Nog een emco F1P retrofit

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door benkr »

Ik heb denk ik wel interesse in dat Pokeys57CNC bordje, PB me de prijs maar.

Ik denk dat AndreFC101 nog een Eding kaart in de aanbieding heeft, je kunt hem denk ik ook het beste even PBen.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door benkr »

We hebben een deal wat betreft dat Pokeys bordje, nu nog even de tijd vinden om het op te halen.
Ik denk nog zo'n 2 weken met Pa en Ma hun huisje bezig te zijn, stond nokvol en moet helemaal leeg, inclusief Pa en Ma.(maar die gaan naar het bejaardenhuis, gelukkig, eindelijk)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Ok Ben. Is een leuk bordje voor weinig. En nieuw. Mach3 schermlayout stoort me en die van Eding spreekt me erg aan. Deze wil ik toch eens proberen om mijn voorkeur te kunnen bepalen. Linux zou ook mooi zijn, maar dat kost me teveel tijd om me dat eigen te maken.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door benkr »

Zoals al eerder gezegd, AndreFC101 heeft nog een Eding kaart met ethernet liggen die hij wil verkopen.
Even een PB naar hem, jullie worden het wel eens, daar ken ik André inmiddels wel voor.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Is gedaan. Is nog niet gelezen. Komt wel
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door arjancnc »

kawarider schreef:Ok, ooit ga ik erbij horen dan want voorlopig blijft t foto plaatsen lastig.

Het plan is een ATC te proberen op dit machientje (niet dat dit praktisch bruikbaar is, gewoon als oefening). Naast wat freeswerkje natuurlijk.
Heel benieuwd hoe je dat wil aanpakken, wil je dat gaan doen met de originele spindel?
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Zo. Vandeweek mezelf eens gekieteld met starterbordje van Eding. Draait ook allemaal in een oogwenk. Nu heb ik nog wel verschillende vragen. De eerste: de stepperdrivers zijn aangesloten volgens de flyer van Eding en dan positive puls connection. Dus - aan de grnd en step dir vanaf poort naar + op de driver. Werkt allemaal prima maar is niet zoals de meesten het doen. Wat zijn voor/nadelen positive puls/ negative puls?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door Breaker »

Het grootste nadeel van anders aansluiten is dat het dan niet werkt!

De rest zal wel te maken met de gebruikte componenten PNP/NPN/opto's en de gekozen veiligheidsstrategie (bij 0V is niet te controleren of het komt omdat het zo bedoeld is, of dat er ergens een draadbreuk is).
Leadshine (hier op het forum veel gebruikt) vereist positive puls, de meeste andere negative puls.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Ok. Mooi. Bedankt. Kan denk ik bij leadchine 556 op 2 manieren. Zo was makkelijk en als het prestaties niet beinvloedt blijft het zo.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door benkr »

Laat je Leadshine driver (als het dat tenminste ook zijn, anders werkt dit niet) even de 'auto-tune' doen, je motoren lopen dan een stuk soepeler. Je doet dit door SW4 binnen 1 seconde 2 x op en neer te bewegen.
Je moet dit doen wanneer de motor los ligt, houd er rekening mee dat deze een klein beetje beweegt.

Succes met de bouw.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Ok. Misschien dat acceleratie ook wat beter wordt dan. Bij onbelast draaien wil ie toch nog gaan stallen bij te hoge accel.

Ps draadjes twisten valt nog niet mee.
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door henkzelf »

Draadjes twisten: Aan de ene kant in de bankschroef, aan de andere kant samen in de accu-tol.
Beetje strak houden en draaien maar.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Bedankt Henk. Bij gebrek aan bankschroef heeft dochterlief die taak waar moeten nemen.

Ben, sw4 niet gebruikt. De motoren zaten al ingebouwd. De eerste paar keer wel stallen gehad. Raar lijkt, t lijkt wel of de drivers zelf lerend zijn. Instellingen zover tevreden. V 46 m/s met 1600 steps. Acc weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Edingcnc is een openbaring. Vaste pin toedelen, simpele instellingen, homing, schermlayout, enz. Echt te gek. Nu nog homeswitches aanbrengen. Bij proefdraaien tegen t eind aan gelopen en loctite tandwieltje gesloopt.

Iemand nog tips voor de x-as bij de emco?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Zo, homeswitches aangebraakt. X as was lastig en daarbij is er een gesneuveld. Veel te klein prulspul voor die motorisch gestoorde handen van me. X en y apart homen lukt nog niet. Waarschijnlijk standaard file/makro die met Eding meekomt. Iemand tips? Voor de liefhebber nog wat plaatjes. Is leuker dan tekst. Nog nog de troep netjes wegwerken. Is allemaal toch meer werk dan gedacht.
Plaats reactie