Z-as doet ineens raar...

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Z-as doet ineens raar...

Bericht door Floor »

Na een jaar probleemloos te hebben gewerkt, doet ineens de Z-as raar van m'n Chinese 6090 Portaal frees. Wat er gebeurd is dat soms naar boven, soms naar benden er een Bzzzz geluid komt, er even geen beweging in zit, en daarna gaat ie verder (met een incorrecte Z hoogte). De manuele "Jog" doet het wel altijd goed. Dezelfde G-code doet het soms wel goed, direct erna soms fout (test G-code). Wel gebeurt het met mijn test g-code iedere keer op hetzelfde plekje in de code. Ik het twee filmpjes gemaakt, 1 x dat het goed gaat, 1 x dat het fout gaat.

Filmpje "goed" : https://youtu.be/GFcyY-9CkR4
Filmpje "Fout" : https://youtu.be/EntD1BU0saI

De test- G-code:
( T0 : 0.0 )
G21 G90 G64 G40
G0 Z3.0
( T0 : 0.0 )
T0 M6
( Profile1 )
G17
M3 S1000
G0 X0 Y0 Z0
G0 X0 Y0 Z30
G0 X0 Y0 Z0
G0 X0 Y0 Z30

G1 X0 Y0 Z0 F1000
G1 X0 Y0 Z30 F1000
G1 X0 Y0 Z0 F1000
G1 X0 Y0 Z30 F1000

G0 Z3.0
M5
M30

Wat ik zelf gedaan heb zover:
- Misschien gaat de Z as stroef. Alles nagekeken en uit elkaar gehaald: Gaat niet zwaar.
- Stappenmotor los gemaakt : Los van de machine treed het probleem niet op.
- Stappen motor aan een 10mm as vast gemaakt, en met de hand geprobeerd tegen te houden: Kan ik niet tegen houden.

De stappen motor is een Chuangwei / CW-motor type 85BYGH450A-06-05J (is Nema 34 denk ik)
Leadshine drivers , NCStudio als controller.

Iemand enig idee waar ik 't moet zoeken?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door audiomanics »

heb je al eens de driver verwisseld met die van een andere as?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door Floor »

De driver nog niet. Omdat het met de test-G-code soms fout gaat, maar als het fout gaat, lijkt het op hetzelfde punt fout te gaan. Verzet ik dan het 0-punt een beetje, dan lijkt het vaak (altijd?) goed te gaan. Nu eerst de Z-as uit elkaar gehaald, maar er is niets te zien. Het lijkt ook niet zwaar te gaan.

Kan kou invloed hebben? Het probleem lijkt minder te worden toen de garage warmer werd. (van 0c naar 8c)
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door Floor »

De Z-AS is uit elkaar gehaald, alles extra gesmeerd (blijkt dat de Z kogelomloop niet op het smeersysteem aangesloten was), alles weer in elkaar gezet, test gemaakt op bijna max snelheid (6000mm/min) op en neer, dat 25 x gedaan, en .... geen enkel probleem. Alleen jammer dat we niet zeker weten wat nu het probleem was. We denken nu dat de stappenmotor verbinding met de kogelomloopas het probleem was. Maar het kan toeval zijn dat het nu wel werkt.
Filmpje : https://youtu.be/htty6QyjbDQ

In ieder geval: zoon blij, kunnen we toch een bordje maken voor zijn school voor de FTC http://firsttechchallenge.nl/
Vliegbouler
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2010 23:14
Locatie: IJlst

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door Vliegbouler »

Het lijkt me dat de besturing de snelheid niet kan volgen en dan even "Vastslaat", ik heb dat opgelost door in de machine configuratie de snelheid iets naar beneden af te stellen.

Veel succes,

Peter
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door Floor »

Todusver geen vooruitgang :-(

De z-as gaat soepel, de motor draait soepel zonder spanning, en vast wanneer er spanning op staan gaat die zwaar. Lijkt dus goed.
De Stappenmotor driver van de A-As op de Z-as aangesloten (ook een Leadshine DMA860H) en.... nog fout. De kabel van de PC naar de breakout board verlegd, geen verbetering.

De acceleratie van 1000mm.sec2 naar 200 gezet: geen effect.
De algehele snelheid eruit en lucht frezen: Probleem blijft.

G-Code nagekeken : Niets te zien. (gegenereerd met CamBam)
Nu gaan we de software NCSTUDIO eens opnieuw installeren, maar daar heb ik geen vertrouwen in dat dat enig effect heeft.

Wat kan het meer zijn....?
- Kabels (argh, zit in de rups, en ik heb geen reserve kabel)
- De controller NCSTUDIO? Zou kunnen maar hoe te controleren?
- Een rare instelling?... maar ik heb niets veranderd voordat het fout ging.
- Toch de stappenmotor?
- De computer? NCSTUDIO is een PCI kaart, dus misschien?

Dat bordje voor m'n zoons school zou morgen klaar moeten zijn.... Denk niet dat het gaat lukken.

Iemand nog ideeen?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door benkr »

Kabels die strak in een kabelrups zitten hebben de neiging om te breken, dat soort problemen zijn vrijwel niet te vinden, gewoon de kabel vervangen is de beste en snelste manier.
Daarna die bewuste kabel testen door door elke ader flink stroom te laten lopen, de spanning over die draad continu te meten en dan de kabel flink bewegen, naar echt alle richtingen en op elk punt van de hele lengte.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door keesfrees »

Zoiets wou ik ook net gaan schrijven, heb ik ook al meegemaakt.
De het plastic aan de buitenkant vd kabel was hard geworden en gescheurd, dat wordt dan een scharnierpunt waardoor de aders gaan breken.
Toen ik de verlichting eens uit had zag ik het vonken.
En idd testen met een flinke stroom, gloeilamp op lage spanning (autolamp of zo) niet met zo'n vervelende digitale meter die steeds moet nadenken.
Alweer zo'n praktische goede opmerking van Ben :-)

Nu is het wel zo dan mijn leadshine-drives bij een onderbreking van de stappen-kabel afslaan, enable er af en er weer op is dan de remedie.
Is dat bij jou drives niet zo, cq test eens of je drive ook afslaat bij onderbreking.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door benkr »

Kijk daar mee uit, er zijn drivers die kapot gaan als je dat doet, krijg er binnenkort weer eentje voor reparatie van een medeforumlid die dit euvel in zijn machine heeft (tweede driver nu al), waarschijnlijk door een slechte connector of inderdaad een gebroken kabel.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door keesfrees »

Ik heb best een tijd gewerkt met een draadbreuk, die af en toe (!) onderbrak.
Mijn drive's kunnen daar tegen blijkbaar, wel hebben mijn motoren een heel lage zelfinductie.
De oude-originele drives gaan gewoon door, de leadshine 8078 slaat af, maar dan moet je dat wel detecteren want anders gaat de machine verder met een drive die niet mee doet.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door Floor »

Ineens deed de machine het weer goed. Langzaam, zoals nu ingesteld, maar toch. Probleem is er natuurlijk niet uit. Ga zodra het wat warmer is de bekabeling vervangen. Gelijk een paar draadjes trekken voor verlichting en webcam. Blijft irritant dat je stappen verlies hebt, en de machine blijft gewoon doorgaan. Is dat op te lossen met hybrid/loop back stappenmotoren?
Anyway, het bordje voor m'n zoons school is toch vrijwel gelukt. Alleen het kleuren niet. Bordje is voor leeringen enthousiast te maken voor technasium.

13865
(uit trespa tafelblad 12mm)
Het was klaar gisteren om 00:15. Hopelijk nu geen ruzie met de buren....
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door keesfrees »

Daar dacht ik ook al vaker aan . .
Dit gaat het snelste :

search.php?keywords=detectie&terms=all& ... mit=Search
Laatst gewijzigd door keesfrees op 01 feb 2017 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door Floor »

Nu bezig de stappen motor te vervangen door een met closed loop /hybrid, en ook de bekabeling van de z-as te vervangen. Dendert de PC naar beneden... grrrr Kapot.
Daat dus langer duren dan verwacht, want ik heb geen PC met PCI slot over. We genoeg laptops, maar daar kan geen kaart in.

Ander probleem: hoe verwijder je de "key" van het "keyslot"? dat dingetje wat op de as zit?
14101
Plaats reactie