Backlash meten

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Backlash meten

Bericht door Dieselloco »

Hallo allen,

Ik heb een High-Z 400 met gewone trapeziumspindels. Ik zou wel een willen weten wat precies mijn backlash is. Dit om te kijken wat het beste is om te frezen, conventioneel of meelopend.

Ik heb een klokdiameter op statief. Dus ik kan het verschil meten in 1/100 van mm met handmatig heen en weer bewegen en Mach3.

IS dat een goede manier om backlash te meten?

Alvast dank,
Richard
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Backlash meten

Bericht door D9R »

Klokje positioneren, beweeg de as een bepaalde afstand een kant op. Beweeg dezelfde afstand terug.
Het verschil tussen voor- en achteraf is je backlash.
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Backlash meten

Bericht door Dieselloco »

OK duidelijk, dan had ik goed gedacht, thnx
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Backlash meten

Bericht door D9R »

Let er wel op dat het klokje goed vast zit.
Want anders klop je meting niet ;-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Backlash meten

Bericht door audiomanics »

D9R schreef:beweeg de as een bepaalde afstand een kant op. Beweeg dezelfde afstand terug.
Even een aanvulling hierop: zorg dat je de as voorafgaand aan het plaatsen van het klokje eerst ook in de richting verplaatst hebt waarin je het eerst gaat bewegen met de meting..
Dus bijv: eerst een stukje in de plus richting, klokje plaatsen, een bepaalde afstand bewegen in de plus richting en vervolgens diezelfde afstand in de min richting.
Wat ook werkt is de klok ergens neerzetten. naar de klok toe bewegen tot je uitslag hebt, deze stand nullen (G92 X0 voor de X-as) en vervolgens in zo klein mogelijke stapjes terug bewegen tot de meter weer beweegt. De stap voorafgaande aan de beweging van de meter is dan je backlash. Als je bij 0,04 nog geen uitslag hebt en bij 0,05 net wel. Dan is je backlash dus 0,04..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Backlash meten

Bericht door Dieselloco »

Dat is een mooie uitleg. Ik zal de resultaten wel neerzetten. Wil het morgen eens gaan meten.
Dank zover.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Backlash meten

Bericht door Dieselloco »

Nou morgen werd een week later, maar ja.

Ik meet 0.07 backlash op x-as volgens de methode hiervoor gegeven. Wel komt alles weer keurig terug op nagenoeg 0.

Ik denk dat het best veel is. Volgens de specs van de machine zou het 0.03 mogen zijn.

Kun je dit nog afstellen op zo'n machine?

Is de backlash te veel om alu te frezen climbing. Moet je beter convential frezen.

Bednakt voor reacties.

Richard
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Backlash meten

Bericht door audiomanics »

In de meeste besturingen kun je de backlash softwarematig ingeven.. Ik weet niet wat je gebruikt, bij EdingCNC weet ik het zeker, bij Mach3 had ik er, dacht ik, ook al eens van gehoord.
Verder heb je niet alleen te maken met backlash maar ook met torsievervormingen van je machine en het freesje.
Meelopend (climbmilling) frezen geeft gewoon het beste resultaat en bovendien is volg je altijd een buitencontour die je gaten te klein en je omtrekken te groot maken.. Afhankelijk van de stijfheid van je machine kan dat van fractie van een micrometer tot enige tienden van millimeters zijn.. Maatvaste onderdelen kun je dus beter voorfrezen en nafrezen waarbij je de laatste 1/20 mm er van af haalt, ook weer meelopend dus..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Backlash meten

Bericht door Dieselloco »

OK, duidelijk. Ik heb Mach3 en gebruik ArtCam.

Richard
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

Re: Backlash meten

Bericht door noteborn »

bij mach3 kun je ook backlash ingeven nl.

config-backlash

gewoon even uitproberen

rob
Plaats reactie