2009 vs 2017 (aankoop BZT PFE 1000PX)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eliani
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2009 23:15
Contacteer:

2009 vs 2017 (aankoop BZT PFE 1000PX)

Bericht door Eliani »

het is nu een slordige 8 jaar na mijn eerste verwoede poging om een cnc portaal snij/frees/laser/las-ding te maken. En goed 10 jaar of meer na het eerste idee om ooit een deftige machine in huis te hebben is het eindelijk zover!! Ik heb kort voor nieuwjaar bij Fraxeon een BZT PFE 1000px besteld en vanmiddag kwam Paul Franssen van Fraxeon het beestje aan huis leveren :shock:

14405
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 2009 vs 2017 (aankoop BZT PFE 1000PX)

Bericht door benkr »

Proficiat, ik hoop dat je er heel gelukkig van en mee wordt.
Gebruikersavatar
Eliani
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2009 23:15
Contacteer:

Re: 2009 vs 2017 (aankoop BZT PFE 1000PX)

Bericht door Eliani »

benkr schreef:Proficiat, ik hoop dat je er heel gelukkig van en mee wordt.
Gelukkig wordt ik van mijn vrouw en kinderen en een job als geluidstechnieker die ik ondanks vrouw en kinderen nog steeds mag uitvoeren, maar de portaalfrees is in ieder geval een behoorlijk gat in mijn maag dat eindelijk gedicht is!

Wat ik er zoal mee wil doen:
- Frontpanelen frezen voor de electronische toestellen die ik zelf bouw.
- Test-printplaten frezen voor diezelfde electronische toestellen :shock:
- Platen frezen voor akoestische wandjes.
- Onderdelen voor andere machines die ik wil maken zoals een vacuum-vormtafel.

Ik heb vandaag een dagje vrij en ik ga nog het één en ander moeten uitzoeken, zoals alles nog een beetje... 8)
Gebruikersavatar
Eliani
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2009 23:15
Contacteer:

Re: 2009 vs 2017 (aankoop BZT PFE 1000PX)

Bericht door Eliani »

goed, alles is een leerschool en dat mag gezegd worden!!

Het is behoorlijk lang geleden dat ik dit nog gedaan heb. Ik ben officieel opgeleid als metaalbewerker (frezen/draaien: zowel cnc als handmatig), maar ik heb er van school af nooit iets mee gedaan. Achteraf gezien had ik beter electronica gevolgd want daar ben ik als fulltime freelance geluidstechnieker eigenlijk dagelijks mee bezig.

Bij de machine wordt EdingCNC geleverd, oftewel het vroegere USBCNC (CNC-USB 4.02.20 zoals BZT het noemt). Echter kon de CD die meegeleverd werd niet gelezen worden, dus ik heb CNC-USB 4.02.20 even van de website van BZT gehaald en twee configuratie-files (CNC.ini en MacroV4.35.09.cnc verworven via Fraxeon) geïnstalleerd in de installatie-map. De nodige administratierechten zijn toegewezen, dus het programma bolt prima!

ik heb er een zero/toollength-probe bij gekocht, die doet het want het probe-lampje gaat uit als ik hem in-druk. Maar de meegeleverde SUB user_1 ;Nullpunktermittlung en SUB user_2 (die voor de lengte meting) die doen voor mij helemaal niets... Ik probeer de macro's een beetje te lezen, maar ik geraak er voorlopig niet uit waarom ie het niet doet...) ik krijg geen foutmelding, geen reactie, niets...

Code: Selecteer alles

;***************************************************************************************
SUB user_1 ;Z-Nullpunktermittlung													;10
;---------------------------------------------------------------------------------------
#3333 = 1000												;Subnummer eintragen


	IF [#4305 == 1] THEN									;Ist Plasma-anlage?
		GOSUB Nullpunktermittlung_Plasma
		#3333 = 1000	;Subnummer eintragen
	ENDIF
	
	IF [#4305 == 0] THEN									;Ist Fraese?
		
		IF [#4086 == 1] THEN
		
			GOSUB Nullpunktermittlung_3D
			#3333 = 1000									;Subnummer eintragen
		ELSE
		
			IF [#4085 == 1] THEN 
		
				GOSUB Nullpunktermittlung
				#3333 = 1000								;Subnummer eintragen
			ENDIF
			
		ENDIF
		
	ENDIF
		
ENDSUB

;***************************************************************************************
SUB Nullpunktermittlung_3D															;660
;---------------------------------------------------------------------------------------
#3333 = 66000								;Subnummer eintragen

IF [#4085 ==1 ] THEN
	
	DlgMsg "Soll Z-Nullpunkt ermittelt werden?" 				;GER(Soll Z-Nullpunkt ermittelt werden?)GER ENG(Search for Z-zero-point?)ENG

	Gosub Exit_Dialog

	gosub 3d_taster_bereit
	#3333 = 66000								;Subnummer eintragen
	
	#5011 = 99
	m6t[#5011]
		
	M5											; Spindel ausschalten
	
	IF [#5068 == 1] Then						; Abfrage taster bereit (Nullstellung)
	
		Msg "Taster wird angefahren"					;GER(Taster wird angefahren)GER ENG(Sensor will be approached)ENG
		G38.2 G91 Z -50 F[#4512] 				; Schnelles anfahren auf Taster bis Schaltsignalaenderung
		
		IF [#5067 == 1]							; Wenn Sensor gefunden wurde
			G38.2 G91 Z 20 F[#4513]				; Langsam von Taster runterfahren zur exakten Z-Ermittlung
			G90
		
			IF [#5067 == 1]						; Wenn Sensor gefunden wurde              
				G0 Z #5063						; Schaltpunkt anfahren	
				G92 Z 0		 					; Z-Nullpunkt uebernehmen
				G53 G01 Z[#5113 - 0.1] F1500				; Taster um FreIFahrhoehe freIFahren Z [#4510 + #4511] 06.03.11
			ELSE
				G90 
				
			
				ErrMsg "FC:66001 FEHLER: Kein Sensor gefunden"				;GER(FC:66001 FEHLER: Kein Sensor gefunden)GER ENG(FC:66001 Error: No sensor found)ENG
			ENDIF
		ELSE
			G90
			
			
			ErrMsg "FC:66002 WARNUNG: Es wurde kein Sensor gefunden!" 				;GER(FC:66002 WARNUNG: Es wurde kein Sensor gefunden!)GER ENG(FC:66002 Warning: No sensor found!)ENG
		ENDIF
	
	ELSE
		

		ErrMsg "FC:66003 HINWEIS: Taster nicht bereit!"				;GER(FC:66003 HINWEIS: Taster nicht bereit!)GER ENG(FC:66003 note: Sensor not ready!)ENG
		
	ENDIF

ELSE

	ErrMsg "FC:66004 Kein Taster vorhanden"				;GER(FC:66004 Kein Taster vorhanden)GER ENG(FC:66004 No sensor available)ENG
	
ENDIF

IF [#4355 == 1] THEN		;Wenn automatikwechsler = 1

	M56 P#4162
		
	While [#5399 == 1]   ;zustandsabfrage fuer I/O Ports
	
		MSG "Bitte 3D-Taster Entfernen!"				;GER(Bitte 3D-Taster Entfernen!)GER ENG(Please remove 3D-sensor!)ENG
	
		M56 P#4162
	
		G4p1
	
	ENDWHILE
	
ELSE

	MSG "Bitte 3D-Taster Entfernen!"				;GER(Bitte 3D-Taster Entfernen!)GER ENG(Please remove 3D-sensor!)ENG

ENDIF

#5011 = 0
	
M6T[#5011]

M30
	
ENDSUB

Gebruikersavatar
Eliani
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2009 23:15
Contacteer:

Re: 2009 vs 2017 (aankoop BZT PFE 1000PX)

Bericht door Eliani »

Ok, ik dacht misschien reageert er wel iemand op dat macro-probleem... ;-)

Vandaag voor de eerste keer een stukje aluminium opgespannen, dat ging niet lekker. Tot twee keer toe verliest de machine contact met de software en valt de machine stil, en de derde keer (toen alles goed leek te gaan) liep de frees aan, en had ik een mooi uitgeduwd gat ipv gefreest...

Een beetje info: ik heb nog 27 dagen mijn Gwizard Machinist Calculator trial...
Frees VHM 3mm 2 snijder (visstaartpunt)
Pass depth: 0.5mm
Stepover 1.2mm (40%)
spindle speed: 25000RPM
Feed rate: 300mm/min
Plunge rate: 100mm/min
richting meeloop

14475

En een korte demonstratie voor toen het net nog goed ging...
Ik zie hier zelf wel een antal dingen fout gaan:
- geen koeling, snijmiddel, spaanverwijdering, enz...

maar misschien kan er iemand toch een snelle reactie geven die me al iets verder helpt? Ik ga ondertussen verder alle draadjes over aluminium frezen nog eens lezen...

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6014
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 2009 vs 2017 (aankoop BZT PFE 1000PX)

Bericht door Sven »

Van wat ik er van begrepen heb is spanen wegblazen/koelen en of smeren wel erg belangrijk.

Zoek ook even op mistkoeling op dit forum.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Eliani
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2009 23:15
Contacteer:

Re: 2009 vs 2017 (aankoop BZT PFE 1000PX)

Bericht door Eliani »

Sven schreef:Van wat ik er van begrepen heb is spanen wegblazen/koelen en of smeren wel erg belangrijk.

Zoek ook even op mistkoeling op dit forum.
Ik heb zo'n mistkoeling ding... minimaalkoeling heet dat... ik ben er alleen nog niet aan toe gekomen om dat te installeren
Gebruikersavatar
Eliani
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2009 23:15
Contacteer:

Re: 2009 vs 2017 (aankoop BZT PFE 1000PX)

Bericht door Eliani »

Dus,

Ik heb mezelf wat moeten verdiepen in het macro verhaal van Edingcnc om de lengtesensor aan de praat te krijgen. Het had leuk geweest mocht Paul, zeer vriendelijke kerel overigens, sneller even uitgelegd hebben dat ik dat "Gosub config" ding moest doen alvorens die probe überhaupt zou werken. Ik ben er uiteindelijk zelf uit gekomen door de macro.cnc van BZT te ontleden, daar gezien te hebben dat er een variable aangeroepen werd die in de cnc.ini staat, #4085 om precies te zijn. Toen ik die op 1 gezet had reageerde het werktuig-lengte-meter-macro-ding wel, of om te zeggen, toen reageerde de tafel er in ieder geval op! :shock: De slede/het huis/de frees... tja hoe noem je dat ding, liep volledig naar de verkeerde positie en gooide zich volle snelheid naar beneden, ik kon nog net op tijd bij de noodstop om schade te voorkomen...! :oops:

Goed, gisteren de nieuwe cd van BZT in de bus, software en allerhande bestanden geïnstalleerd, de voor mij moeilijk te lezen Duitse handleiding opengegooid en toen kwam ik er achter dat je met "Gosub Config" de tool-length-sensor moet instellen. Dat werkt nu dus... :P

Ik moet voor mezelf nog even uitvissen hoe ik die nu het best gebruik om bv mijn frees te nullen. Mijn touch probe staat op een vaste locatie, buiten de hoogte van de sensor (inclusief niet ingedrukte knop) is 42mm. ik heb een 18mm MDF spoilboard op de tafel vast gezet (nog niet over het oppervlak gefreesd, ik ga ervan uit dat zo'n plank toch redelijk van dikte is?)
Klopt het als ik:
- mijn frees nul op mijn spoilboard (bv met freesje eronder rollen) en de Z-as nul op de dikte van de frees (bv. Z=6)
- ik naar de coördinaten van mijn sensor ga en de frees daar met de zero-macro laat nullen
- door beide machine waarden van de Z-as te vergelijken kom ik op het verschil tussen sensor en bovenkant spoilboard....


wacht... misschien gemakkelijker
om de exacte meetbare hoogte van mijn sensor te weten nul ik mijn frees met de tafel van mijn machine (met een freesje van 6 onder de frees te rollen Z=6), als ik dan naar mijn sensor ga, de knop induw met de frees, en naar boven jog tot de probe aangeeft dat die net niet meer raakt. Dan weet ik hoe hoog de meetbare hoogte is. Als ik die sensor-hoogte gebruik in "Gosub config" kan ik er dan vanuit gaan dat mijn frees mooi op nul komt als ik de sensor boven op mijn werkstuk zet en de zero-tool-macro gebruik?
Plaats reactie