Ombouw Emco F1P

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

De 5V wordt nu geleverd door de ingang pin vanaf het EdingCNC bord die is aangesloten op de collector, de emitter is aangesloten op de GND van het Eding bord, heb ook geen extra weerstand gebruikt. Bij een puls wordt zo de ingang even naar 0 getrokken.

Dit komt overeen met de beschrijving die in de handleiding wordt gegeven voor een IR sensor:
Vishay TCST2103

LED Side (+ and E):
Connect + of Led with 82 Ohm to +5V [7] or [9].
Connect E to GND [8] or [10]

Output transistor side (D and +):
Connect D (Emitter) to GND [8] or [10]
Connect + (Collector) to CPU input spindle pulse [2]
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Alle deelsystemen onafhankelijk getest, dus tijd om de besturing meer definitief het op te bouwen.

Met wat passen en meten een layout gemaakt, voorlopig op MDF, en de componenten vastgeschroeft. Al twee avonden kabeltjes aan het leggen, heel veel kabelschoentjes :evil:
Alle schema's bij de hand om geen fouten te maken en een eindschema op te tekenen. Zo'n 80% gedaan, alleen de I/O nog te gaan.

Het deel met de voedingen en servodrive komt rechts van de kolom, de electronica en stepperdrives links van de kolom. Alleen onderin tussen de voedingen en het breakoutboard komt nog een stappenmotor te hangen, dus misschien die toch nog wat extra afschermen met een stukje staal.

16397
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Nog nooit gebeurt, na een hele avond passen/meten en solderen werkte het in één keer 8)
16485

De rest van de draden zijn ook definitief, alleen die voor de motoren naar drivers moet ik nog iets verzinnen, die kabels zijn veel te kort of veel te lang.
16486

Helaas werd de euforie van werkende electronica snel getemperd, bij een wat enthousiaste M3/M4 omschakeling op toeren stuiterde de motor waarbij de vloer schade heeft opgelopen. :evil:
16487
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door DaBit »

Gelukkig, het is de vloer maar :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Een tijdje terug een paar montagevoeten van stekkestim gekregen en bij toeval uitgevonden dat het onderstel van mijn freesmachine al M16 gaten had. Een mooie dag om die eens te monteren. Het hele ding moest bijna 20cm omhoog om er bij te kunnen, dus met wat blokken hout en na veel getrek en gesjor uiteindelijk alles op z'n plaats gekregen.

16717

Stuk makkelijker waterpas stellen zo! Het onderstel flext nog wel een beetje links-rechts, zal een achterpaneel maken (zat er niet bij) om dat te verbeteren. Een binnenwerk met wat lades zou ook wel handig zijn...

Direct ook de machine aan het onderstel vastgezet en wat andere losse plaatdelen verbonden.

16718

Alle oude elektro(nica) verwijderd, en de nieuwe motoren en proxies zitten op hun plaats met aangepaste mounts. Volgende stap is de de besturingspanelen monteren in de vrijgemaakte ruimte.

16719
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Tijd om de boel in te bouwen.

Eerst de kabels op de stappenmotor omgekeerd, dit geeft net iets meer ruimte zodat ik de kabel niet hoef te koppelen in de spanenruimte maar dat kan doen in de besturingskast.
16791

Staat mooier in lijn:
16792

Ook de spindelmotor en Z-as stepper gemonteerd:
16793

De kast ziet er zo nog redelijk netjes uit maar dat gaat nog wel veranderen met alle lange kabels.
16794

Daar moet ik nog iets op bedenken, de meeste kabels naar de motoren zijn 3 meter lang terwijl een halve meter ruim voldoende is.
16795

Ik blijf het liefst deze ruimte gebruiken voor de sturing, moet nog bekijken of alles voldoende af te dichten is om stof en vuil buiten te houden.

Alle assen werken en de X en Y as zijn inmiddels ingesteld op homing en bereik. Hoop binnenkort wat testjes te doen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door HD13 »

Stofvrij houden;
Ventilator gebruiken met filter en behuizing op overdruk houden.
Wel filters vervangen na verloop van tijd natuurlijk.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Vandaag een lang gekoesterde wens in vervulling laten gaan: de toolcarousel.
Niet volautomatisch, maar gewoon simpel een plek om de toolhouders overzichtelijk in het zicht te hebben. De Emco F1P heeft 8 gaten in de behuizing voor toolhouders, maar dat heeft twee nadelen:
1. Er zitten gaten in de behuizing naar waar ik de besturing geplaatst heb.
2. Er zijn niet voldoende gaten voor het aantal toolhouders.

Het idee is heel simpel.
Een tijdje terug heb ik al een paar schijven laten watersnijden met twaalf gaten per plaat. De opbouw van het geheel is een paar keer veranderd, uiteindelijk gekozen om direct aan een staf van 22mm te lassen. De staf is boven en onder afgedraaid naar 20mm zodat er lagers over passen. De lagers vallen in kamers van stalen plaatjes aan de boven en onderkant zodat deze niet kunnen verschuiven. Boven en onder worden door een frame aan elkaar verbonden.

Met het idee klaar ziet het er na een ochtendje freubelen zo uit:
16922

De basisplaat is op dit moment te klein om alle bestaande gaten af te dichten, zodra er een plaatje staal van voldoende afmeting beschikbaar komt vervang ik die. Daarom is deze als apart deel alleen gebout bevestigd.
16924

Gevuld ziet het er zo uit, eindelijk van overal rondslingerende toolhouders af:
16923

Nu, de kamers in staal was een mooi klusje om CAM even te proberen. De vorige besturing was zeer beperkt qua aantal regels, dus ingewikkelde helix en adaptieve stategieën werkten niet. Met de nieuwe besturing wel, weer een hele nieuwe speeltuin. Eenvoudig beginnen:
16925

Oude HSS viersnijder, beetje snijolie en met 1200 rpm en 300 mm/min (de software zei 100 mm/min maar dat was echt veel te langzaam) maakte een nette spaan.
16926

Alleen... na het schoonmaken was de kamer niet erg rond:
16927

Toch gebruikt, want voor deze toepassing voldoet het, maar het is niet voldoende voor meer precies werk.
Stappenverlies kan ik wel uitsluiten ondanks dat het nu 4200 mm/min ijlgang en acceleratie van 1000 mm/s² doet, want het zijn closed loop steppers. Er lijkt dus ergens, denk aan de Y-as, iets los te zitten of er is backlash.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door andrefc101 »

Maak ook eens een rond kamertje met een goede nieuwe frees, kan ook heel wat schelen! Verder: je bent op de goede weg!!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door DaBit »

Er zit ergens iets aardig los. De omkeer-afstand is er groot en de groeven in de bodem van de kamer zijn diep.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

De oorzaak gevonden, er zat inderdaad iets aardig los. De kogelomloopspindelmoer zat niet goed vast aan de Y-slede:
16939

De moertjes zaten net handvast, dat gaf zeker een halve millimeter speling. Nu weer goed vastgezet en het liep al veel mooier. Daarna gelijk de backlash gemeten, 0,12mm op Y en 0,04mm op de X-as. Is de Z-as ook te meten? Compensatie voor de 0,12mm is nu goed te horen bij circels frezen. Is dit een acceptabele waarde of moet er iets aan gedaan worden?

Als test een nieuw kamertje gefreest, hetzelfde programma en dezelfde frees. Weer mooie hete blauwe spanen. Maar wat een zooi geeft dat staal toch :evil:
16940

Schoongemaakt zag het er beter uit, rondom goed aan de maat en voelt glad aan:
16941
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door henkzelf »

Ja staal geeft rotzooi, maar waar kun je kiezen. Waar de frees werkt kun je beter schoon houden met je blaas inrichting. Dan krijg je een veel beter freesbeeld (maar overal rotzooi in je kast).
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Wat problemen de laatste tijd met lekstroom.
Het is voornamelijk de servodrive die een eigen 230V heeft en de signaalspanningen intern maakt, er zit een potentiaal verschil tussen de spanning van de servodrive en de voedingen die de andere systemen van stroom voorzien. Dus 12V van de drive is niet gelijk aan 12V van de algemene voeding, er bouwt zich langzaam een verschil op wat na een tijdje duidelijk te voelen is. Ik heb dus veel tijd besteed om de twee volledig galvanisch te scheiden, dus heel strikt de voedingsspanning van de drive halen als het signaal er weer naar terug moet worden gevoerd en optocouplers waar er signalen tussen besturing en drive zijn.

Daarna kwam toch de machine zelf ook onder spanning, alle elektra is momenteel op MDF geschroeft en ik was vergeten om de hele omkasting aan aarde te leggen.

Dat doen hielp gedeeltelijk, nog steeds goed voelbare lekstroom aan metalen delen na een tijdje: Het netsnoer van de machine naar het stopcontact was ook niet in orde.

Dus na veel zoeken heb ik nu een machine die me geen schokken meer geeft, wat een ontlading ;-) Ik hoop dat ik de overige probleempjes ook kan oplossen, eentje is dat de spindel niet wil luisteren om lage toeren te draaien, 50 rpm zou geen probleem moeten zijn maar het start op 400 rpm o.i.d. Als ik het rechtstreeks via de drive test gaat het wel goed, maar vanaf de besturing niet. Dat wordt de volgende zoektocht...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Deze zoektocht heeft langer geduurd dan voorzien…

Stap 1: Toerentallen meten
De hoge toerentallen zijn enigszins in lijn met de ingestelde, maar lage toeren is een ramp: 30rpm instellen en 400rpm draaien. Hoe hoger het toerental, hoe minder de afwijking maar op 4500 is het nog altijd 2%, vreemd voor een servo. Ik heb het lang gezocht in de instellingen van de driver, maar dit was op een gegeven moment niet meer logisch.

Stap 2: Signaal meten
Met de scoop present de signalen gemeten en daar schrok ik wel van, pieken tot 12V en heel veel vervuiling op het signaal zowel op de DIR als op PULS. De drive ziet een deel van deze storing blijkbaar als stappen. Ik was even bang dat één van sturingspoorten opgeblazen was, maar na alle draden naar de drive los getrokken te hebben en weer te meten was het signaal schoon.

Stap 3: Isoleren

Ondanks dat er volgens de handleiding optocouplers gebruikt worden, lijkt dit niet goed te werken.
Om eens goed te bekijken de opstelling toch weer op het bureau, het lukte me niet om het stoorsignaal te isoleren, soms was het bijna perfect en later kwam de storing dan weer met volle kracht terug. De drive lijkt de bron te zijn, maar niet één specifieke poort.

19216

Stap 4: Scheiden
Dus zelf een extra laag met wat ik had liggen in elkaar geknutseld. Met opto’s gaat het zeker beter, eindelijk schone signalen op de ingang. En ook betere signalen aan de uitgang. Voor de on/off en direction werkt de zoals gehoopt maar het puls signaal krijg ik niet goed.

19218

Stap 5: Sneller
De standaard opto vervangen door een PC817 met enkele weerstanden gaat alweer beter, de servo draait stabiel en zonder geratel, toerental is perfect zoals ingesteld zonder variatie. Alleen op hogere toerentallen loopt het mis, met 1440 pulsen per rotatie stopt de servo er bij 1900rpm plots mee. Na zo’n 45 kHz en de opto houd het niet meer bij. Met wat aanpassingen van condensators en weerstanden klimt het nog tot 48kHz, maar daarmee houd het echt op.

Stap 6: Nog sneller
Er is 115kHz nodig bij 1440 pulsen en 4800rpm, dus een snellere optocoupler nodig, na wat zoeken leek de 6N136 een geschikt snel alternatief tot 1MHz. Met testbord getest en goed bevonden.

19219

Een kleine print voor DIN houder aangepast voor de drie signalen.

19217

Stap 7: Aansluiten
Het geheel weer terug in de machine gezet.

19215

Helaas nog steeds gelijke problemen, alhoewel een heel stuk minder. Ik ben nu zeker dat het moet kunnen werken, dus extra systemen afgekoppeld, En met het verleggen van de aarde direct van de servo naar de drive loopt het geratel sterk terug, Daarna een extra aarde tussen de drive en de 230V aansluiting en het is nagenoeg verdwenen. Al met al lijkt dat de meeste problemen te hebben gegeven. Ik heb eindelijk de drive volledig werkend, tot 4800rpm, links en rechtsom en met estop.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie