Nog een emco F1P retrofit

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Zo, afgelopen weekend eindelijk eerste lijntje gefreesd. En leuk, bij het tweede lijntje brak de frees, een 10 mm exemplaar. Heeft iemand wat ervaringsgegevens wat de gebruikelijke voedingen zijn voor een emco tje? Ik heb het idee dat de frees de spindel (standaard 440 W) stilgezet heeft en de voeding de rest gedaan heeft. Het programma heeft een aantal keer droog gedraaid en was goed bevonden. Voeding 100 mm/min en diepte 50 mm/min voor 2 snijder 10mm.
Ook nog iemand een idee waar de houders sk30 voor emco te halen? Deze zijn schijnbaar iets compacter dan standaard en daardoor meer bereik in z.
De kids moeten maar eens een youtube account voor me maken, kan daar een filmpje geladen worden.
Code is toch geschreven met Fusion, waarschijnlijk gaat het deze toch worden.
Thx iedereen
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

? VDH Utrecht en De Ridder Best wijzen naar elkaar voor houders???
De L maat zou 40mm moeten zijn. Ben benieuwd, de f1 is toch een populaire machine.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door Breaker »

Denk eerlijk gezegd niet dat je ze nieuw zal vinden...: Tweedehands zie je ze soms op ebay in Canada of VS, maar ook direct tegen forse prijzen (zeker met extra voor import & verzend). Klopt verder wel, BT30/SK30 houders met zo'n het ultra lage profiel ben ik ook niet tegengekomen. De optie van nieuwe houders en pullstud is wel beter betaalbaar.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Ok, bedankt. Nog een redelijk adres qua prijs?
Anders ga ik t nog eens hier om de hoek proberen.

Jij had toch ook een f1, Breaker? Welke diameters en voedingen gebruik je voor gewoon staal? Als snijsnelheid hanteer ik 25 m/s uit een of andere tabel.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door Breaker »

kawarider schreef:Als snijsnelheid hanteer ik 25 m/s uit een of andere tabel.
Dat lijkt me toch wel laag, heb je heel veel koppel nodig en dat heeft de spindel niet.

Probeer eens een calculator, heeft mij erg geholpen:
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=24&t=13270

Hier zijn een tijdje terug ook tabellen geplaatst, maar kan ze niet direct terugvinden.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Nou, waardes kloppen aardig. Ook vermogen met hsm calculator, mooi dat het kan, zit op een 200 W. Misschien toeren toch wat hoger zetten met dezelfde voeding en langer kijken wat er mis gaat. Morgen weer een nieuwe dag , nieuwe kansen. Net of ik opnieuw moet leren fietsen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

15181
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Zo, mbv van Andre de zaak aan de gang gekregen. Bedankt voor de boormal Andre. En er zijn geen gaten meer bijgekomen. Zoontje heeft zelf een spinner getekend en die hebben we vanavond gefreesd. In een keer goed! En een gladde randjes eraan. Helemaal toppie, die Emco.
G28 en G30 gaven wat problemen (bedankt voor de hulp Andre). Settings in Eding aangepast, of in de toekomst code weghalen/pp aanpassen. Geen idee nog wat prettiger werkt. Probleem wat blijft is m6. Hij stuurt de z as te ver omhoog. Eens vlug over de instellingen kijken heeft niet geholpen. Als iemand weet waar dit in te stellen is in Eding, graag. Anders vind ik het van de week zelf ook wel. Ongelofelijk hoe dingen kunnen werken. Relatief weinig tijd voor nodig geweest, deze retrofit. En freest als de beste.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door andrefc101 »

Goed bezig Kawarider, mooi dat je het machientje aan het frezen hebt gekregen. M6 kun je wijzigen in de macro.cnc file. Zit een gedeelte voor M6 in die je naar je eigen wensen aan kunt passen. Nu kan je mooi zelf je boormallen maken ;-)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Ja daar heb ik gekeken. Staat nergens een z. Kon het niet laten en vanmorgen nog eens gekeken. G43 en tooltabel is de boosdoener. Die dingen moeten nog even indalen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Nog iets anders. De opname van een emco F1 is BT30 met m12 MAS45graden. Dat was ook een kleine studie om daar achter te komen. Meer keuze dan zandkorrels in de Sahara en niemand die het weet. Dus voor degene die ook op zoek is naar gereedschaphouders voor een Emco'tje........
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door Breaker »

kawarider schreef:Meer keuze dan zandkorrels in de Sahara en niemand die het weet.
:lol:
't Probleem komt vaker langs:
viewtopic.php?f=30&t=14115
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Zo, weer een tijdje verder. Limits in Eding wat aangepast. Stom van me. Toolsetter en probe safe area naar de filestijnen. Deze week eens een uurtje over gehad om dit opnieuw in te stellen. Manual erbij en hoppa. Is toch wel een verademing als je een beetje in de gaten krijgt dat je misschien wel begrijpt wat er gebeurt. Gereedschaptabel verder in laten vullen via f11 menu, is ook helemaal top zoals dat werkt. Blijft er een stomme vraag over, met welke code of hoe en wat moet er genuld worden dat de gereedschappen in de pas lopen? Weer eens vaag omschreven, maar ja, t is nog niet helemaal duidelijk en een frees volgas in het bed zou ook sonde zijn. Iemand een snel linkje? Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

G43? En nullen maakt niet uit of moet dat tool 98 zijn?
Plaats reactie