Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Harkema
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2017 22:46
Contacteer:

Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Bericht door Harkema »

Ik ben op zich wel een voorstander van wat milieu vriendelijk werken. We doen genoeg schade...

Ik ga het eerst maar proberen met de Rust Oleum. Die schijnt op milieuvriendelijke basis toch nog goed te werken. Daarbij inwikkelen in plastic en een nacht laten zitten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

staandeklok schreef:Voor wat betreft het verwijderen van de verf, adviseer ik je niet alles te verwijderen, omdat op veel gietdelen een behoorlijke laag spuitplamuur zit, die opnieuw moet worden aangebracht om de zaak glad te krijgen.
Alleen losse delen verwijderen, een goede kwaliteit staalplamuur, veel schuurwerk en een verf gebruiken die tegen oplosmiddelen en olie kan.
Ik zou deze opmerking nog maar es goed lezen, gewoon glad schuren (tot op die mooie orginele grijze laag) is volgens mij veel minder werk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Bericht door Jensorie »

Ik heb iemand ook met Sikkens lak in de weer gezien (toevallig ook op een Schaublin 13), Dit bleef een zachte laag.

Op mijn TOS heb ik een 2k lak gesmeerd van https://www.polyservice.nl/ . Werkt perfect, en binnen een dag thuis :)

Succes.

Gr
Jens
Harkema
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2017 22:46
Contacteer:

Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Bericht door Harkema »

hugo stoutjesdijk schreef:Ik zou deze opmerking nog maar es goed lezen, gewoon glad schuren (tot op die mooie orginele grijze laag) is volgens mij veel minder werk.
Klopt, ik kijk het wat per onderdeel aan. Van sommige zit de lak nog goed vast en kan ik inderdaad alleen schuren. Ik wil alleen geen 5 lagen verf meer hebben en sommige delen zijn moeilijk te schuren. Wanneer er teveel beschadigingen / losse stukken tussen zitten dan haal ik het kaal. De rest zal ik alleen schuren.
Jensorie schreef:Ik heb iemand ook met Sikkens lak in de weer gezien (toevallig ook op een Schaublin 13), Dit bleef een zachte laag. Op mijn TOS heb ik een 2k lak gesmeerd van https://www.polyservice.nl/ . Werkt perfect, en binnen een dag thuis :)
Jens
Zijn er meer ervaringen met Sikkens hier? Anders durf ik het risico niet te nemen en kan ik beter kijken naar alternatief. De 2K lak van Polyservice, welke is dat precies? De DD lak in kleur?
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Bericht door Jensorie »

Ja, de DD lak voor de kleur. Ral6011 was dat in mijn geval.
https://www.polyservice.nl/DD-Lak-in-RA ... 16669.html
Onder de DD lak heb ik nog een polyester primer gebruikt van hun:
https://www.polyservice.nl/Poly-Pox-Primer-p-16199.html

Deze vult ook wel kleine beschadigingen op. Wel veel schuurwerk om het echt netjes te krijgen.
Resultaat met de kwast viel mij alleszins mee, spuiten is denk ik nog mooier.
https://farm5.staticflickr.com/4182/344 ... 571f5f.jpg
https://farm8.staticflickr.com/7537/288 ... e4ee85.jpg

Gr,
Jens
Harkema
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2017 22:46
Contacteer:

Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Bericht door Harkema »

Bedankt Jens, ik zal een blik DD lak bestellen en als proef kijken hoe het uitpakt. Misschien doe ik hetzelfde met die van Sikkens. Ik heb nog wel een maand voordat ik echt alles ga spuiten dus kan ik in de tussentijd mooie wat testen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Bericht door DaBit »

DD lak is geweldig spul.

Weet echter waar je aan begint voor je het gaat spuiten; je adembescherming moet geschikt zijn voor de gebruikte isocyanaten.

Ik zou kwast en roller pakken. Met wat kwastverdunner trekt dat ook mooi strak, het is efficienter kwa gebruik en een stuk minder link.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Harkema
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2017 22:46
Contacteer:

Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Bericht door Harkema »

Goed om ook van anderen te horen dat DD lak goed is. En de tip van verven zal ik zeker meenemen. Ik zal een proef stukje spuiten en een stuk rollen/verven. Als het resultaat niet zoveel verschillend is dan ga ik gewoon alles rollen en verven. Naast efficiëntie en gezondheid is het ook makkelijker om onderdelen per stuk te doen tijdens de opbouw. Dan hoef ik niet gelijk alles in een keer te doen.
Harkema
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2017 22:46
Contacteer:

Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Bericht door Harkema »

Ik wil graag de geleidingen van de freesbank controleren en evt restaureren dmv schrapen. Nu heb ik alleen zelf niet de ervaring en benodigdheden. Geen grote vlak tafel of rei. Ik zit nu te kijken naar de mogelijke opties. Ik kan de spullen aanschaffen maar dat zijn flinke kosten en ik weet niet of dat het waard is. Daarnaast zal ik eerst ervaring moeten opdoen voordat ik de freesbank aanpak. Andere opties is om iemand met spullen en ervaring erbij te halen. Evt tegen vergoeding.

Is er iemand in het noorden (Groningen-drenthe-friesland) die ervaring en apparatuur heeft voor het controleren van de freesbank geleidingen en het schrapen ervan die mij hierbij kan/wil helpen of waarvan ik spullen kan lenen/huren?
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Bericht door ruudpg »

Hier ook goede ervaringen met de DD-lak van PolyService, aanbrengen met een roller werkt zeer goed, de zijkanten van mijn boot er mee gedaan, circa 30-35m2 met een rollertje, ziet er reetestrak uit. Let alleen wel op als de ondergrond niet egaal van kleur is dat het mooier wordt als je eerst een laag wit aanbrengt, die dekt namelijk in één keer. Bij gebruik van een schuim rollertje alleen die niet te lang gebruiken, op een gegeven moment begint die spontaan uit elkaar te vallen.
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Bericht door staandeklok »

Mijn advies, neem het het X-support onder de arm en ga naar een precisie metaalbewerker in de buurt, die bijna altijd over een meettafel beschikken. Vraag hun een vlakheid controle meting te doen. Indien de afwijking meer dan 3/10 mm is, dan wordt het beter te slijpen, omdat schrapen een tijdrovende klus is.
Het Z as support kan ook, maar ervaring leert, dat het X support meestal meer slijtage vertoont.
Er zijn bedrijven, die nog steeds op locatie meten en controleren en waar nodig ook alles weer binnen de vereiste tolerantie terugbrengen. Dit gebeurd echter hoofdzakelijk bij zware machines, waar transport geen optie is.
Voor een kleine freesbank, als de Schaublin 13 is het beter het onder de arm te nemen en naar de vakman toe te gaan.
Je moet eerst een indicatie hebben van een deel van de machine, alvorens een plan van aanpak te kunnen maken.

PS. Schrapen kun je zelf leren door het veel te doen, maar waag daar geen freesbank aan. In Nederland worden er voorzover mij bekend geen cursussen meer gegeven. In Amerika reist een goeroe rond, die op locatie komt indien er tenminste tien betalende deelnemers zijn voor een aantal dagen praktijkcursus. Kijk op youtube .
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Bericht door carlo »

kijk hier eens naar
heeft een les gevolgd in denemarken
https://www.youtube.com/watch?v=QJXqHpS ... Fdc2BBes2G
Harkema
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2017 22:46
Contacteer:

Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Bericht door Harkema »

ruudpg schreef:Hier ook goede ervaringen met de DD-lak van PolyService, aanbrengen met een roller werkt zeer goed, de zijkanten van mijn boot er mee gedaan, circa 30-35m2 met een rollertje, ziet er reetestrak uit. Let alleen wel op als de ondergrond niet egaal van kleur is dat het mooier wordt als je eerst een laag wit aanbrengt, die dekt namelijk in één keer. Bij gebruik van een schuim rollertje alleen die niet te lang gebruiken, op een gegeven moment begint die spontaan uit elkaar te vallen.
Goed om te horen en bedankt voor de tips!
staandeklok schreef:Mijn advies, neem het het X-support onder de arm en ga naar een precisie metaalbewerker in de buurt, die bijna altijd over een meettafel beschikken. Vraag hun een vlakheid controle meting te doen. Indien de afwijking meer dan 3/10 mm is, dan wordt het beter te slijpen, omdat schrapen een tijdrovende klus is.
Het Z as support kan ook, maar ervaring leert, dat het X support meestal meer slijtage vertoont.
Er zijn bedrijven, die nog steeds op locatie meten en controleren en waar nodig ook alles weer binnen de vereiste tolerantie terugbrengen. Dit gebeurd echter hoofdzakelijk bij zware machines, waar transport geen optie is.
Voor een kleine freesbank, als de Schaublin 13 is het beter het onder de arm te nemen en naar de vakman toe te gaan.
Je moet eerst een indicatie hebben van een deel van de machine, alvorens een plan van aanpak te kunnen maken.

PS. Schrapen kun je zelf leren door het veel te doen, maar waag daar geen freesbank aan. In Nederland worden er voorzover mij bekend geen cursussen meer gegeven. In Amerika reist een goeroe rond, die op locatie komt indien er tenminste tien betalende deelnemers zijn voor een aantal dagen praktijkcursus. Kijk op youtube .
Ik zal kijken of ik in de buurt wat kan vinden. Meten kan zeker geen kwaad en dan kan ik op basis daarvan altijd kijken wat ik ermee ga doen. Schrapen wil ik graag nog wel een keer leren en dit leek me wel geschikt. Lijkt me vooral een kwestie van veel oefenen, logica, de juiste spullen en veel geduld. Al vier zijn te realiseren maar vraagt tijd en geld.... misschien een andere keer.
carlo schreef:kijk hier eens naar
heeft een les gevolgd in denemarken
https://www.youtube.com/watch?v=QJXqHpS ... Fdc2BBes2G


Dank je, had al wel flink wat filmpjes gevonden maar deze nog niet.
Harkema
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2017 22:46
Contacteer:

Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie

Bericht door Harkema »

Vandaag pakketje van Polyservice binnengekregen. DD lak, primer, cleaner, verdunner en een stapel rollers en kwasten.
Ik heb voor de kleur gekozen voor een combinatie van blauw-grijs en licht grijs (Ral 7031 en 7035).

15252

Het idee is om zowel spuiten als rollen eerst uit te proberen. Als het rollen mee valt zal ik de machine daarmee doen. Bij de draai en de freesbank heb ik beide een stalen kast erbij gekregen. Deze wil ik in dezelfde kleur verven dus dat is een mooi proef object.

Verder nog een vraag betreft de draaibank. Ik heb al nieuwe olie voor de tandwielkast e.d. Nu kan ik gewoon de oude eruit laten lopen en nieuwe erin doen. Alleen in de handleiding staat dat je het ook eenmaal per jaar moet verwisselen en daarbij het moet spoelen met petroleum. Ik ben alleen bang dat er dan resten petroleum achter blijft wat de smering van de nieuwe olie zal aantasten. Iemand advies of ervaring?
Plaats reactie