Ombouw Emco F1P

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door benkr »

Ik heb op mijn werk misschien nog een printje liggen waar precies opzit wat jij nodig hebt dus daar ga ik eerst even naar zoeken, anders krijg je een compleet schemaatje van me.
Wordt dus op zijn vroegst maandagavond.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

benkr schreef: 13 jan 2018 11:47 Wordt dus op zijn vroegst maandagavond.
Super, ik wacht het rustig even af!

DaBit schreef: 13 jan 2018 10:12 Dat gras op je signalen is 10 tegen 1 een meetprobleem en geen werkelijk probleem. Signalen goed meten met een oscilloscoop is ook een kunst apart; ...

Kwa pulsverbreder: beginnen met een RS422 receiver zoals bijvoorbeeld een SN75176, en het signaal vlak bij de ingangspinnen van dat ding met 100 ohm afsluiten.
In met een scoop werken heb je wel gelijk, het is voor mij nu meer een goede manier om te verifiëren dat het signaal wel of niet zo is als verwacht, nog niet veel meer. Met een tip hier en daar wordt het vast wel beter, maar verwacht geen wonderen ;-)

De SN75176 die had je al eerder genoemd, heb ik nu ook liggen. Is dat afsluiten tussen de signaallijnen of tussen die lijnen en ground? Er zijn veel voorbeeldjes voor RS485 met een weerstand van 120Ω tussen ground dan tussen de twee signaallijnen en dan naar de + maar is dat ook goed voor zo’n signaal.

Zie al de nodige vonken met m’n geexperimenteer en vaak weet ik daarna al snel waarom, maar dat is voor het component te laat. Als er dan max een arduino sneuvelt in de strijd is dat te overzien, met een servo drive of controller ben ik toch graag wat zekerder.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door hainjedaf »

Zie ik daar nou een setje Rigol probes?! :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door benkr »

Ja, dat afsluiten met 100 Ohm is tussen de beide lijnen.
Je max. omw/min = 5000 --> 5000 / 60 = 83 Hz max. pulsfreq. bij 1 puls per omw.
de pulsbreedte met groter dan 1 msec. zijn --> iets van 2,5 msec is altijd goed.

16240

Ik heb voor R 22kOhm gekozen en voor C 100nF, dan kom je uit op een tijd van 2,4 msec.

Zet voor deze schakeling de 75176 en het is compleet.
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door benkr »

Ik zie dat het plaatje nauwelijks leesbaar is, ik heb het hier vandaan:

[url][/https://circuitdigest.com/calculators/5 ... culatorurl]
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door hainjedaf »

Ben: page nog found....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

hainjedaf schreef: 14 jan 2018 22:31 Zie ik daar nou een setje Rigol probes?! :lol:
Yep, goed gezien, kan de output op het computerscherm krijgen, reuze makkelijk om plaatjes te maken.

Die link daar ga ik wel uitkomen (wat er op die pagina staat misschien niet):
https://circuitdigest.com/calculators/5 ... calculator

benkr schreef: 16 jan 2018 10:09 Ja, dat afsluiten met 100 Ohm is tussen de beide lijnen.
...
Dank voor de informatie, ga ik mee aan de slag.

Wel direct twee vraagjes :oops: :
1. In het schema staat 9V, ik heb 5 en 12V, welke kan ik het best gebruiken en moet er dan nog wat aangepast?
2. De input kan oplopen tot boven de 2,5ms. Als de output eerder uit gaat dan de input, wordt dat dan genegeerd of wordt er een tweede puls gegeven? Anders kan ik de output misschien beter iets langer maken?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door benkr »

Op 5V gaat het goed werken, de 75176 werkt ook op 5V.
Dat de ingangspuls breder wordt maakt niet uit, de 555 werkt op neergaande flanken, die komt er pas weer eentje bij de volgende puls dus dat kan geen kwaad.
Mocht de polariteit van de uitgangs puls verkeerd om zijn dan op de 75176 de pinnen 6 en 7 omwisselen.

De signalen van je drive aansluiten op en 6 en 7 van de 75176, 2, 3, en 5 aan de nul, +5V aan pen 8 (daar ook een condensator van 100nF naar pen 5 , zo dicht mogelijk bij het IC-tje, de uitgang is pin 1, die gaat naar de Eding print.
Vooral de draden die op de pinnen 6 en 7 van de 75176 komen goed in elkaar twisten om eventuele storingen zo veel mogelijk te vermijden, idem voor de voedingsdraadjes en de uitgang. En in de buurt van beide IC's nog een condensator van 10uF/16V plaatsen, dat kan nooit kwaad.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Lang gedacht dat het probleem bij mijn meetkunsten lag, maar dat kon ik uiteindelijk uitsluiten nadat en er een kleine reductie van ruis was door de kabel professioneel af te schermen:

16254

En de fouten terugkwamen aan de uitgangen bij de verschillende stappen (Geel: uitgang van de transceiver):

16253


Na uitgebreid zoeken bleek dat een draadje tussen de ground van de servodrive en de ground van de DC voeding voor de problemen zorgde.

Toen ging het eindelijk vooruit en na een paar uurtjes puzzelen:

16252

- Blauw: De helft van het encoder signaal
- Paars: Signaal na de transceiver
- Geel: Signaal na de timer

Als laatste heb ik ook een optocoupler toegevoegd voor teruggave aan de controller.

Tot ~2500rpm is het volledig accuraat:
16251

Daarboven gaan er wat pulsen verloren en verspringt het toerental, vermoed toch dat het encoder signaal wat zwak en ruiserig is, maar dat moet maar even, index is alleen bij lage toerentallen nodig.

Afijn, dank voor alle hulp zover, ik ga eens kijken of ik het op een bordje gesoldeerd kan krijgen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Even over moeten nadenken...
• Het encoder signaal komt van de drive, het uitgangssignaal gaat via een optocoupler naar de controller, maar de elektronica ertussen wordt van spanning voorzien vanaf de losse DC voeding.
• Ik heb al gezien dat de common van de drive en DC voeding niet goed samengaan, dus zou het kunnen helpen als de elektronica vanaf de drive gevoed wordt en niet meer vanaf de DC voeding, zodat dezelfde GND gebruikt wordt voor signaal en signaalverwerking?
• Enige beperking is dat de drive alleen een pin met 12V levert. Heb in het verleden wel een 7805 gebruikt om dat om te zetten, is dat het proberen waard?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door HD13 »

Waarom werken die commons niet goed samen ?
Let wel op een common hoeft niet altijd 0Vdc te zijn, kan ook bv een 5-10-12-15- 24Vdc zijn !!
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door benkr »

Ja, die 7805 moet goed kunnen, wel zowel de ingang- als de uitgang met 100nF // 10uF ontkoppelen, vooral die 100nF zo dicht mogelijk bij de pootjes van de 7805 plaatsen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

HD13 schreef: 22 jan 2018 18:08 Waarom werken die commons niet goed samen ?
De drive zit helemaal solo op 230V, (bijna) alle in- en uitgangen zijn met optocoupler waar dus externe spanning op gezet moet worden. Dat is geen antwoord maar schijnbaar wel iets waar rekening mee gehouden moet worden aangezien het zo diep in het ontwerp van de drive zit. Alleen de encoder uitgangen hebben geen optocouplers.
HD13 schreef: 22 jan 2018 18:08 Let wel op een common hoeft niet altijd 0Vdc te zijn, kan ook bv een 5-10-12-15- 24Vdc zijn !!
Ja, ik gebruik de termen een beetje door elkaar maar voor de pin staat GND aangegeven als in common 0V, met de multimeter meet ik dat ook tussen de drive en DC voeding. De support gaf aan dat ik deze pin moet gebruiken om ruis af te vangen.
DaBit schreef: 13 jan 2018 10:12 Dat gras op je signalen is 10 tegen 1 een meetprobleem en geen werkelijk probleem.
Ga ik je toch maar gelijk geven :lol: De verbinding tussen de commons had zeker een grote invloed, maar het volgende probleem was het meten aan de signalen die deels via de drive en deels via de DC gevoed werden. Het lijkt dat een scope (of in ieder geval de mijne) geen scheiding heeft tussen de kanalen en er één enkele ground gebruikt moet worden voor een correcte meting.

Ik kwam er achter doordat na installatie van de 7805 de ruis stukken minder werd, een echte verbetering. Maar zodra ik het signaal na de optocoupler wilde meenemen (die probe hang ik dan aan de common van de DC voeding) nam de ruis van de andere kanalen enorm toe. Ground los -> ruis weg...
benkr schreef: 22 jan 2018 18:41 Ja, die 7805 moet goed kunnen, wel zowel de ingang- als de uitgang met 100nF // 10uF ontkoppelen, vooral die 100nF zo dicht mogelijk bij de pootjes van de 7805 plaatsen.
Weer gelukt. Ik heb wel wat veranderingen aangebracht, zal nog een schema proberen tekenen:
- Alleen een 100nF aan de 5V kant geplaatst, de rest niet.
- De weerstand tussen de twee signaallijnen verhoogt van 100Ω naar 1kΩ. Dat nam wel pieken weg maar gaf meer spanningsverschil en een beter ingangssignaal voor de 75176.
- Las dat de puls voor de controller maar een halve ms hoeft te zijn, heb de pulslengte verlaagd naar 1,5ms door een 10+5kΩ weerstand.

Signaal ziet er nu zo uit:

16277

- Geel: Ene helft van het encoder signaal
- Lichtblauw: De andere helft van het encoder signaal
- Paars: Signaal na de transceiver
- Donkerblauw: Signaal na de timer

De display gaat nu goed tot ongeveer 3500rpm. Daarboven verspringt deze nog steeds tussen de goede waarde en de helft van de juiste waarde. Voor zover ik kan zien worden geen pulsen gemist aan de ingang van de optocoupler (moeilijk met zekerheid te zeggen maar heb ze niet gevonden), zou het nog iets met het signaal aan de uitgang van de opto te maken kunnen hebben, dat ziet er zo uit:

16278
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door DaBit »

Ik vind de opgaande flank steil genoeg tussen de 20% Vdd en 80% Vdd, en volgens mij heeft Eding schmitt-triggers aan de ingang.

Mag je van Eding ook negatieve pulsen geven? Of wil dat printje eigenlijk positieve pulsen? Je kunt eens proberen of het met de collector van de opto aan Vdd, emitter naar ingang en een pulldown tussen ingang en GND beter werkt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie