Nog een emco F1P retrofit

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Dag,
Zoals gezegd heb ik een emco f1p aangeschaft met kapotte besturing. Retrofitten dus, maar hoe?

Bestaande stappenmotoren gebruiken of closed loop steppers?

Mach3 of Edingcnc erop? Van Linux begrijp ik niets en is derhalve een brug te ver, denk ik.

De bedoeling is wat stalen onderdeeltjes te frezen. Dan is dit een betere en een snellere route dan een bf20 ombouwen, denk ik. Uiteindelijk wil ik een cnc systeem hebben dat in de basis voor plasmasnijden of een grote freestafel gebruikt kan worden en dat op een professionele manier. Op de lange baan kom je dan op closed loop steppers. Met stappenmotoren heb ik nauwelijks ervaring, laat staan met closed loop. Mooie gelegenheid om wat te experimenteren op de emco dus. Tenzij iemand weet te melden dat de huidige orginele motoren goed bruikbaar zijn. Dan wordt het kiezen tussen een paar goedkope drivers of het closed loop verhaal. Tja, keuzes.

Mijn plasma draait onder mach3. En naar tevredenheid. De amerikaanse drukte wordt ik wel een beetje moe van. Eding ziet er professioneel uit. Wizards van mach3 ken ik nog niet. Topics over programmeren in eding (is niet helemaal juist omschreven vrees is) zijn gelezen.

Foto volgen
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door mjeuring »

Originele steppers aan de kant gooien, kan je niets mee.
2Nm stepper + 442 driver kost je ~100 Euro per as, z as misschien iets duurder als je daar een rem op maakt. Closed loop kost je meer dan 200 Euro per as.
Mach 3 (software) heb je al, dus een eenvoudige BOB is al voldoende.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Thx, da's een eerste stap. Ja, misschien de closed loop uitstellen totdat aan de router begonnen wordt. Erg veel verschil om mee te werken kan het zijn, het zijn tenslotte geen servo's.

Eding heb ik geen ervaring mee. Dat zou ik graag veranderen.

13829
13830
13831
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door javanree »

Een gewone 3-assige freesbank met een standaard BoB is met LinuxCNC niets moeilijker dan in Mach3
Ik zou zeggen eerst alles hardware matig bouwen, dan met Mach3 laten werken en als alles klaar is voor de gein een keer LinuxCNC proberen. Denk dat het je reuze mee zal vallen, zo'n config heb je in 15 minuten met stepconf werkend.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

O ja, Sheetcam is fantastisch. Maar dat werkt niet voor 2,5d of 3d frezen. Suggesties? gebruikersvriendelijkheid?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Ken niets van Linux. Da's windows maar dan stabiel toch? Meeste programma's werken onder windows. Mijn i phone gaat er waarschijnlijk uit omdat excel en apple niet lekker samengaan. Ik verg niet het uiterste van mijn systemen. Stabiliteit is dan niet echt een issue, compatibiliteit (raar woord of verkeerd geschreven) wel.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Tja, linux zal wel eens geprobeerd worden. Het zal echter beperkt blijven tot de computer om een machien aan te sturen. Openoffice gaf in het verleden toch teveel problemen bij uitwisseling. Maar weer de knip trekken voor office. Om chagrijnig te worden, maar ja, andere mensen die je file niet openkrijgen is ook wat. Ironcad en Linux gaat niet, snelstart staat ook niet te popelen. Wel mooi om een lange vinger te maken naar dat monopolie, maar ja.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Iemand een tip waar de motor en drivers te halen? Motor nema23 toch?

Mach3 en scherm aanpassen maar dan.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door javanree »

Ik heb het nodige bij omc-stepperonline vandaan. Goede service (een stepper wilde totaal niet draaien, gelijk vervangen) en redelijke prijzen. Zo te zien net als bij de Emco Compact 5 CNC inderdaad NEMA23. Misschien voor in elk geval de Z wel zwaarder gaan als 2 Nm?

Snap je opmerkingen over Linux vs Windows niet echt. Juist bij een CNC machine is stabiliteit het belangrijkst, je wilt niet midden in een snede ineens je besturing onderuit zien gaan. En behalve de machine aansturing doe je toch verder niets op die machine, dus hoezo gedoe met compatibiliteit? Je doet je CAD/CAM als altijd en zet de G-code per netwerk of USB stick over op de LinuxCNC machine, meer is het niet.
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door mlrs »

Zo te zien heb jij een F1 ipv een F1P.
Een F1P heeft 5 fase motoren die kan je goed gebruiken mits je aan drivers kan komen.
Bij een F1 zou ik ook de motoren vervangen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Thx Javanree. Het is niet nodig alle comp over te zetten naar Linux. De cnc comp is inderdaad voldoende. Is een goeie.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Thx Javanree. Het is niet nodig alle comp over te zetten naar Linux. De cnc comp is inderdaad voldoende. Is een goeie.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Ging iets mis net. Dubbele post en zag in een flits stepperonline voorbijkomen?
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door Chibs »

Inderdaad dus een F1 en geen F1P, die heb ik eind vorig jaar ook gekocht zonder besturing en draait nu lekker op LinuxCNC. :)

Als je al Mach 3 gebruikt zou ik daar ook gewoon mee verder gaan, maar LinuxCNC heeft voor mij de voorkeur. Zo moeilijk is het allemaal niet, een goedkoop computertje er aan en die specifiek voor CNC werk maken, word hoef je er niet op te draaien.

Zelf heb ik tweedehands wat Vexta 3a stappenmotoren gekocht a 20e per stuk, gekoppeld aan tweedehands Leadshine AM882H drivers a 50e per stuk. Dat alles aan een 80v voeding en een MESA 7i76 bordje (Ik had al een 5i25 in de computer zitten voor de Emco C5 draaibank). Als homeswitches heb ik overdreven grote Telemecanique limit switches gebruikt. Voor de besturing van de spindle motor heb ik een KBIC-240DC met SI-5 bordje gebruikt, denkt dat dit a 200e toch wel het prijzigste van de conversie was en is ook vast mogelijk om een stuk goedkoper te doen, maar was er mee bekend en werkt erg lekker. Ik had er geen originele controller bij, mogelijk dat je de spindle controller wel kunt hergebruiken (Zie online (Compact 5 Yahoo groep), zal vergelijkbaar zijn met het gebruik van de Compact 5 spindle driver).

Werkt erg fijn! Enige nadeel vind ik toch de lage RPM, dat is niet zo handig voor non-ferro.
Plaats reactie