Kolomboormachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ben_Cretskens
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 mar 2017 12:25
Contacteer:

Kolomboormachine

Bericht door Ben_Cretskens »

Even een low tech machine tussen al het CNC geweld :lol:

De oude kolomboor van mijn pa heeft veel geleden, beestje is al 30 jaar oud en heeft goede diensten bewezen maar het spansysteem voor de motor is niet meer "dat" en mooi recht boren is ook moeilijk.

De machine heeft een MK1 opname en kan toerentallen van ongeveer 200 tot 2500 toeren/min aan.

Nu is mijn vraag, zou ik revisie proberen of zou ik direct kijken voor een nieuwe (occasie) kolomboor?

Wat is wijs?
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Kolomboormachine

Bericht door Swake »

spansysteem motor? bedoel je de aandrijfmotor? Kan de poulie niet op de v-riem gespannen worden? Foto'je mogelijk?

Recht boren: bedoel je dat de boor onder een hoek staat of dat de gaatjes ovaal zijn?

Natuurlijk moet je een revisie proberen 8) ook al was het maar voor de ervaring die er bij past. No risk, het ding werkt toch niet naar behoren. Kan dus alleen maar goed uitdraaien.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Ben_Cretskens
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 mar 2017 12:25
Contacteer:

Re: Kolomboormachine

Bericht door Ben_Cretskens »

Swake schreef:spansysteem motor? bedoel je de aandrijfmotor? Kan de poulie niet op de v-riem gespannen worden? Foto'je mogelijk?
yes, de poulie kan gespannen worden maar het is niet helemaal dat.. de riem kan net iets te ver samen geknepen worden.
Ik zal eens kijken voor een foto te maken.
Swake schreef:Recht boren: bedoel je dat de boor onder een hoek staat of dat de gaatjes ovaal zijn?
Boor onder hoek.
Swake schreef:Natuurlijk moet je een revisie proberen ook al was het maar voor de ervaring die er bij past. No risk, het ding werkt toch niet naar behoren.
Het lijkt me inderdaad een leuk projectje
Kan dus alleen maar goed uitdraaien.
Uitdraaien? Het is een kolomboor hoor 8)
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Kolomboormachine

Bericht door HD13 »

V riem, al eens een nieuwe geprobeerd ?

V riemen en poulies slijten op de zijkanten waardoor de riem dieper in de poulie valt en te lang lijkt.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kolomboormachine

Bericht door benkr »

En neem dan meteen een riem van een beetje merk, die Chinese dingen hebben vaan een hele bobbel op de plek waar de einden aan elkaar gelast zijn, bij elke omwenteling hoor je die las langskomen. Echte riem er op en je hebt ineens een veel minder luidruchtige machine.
En voor wat betreft dat schuin gat boren, heel vaak staat de verstelbare boortafel een beetje scheef vastgezet. Even wat tijd besteden aan het goed haaks en vlak stellen van de tafel en je hele probleem is weg.

Ik ben zelf begonnen met maatje klein van de Kijkshop destijds, kostte geloof ik 60 Euro.
Daarna zo'n zelfde machine maar maatje groter, een flinke vooruitgang was dat. De oude machine via Marktplaats weer verkocht. Daarna weer een maatje groter, weer vorige machine via Marktplaats verkocht.
Toen een zgn. boor/freesmachine, was wel twee maten groter en weegt met onderstel er bij richting 300 kg.
Ook die machine heb ik net voorzien van een andere motor waardoor ik die nu traploos kan regelen van ongeveer 0 tot 3000 rpm, en ik kan er ook heel goed handmatig mee frezen wat toch ook wel fijn is.
En ja, dat gewicht komt tot uitdrukking in stabiliteit, als ik iets opspan dan blijft het lijdend voorwerp ook op die plek zitten en gaat ook de kolom niet staan veren of andere dingen doen die er voor zorgen dat je geen mooi rond gat krijgt. Maar ik had wel een vrachtwagen en een heftruck nodig om het ding thuis en op zijn plek te krijgen, ook moest ik mijn halve schuur afbreken (twee wanden er uit) om die heftruck zijn ding te kunnen laten doen. Ik had dan weer wel het voordeel dat het bedrijf waar ik achter woon die heftruck heeft en ik dus daar niet ergens anders voor naar toe hoef want anders had ik denk ik deze machine nooit gekocht.
Maar ik had 10 jaar gelden ook niet gedacht dat ik ooit nog een redelijk machineparkje bij elkaar zou krijgen terwijl ik nu de laatste 4 jaar toch al bij al aardig wat machines bij elkaar heb verzameld. Draaibank, 2 freesbankjes, slijpsteen (2 stuks zelfs) schuurband, afkortzaag, enz. enz.
Gebruikersavatar
Ben_Cretskens
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 mar 2017 12:25
Contacteer:

Re: Kolomboormachine

Bericht door Ben_Cretskens »

Er liggen van 2 jaar geleden nieuwe riemen op en dat was / is een hele vooruitgang.

De tafel instellen? het is gewoon een bus die over de kolom schuift en op- en neer gaat met een tandwiel-tandlat overbrenging.

Ik weet niet wat ik hier aan kan doen om het terug haaks te krijgen?
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Kolomboormachine

Bericht door pa3gmi »

Bij die Chinezen wil de tafel nog wel eens kantelbaar zijn, dus kantelbaar naar links en rechts.


Groet,

Rien
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kolomboormachine

Bericht door Ballegooijen »

Plaats eens een paar foto's van de machine. Dat praat gemakkelijker.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kolomboormachine

Bericht door benkr »

Zoek eerst eens uit wat er niet helemaal haaks staat, de tafel van voor naar achteren t.o.v. de spindel (gewoon een lange staaf in je boorkop en dan met een blokhaak meten) of de tafel van links naar rechts (ook weer meten met een blokhaak)
En ja, een foto zou heel verhelderend kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Ben_Cretskens
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 mar 2017 12:25
Contacteer:

Re: Kolomboormachine

Bericht door Ben_Cretskens »

Met enige vertraging:

Op de 2e foto is te zien dat er kleine opening is tussen de kolom en de winkelhaak, als ik boor druk die hoek groter en dat is nu net wat ik niet leuk vind.. Om het overdreven te zeggen; ik plooi em open als ik boor :mrgreen:

15027

15026

15025
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Kolomboormachine

Bericht door Swake »

Zijn er geen schroeven welke de kop op die poot vast zetten? Op de foto van de riemen is onderaan het huis een gaatje te zien voor een stelschroef. Desnoods boor/tap je zelf een paar gaten. M8 zou ik zeggen.
When it fits stop using the hammer.
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kolomboormachine

Bericht door leopard »

Ben_Cretskens schreef:Op de 2e foto is te zien dat er kleine opening is tussen de kolom en de winkelhaak, als ik boor druk die hoek groter en dat is nu net wat ik niet leuk vind.. Om het overdreven te zeggen; ik plooi em open als ik boor :mrgreen:
Als de kop op de kolom onwrikbaar spelingsvrij vast zit en de spleet "open geplooid" wordt als er met druk geboord wordt, tja, dan zit er dus speling / slijtage tussen de tafel en de kolom.

Heeft de machine niet de mogelijkheid om na het in hoogte verstellen de tafel met een knevel vast te zetten op de kolom? Er zijn mensen die dat weleens vergeten... :lol:
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kolomboormachine

Bericht door leopard »

Ben_Cretskens schreef:Op de 2e foto is te zien dat er kleine opening is tussen de kolom en de winkelhaak, als ik boor druk die hoek groter en dat is nu net wat ik niet leuk vind.. Om het overdreven te zeggen; ik plooi em open als ik boor :mrgreen:
Als de kop op de kolom onwrikbaar spelingsvrij vast zit en de spleet "open geplooid" wordt als er met druk geboord wordt, tja, dan zit er dus speling / slijtage tussen de tafel en de kolom. Zit deze er voelbaar?

Heeft de machine niet de mogelijkheid om na het in hoogte verstellen de tafel met een knevel vast te klemmen op de kolom? Er zijn mensen die dat weleens vergeten... :lol:

@Swake: Als de kop los zit zou de spleet niet groter worden als er druk gezet wordt.
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
Ben_Cretskens
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 mar 2017 12:25
Contacteer:

Re: Kolomboormachine

Bericht door Ben_Cretskens »

Er zit inderdaad een klemsysteempje op de tafel te klemmen rond de kolom, als je dat vergeet merk je dat gerust hoor.

Ik heb ondertussen een aanbod gekregen om een bridgeport frees te kopen.. de plaats is er.. ik twijfel dus :roll:
Plaats reactie