kunnen gaan frezen. Terug naar de macro's om een beetje inzicht te krijgen en dan naar Fusion.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Nog niet verder gekomen met Fusion. Wel durf ik de oude besturingskast op te ruimen. Iemand interesse? Gratis afhalen anders wordt het de oudijzerbak.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Van het weekend zitten stoeien met Fusion. Toch wringt het dat ik met een studentversie werk. Op termijn is dit natuurlijk niet houdbaar. Wil ik ook niet. Sprutcam is compatible met Ironcad, het programma waar we doorgaans mee werken. Bibliotheek, sheetmetal en bom zijn belangrijke dingen. Dit zit zit afgezien van de bom niet in Fusion? Dus ik wil met Sprutcam gaan werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door Breaker »

kawarider schreef:Van het weekend zitten stoeien met Fusion. Toch wringt het dat ik met een studentversie werk.
Voor zakelijk gebruik is er een abonnement voor €300 of €1500 per jaar afhankelijk van de mogelijkheden.
kawarider schreef:Bibliotheek, sheetmetal en bom zijn belangrijke dingen.
Bibliotheken voor tools en parts kan toch wel? Er zijn heel veel onderdelen van leveranciers direct benaderbaar en te importeren via de 'Insert' knop.
De sheetmetal module is volop in ontwikkeling, je kan apart toegang aanvragen.
Over een BOM kwam pas een onderwerp langs, lijkt inderdaad beperkt maar modules beschikbaar om uit te breiden.

Ik ken SprutCAM verder niet, zal vast professioneel zijn, waarschijnlijk dan ook met het nadeel van een professionele prijs. Software is niet snel perfect, het blijft afwegen. Alhoewel, bij een hobbbyist wordt een tekortkoming al snel bedekt met de mantel der betaalbaarheid. ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Thx Breaker. Sprutcam draait inmiddels. Uitwisseling met Ironcad nog niet. Komt wel. Abonnement van fusion staat me niet aan. Over 10 jaar gezien vele malen duurder en werkt niet(?) zonder internet.

Kom er later nog wat genuanceerder op terug. Sprutcam maakt een goede indruk. Eerste bewegingen zijn gemaakt. Als ik dit kan, kan iedereen het.
tatanka
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 12 jun 2009 13:25
Locatie: Ulestraten
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door tatanka »

kawarider schreef: Dus ik wil met Sprutcam gaan werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Alvast bedankt.
Ik heb een tijd met Sprutcam 7 gewerkt. In 2013.
Stoomgroep Holland had dit georganiseerd. Een jaar gratis Sprutcam, maar helaas waren de kosten na een jaar te hoog.
Heel aardig programma.
Ik heb toevallig de folder met alle documentatie nog.
Het ging over het maken van een Boxermotor.
Hier vind je wat mails over het project. http://forum.onderstoom.nl/viewforum.php?f=22
Niet veel en ik weet ook niet hoeveel deelnemers er waren.
Ik ben praktisch alles vergeten over Sprutcam.

Jos
tatanka
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 12 jun 2009 13:25
Locatie: Ulestraten
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door tatanka »

@ kawarider,

https://www.youtube.com/watch?v=fhnfJD4 ... OTA1MjAxNw

Een beginnersvideo over Sprutcam 11.

Jos
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door Chibs »

Toch zou ik Fusion een kans geven, is als je het mij vraagt toch ietwat lichtjaren verwijdert van de andere competitie als je op laag budget werkt.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Bedankt iedereen. Allereerst is het niet zo dat een pakket niets mag kosten. Als het maar soepel werkt. In het verleden hebben we de keus gemaakt met Ironcad te werken, een middenmoter onder de cadprogramma's. Toen het punt kwam dat ik zelf moest gaan tekenen, heb ik een cursusje Solidworks gedaan. Het ene pakket is ongeveer het andere. Dat was 10 jaar geleden. Bedrijfsmatig vind ik dat je software legaal aan moet schaffen, voor partikulieren/hobbyisten is dat begrijpelijk niet haalbaar. Andere bedrijven nemen de moeite software te ontwikkelen. Daar bedrijfsmatig gratis gebruik van maken is voor mij hetzelfde als stelen. Dus, prijstechnisch valt Solidworks of Inventor af. De goedkopere programma's van rond de 1000 doen de zaak prima, maar vergen teveel muisklikken. De triball van Ironcad is in mijn ogen onovertroffen, maar ben zeker geen expert. So Ironcad it is.

Bij onze ponsnibbelmachine hebben we Metallix aangeschaft, goed programma, perfecte ondersteuning, mooi 2d cad gedeelte. Is alleen een 60 keer duurder dan Sheetcam bij de plasma. Al het plaatmateriaal voor de panelen van onze filterinstallaties zijn in Metallix uitgetekend. Werkt goed. Alleen zijn we nu voor certificering in 3d aan het tekenen. En zo ontstaat een tweede data stroom die niets met het 2d pakket te maken heeft. En hier komt Sprutcam om de hoek kijken. Perfecte (te druk geweest deze week) aansluiting met Ironcad, dus we gaan niet nog een datastroom aan ontwerpen via Fusion krijgen. En qua prijs maakt het elkaar niet veel. Voor help en ondersteuning een schappelijk bedrag per jaar en geen online abonnement. Dat laatste is vooral wat me stoort aan Fusion, verder heb ik daar niets op aan te merken en is het eigenlijk een niet te verslaan pakket. Voorlopig maak ik vaak gebruik van de helpdesk van Ironcad, geen idee hoe dat met Fusion gaat. En belangrijker, zonder bibliotheek en sheetmetal niet interessant voor me.

Een lang verhaal wat ook kort gezegd had kunnen worden, Sprutcam past in het lean plan. Geen idee of ik daar ook nog zo over denk als de prijs precies bekend is.

Oh ja,Sprutcam had ik met een paar uurtjes draaien, prima leercurve voor iemand die gewend is te zwaaien met een hamer.

En prima nederlandse ondersteuning met Nederlandse filmpjes/handleiding, telefonische ondersteuning...

Dus, zonder andere pakketten af te kraken, lijkt dit voorlopig de beste keus in onze situatie.

Nou, laatste dan. De sterkte berekeningen in Fusion intrigeren. Dat is een dingetje wat in Ironcad niet betaalbaar is.

In ieder geval bedankt iedereen voor het meedenken.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door tantan »

ik heb ook sprutcam, legaal. de ondersteuning door Ron is uitstekend en die vanuit rusland ook. als je een probleem hebt wordt er gelijk actie ondernomen en zonodig wordt vanuit rusland je pc overgenomen.... en dan niet op de wijze waarmee ze nu vaak op het nos journaal zijn.
sprutcam heeft inderdaad geen hoge leercurve en vooral de waterline werkt heel fijn. ik heb er een post bij voor mach3 dus ik kan er mee frezen en draaien. draaien vind ik wat lastiger werken ivm het toevoegen van het uitgangsmateriaal.

het is een fijn pakket, met een uitstekende ondersteuning van iemand die er echt verstand van heeft en er staat een echt bedrijf achter die ook een klantje als ik direct helpt.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Thx. Die ervaring had ik ook tot dusver. Eens kijken hoe lang het duurt voordat Ron opgeslokt wordt door Landre. Op mijn vragen aldaar of er iets op cam gebied beschikbaar was a la Fusion was het antwoord stellig nee, en dat komt ook niet........

Plasma codes zouden ook op Sprutcam gemaakt kunnen worden. Vraag me af of ik dat ook ga doen. Sheetcam is echt top.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Twijfel twijfel.
Vandaag een dagje priveles gehad van Andre. Top. Bedankt.
De keus is nog niet gemaakt.
Misschien niet verkeerd om Fusion erbij te houden. CAM gedeelte werkt uitstekend. CAD zal misschien nog veranderen mbt sheetcam en bibliotheek. Dan houd ik mijn handen vrij......lastig. In feite is het nu beslissen en voor lange tijd vastleggen igv Sprutcam.

Dan nog wat anders, 3d printer gaat er komen. De UM original is te klein. Modix3d uit ? is er een aan het ontwikkelen. Kopen? Of heeft hier iemand zin om er een (mee) te bouwen? Ontwerp a la UM, dan met bereik 600-600-600. Denk ik te snel? Iemand ideeen? Of gewoon knip trekken en printen?
Plaats reactie