Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie
Moderator: Moderators
Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie
Dag Allen,
Mijn eerste post hier op dit forum dus ik zal me eerst maar even voorstellen. Ik volg het forum al meer dan een jaar vanwege 3D printer bouw plannen e.d. maar ik had nog nooit een berichten geplaatst. Metaal werk is hobby/werk wat ik al sinds jonge leeftijd doe. Na 6 jaar werken als instrumentmaker (bij NLR) heb ik een overstap gemaakt naar het lesgeven in sport (op de ALO Groningen). Naast het lesgeven ben ik bezig om ook weer wat werk te doen in de mechanische wereld. Niet alleen draai, frees en las werkzaamheden maar ook smeden.
Om mijn plannen wat verder vorm te geven heb ik vorige week een Schaublin draaibank (102VM) en freesbank (13) gekocht. Een hele mooie set natuurlijk (althans voor mij). Het plan is om beide machines op te knappen / restaureren. De draaibank werkt en na wat nieuwe bekabeling en olie kan ik deze gebruiken. Later zal ik deze nog van nieuwe verf laag voorzien.
De freesbank ligt helemaal uit elkaar en moet opgeknapt en in elkaar gezet worden. Dat is wel een project van een half jaar (of langer) maar ik heb geen haast. Het is hopen dat alle onderdelen aanwezig zijn en dat de lagers in goed staat zijn. Het ziet er wel zo uit maar dat is nog even afwachten.
De draaibank en freesbank blijven gewoon conventioneel maar ik heb wel plannen om daarna nog een eigen CNC freesmachine te maken.
Het restauratie project wil ik vastleggen en delen, o.a. op dit forum en op youtube. Ik vind het leuk om dit te delen en op die manier ook van elkaar te leren. En leren van mijn fouten zal er vast ook onderdeel van worden want veel ervaring met restauratie van deze machines heb ik niet. Alle hulp en tips zijn daarom welkom.
Deel 1 is het ophalen van de machines:
https://youtu.be/jDSksjmTn-M
Deel 2: het vernieuwen van de bedrading en het schoonmaken van de draaibank:
https://youtu.be/hS0wwxqi4pw
Nu de draaibank werkt zal ik me focussen op het restaureren van de freesbank.
Bart
Mijn eerste post hier op dit forum dus ik zal me eerst maar even voorstellen. Ik volg het forum al meer dan een jaar vanwege 3D printer bouw plannen e.d. maar ik had nog nooit een berichten geplaatst. Metaal werk is hobby/werk wat ik al sinds jonge leeftijd doe. Na 6 jaar werken als instrumentmaker (bij NLR) heb ik een overstap gemaakt naar het lesgeven in sport (op de ALO Groningen). Naast het lesgeven ben ik bezig om ook weer wat werk te doen in de mechanische wereld. Niet alleen draai, frees en las werkzaamheden maar ook smeden.
Om mijn plannen wat verder vorm te geven heb ik vorige week een Schaublin draaibank (102VM) en freesbank (13) gekocht. Een hele mooie set natuurlijk (althans voor mij). Het plan is om beide machines op te knappen / restaureren. De draaibank werkt en na wat nieuwe bekabeling en olie kan ik deze gebruiken. Later zal ik deze nog van nieuwe verf laag voorzien.
De freesbank ligt helemaal uit elkaar en moet opgeknapt en in elkaar gezet worden. Dat is wel een project van een half jaar (of langer) maar ik heb geen haast. Het is hopen dat alle onderdelen aanwezig zijn en dat de lagers in goed staat zijn. Het ziet er wel zo uit maar dat is nog even afwachten.
De draaibank en freesbank blijven gewoon conventioneel maar ik heb wel plannen om daarna nog een eigen CNC freesmachine te maken.
Het restauratie project wil ik vastleggen en delen, o.a. op dit forum en op youtube. Ik vind het leuk om dit te delen en op die manier ook van elkaar te leren. En leren van mijn fouten zal er vast ook onderdeel van worden want veel ervaring met restauratie van deze machines heb ik niet. Alle hulp en tips zijn daarom welkom.
Deel 1 is het ophalen van de machines:
https://youtu.be/jDSksjmTn-M
Deel 2: het vernieuwen van de bedrading en het schoonmaken van de draaibank:
https://youtu.be/hS0wwxqi4pw
Nu de draaibank werkt zal ik me focussen op het restaureren van de freesbank.
Bart
Laatst gewijzigd door Harkema op 27 jun 2017 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie
Welkom het het forum.
Als mede instrumentmaker vind ik dat ook een van DE machines! Een myford of een schaublin 102 zou er bij mij in de toekomst ook ooit moeten komen.
Zo te zien is het vervangen van de bekabeling een overbodige luxe ..... dat is ook maar net op tijd.
Ik wens je in iedergeval veel succes met de restauratie van de frees bank. Hoop dat het een pareltje wordt.
Als mede instrumentmaker vind ik dat ook een van DE machines! Een myford of een schaublin 102 zou er bij mij in de toekomst ook ooit moeten komen.
Zo te zien is het vervangen van de bekabeling een overbodige luxe ..... dat is ook maar net op tijd.
Ik wens je in iedergeval veel succes met de restauratie van de frees bank. Hoop dat het een pareltje wordt.
Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie
Succes met je restauratie en de blog ervan.
Ik heb enkel een groot probleem met het filmen in de auto terwijl je aan het rijden bent.
Ik heb enkel een groot probleem met het filmen in de auto terwijl je aan het rijden bent.
Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie
Dank
(En ja filmen tijdens rijden zal ik geen gewoonte van maken. Beetje net als bellen, hoewel ik genoeg op de weg let is de focus ergens anders).
(En ja filmen tijdens rijden zal ik geen gewoonte van maken. Beetje net als bellen, hoewel ik genoeg op de weg let is de focus ergens anders).
Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie
Zolang je niet filmt met je smart phone maar bv een GOPRO zul je geen boete kunnen krijgen.
"het is verboden een telefoon tijdens het rijden vast te houden ".......dus
"het is verboden een telefoon tijdens het rijden vast te houden ".......dus
Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie
Ja volgende keer maar een Gopro meenemen. Nu was het een panasonic G80 in de hand... Maar genoeg over camera's en auto rijden, terug naar de restauratie.
Volgende stap is het verwijderen van alle verf van de freesmachine. Ik wil proberen een combinatie te doen van 3M clean and Stip schijven, staalborstels, en Rust Oleum afbijt. Iemand nog tips / aanvullingen?
Voor de nieuwe lak denk ik aan Sikkens Redox Multi Primer als grondlaag en dan de PUR finish als toplaag. Ik wil proberen het zelf te spuiten. Iemand nog tips of een alternatief voor de lak?
Volgende stap is het verwijderen van alle verf van de freesmachine. Ik wil proberen een combinatie te doen van 3M clean and Stip schijven, staalborstels, en Rust Oleum afbijt. Iemand nog tips / aanvullingen?
Voor de nieuwe lak denk ik aan Sikkens Redox Multi Primer als grondlaag en dan de PUR finish als toplaag. Ik wil proberen het zelf te spuiten. Iemand nog tips of een alternatief voor de lak?
-
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17
Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie
Bart het daadwerkelijk restaureren van de freesbank gaat natuurlijk niet over het overschilderen. Er zal ongetwijfeld een reden zijn geweest voor demontage. Er is nu een kans om de gedemonteerde delen op zuiverheid voor wat betreft tolerantie te controleren, met name de geleidingen.
Een lager is eenvoudig te vervangen maar wel erg duur doordat er precisie lagers in zitten.
Ik reviseer regelmatig Schaublin draaibanken, waarbij de geleidingen opnieuw worden geschraapt of bij te grote slijtage eerst worden geslepen. Lagers worden bij twijfel altijd vervangen, hoewel dit behoorlijk in de papieren loopt.
Voor wat betreft het verwijderen van de verf, adviseer ik je niet alles te verwijderen, omdat op veel gietdelen een behoorlijke laag spuitplamuur zit, die opnieuw moet worden aangebracht om de zaak glad te krijgen.
Aleen losse delen verwijderen, een goede kwaliteit staalplamuur, veel schuurwerk en een verf gebruiken die tegen oplosmiddelen en olie kan.
Ik hoop overigens, dat alle onderdelen van de freesbank aanwezig zijn, want losse nieuwe delen zijn onbetaalbaar bij Schaublin.
Veel succes en ik zal je project met belangstelling volgen.
Een lager is eenvoudig te vervangen maar wel erg duur doordat er precisie lagers in zitten.
Ik reviseer regelmatig Schaublin draaibanken, waarbij de geleidingen opnieuw worden geschraapt of bij te grote slijtage eerst worden geslepen. Lagers worden bij twijfel altijd vervangen, hoewel dit behoorlijk in de papieren loopt.
Voor wat betreft het verwijderen van de verf, adviseer ik je niet alles te verwijderen, omdat op veel gietdelen een behoorlijke laag spuitplamuur zit, die opnieuw moet worden aangebracht om de zaak glad te krijgen.
Aleen losse delen verwijderen, een goede kwaliteit staalplamuur, veel schuurwerk en een verf gebruiken die tegen oplosmiddelen en olie kan.
Ik hoop overigens, dat alle onderdelen van de freesbank aanwezig zijn, want losse nieuwe delen zijn onbetaalbaar bij Schaublin.
Veel succes en ik zal je project met belangstelling volgen.
- Breaker
- Donateur
- Berichten: 1961
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
- Locatie: Nabij Antwerpen
- Contacteer:
Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie
Enkele mogelijkheden:Harkema schreef:Ik wil proberen het zelf te spuiten. Iemand nog tips of een alternatief voor de lak?
viewtopic.php?f=9&t=13810
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie
Dank staandeklok voor je reactie. En fijn om iemand met ervaring te hebben die meekijkt.
Het klopt dat het verder gaat de een nieuw likje verf, en dat wil ik ook wel (goed) doen. Ik moet alleen nog ontdekken hoeveel het waard is om erin te investeren qua geld en tijd. Hier zit natuurlijk wel een grens aan. Een paar nieuwe lagers, verf en evt. wat slijpen/schrapen is nog acceptabel. Als er echt meer bij moet (bij kapotte/ontbreken onderdelen, dan kan ik beter naar een andere machine kijken en deze in onderdelen verkopen (voor die prijs heb ik het ook gekocht waardoor ik het risico durfde te nemen).
Dit maakt het proces wat lastig want er zijn verschillende opties met elk voor en nadelen:
Optie 1: Alles eerst in elkaar proberen te zetten, kijken of het compleet is en welke onderdelen aan revisie toe zijn. Dan weer uit elkaar om alles nieuw te lakken en evt geleiding / lagers aan te pakken.
Optie 2: Eerst nieuwe lak, dan alles zo goed mogelijk in elkaar zetten om te kijken of alle onderdelen er zijn. En later evt nog lagers/geleiding doen. Dan moet het wel weer uit elkaar.
Optie 3: Eerst geleiding doen, dan verf en dan in elkaar zetten om te kijken of alle onderdelen er zijn. En lagers pas als het nodig is. Dit lijkt de beste optie alleen kom ik pas laat in het proces er achter of de investering de moeite waard is wanneer er onderdelen ontbreken.
Betreft de geleiding, ik ben me al wat aan het verdiepen in schrapen maar dat is natuurlijk een kunst opzicht. Lijkt me wel mooi werk wat ik wel zou willen leren. Maar ik heb niet de materialen en is het de vraag of ik deze kan/wil aanschaffen. Misschien kan het wat low budget met een hand schraper?
Het klopt dat het verder gaat de een nieuw likje verf, en dat wil ik ook wel (goed) doen. Ik moet alleen nog ontdekken hoeveel het waard is om erin te investeren qua geld en tijd. Hier zit natuurlijk wel een grens aan. Een paar nieuwe lagers, verf en evt. wat slijpen/schrapen is nog acceptabel. Als er echt meer bij moet (bij kapotte/ontbreken onderdelen, dan kan ik beter naar een andere machine kijken en deze in onderdelen verkopen (voor die prijs heb ik het ook gekocht waardoor ik het risico durfde te nemen).
Dit maakt het proces wat lastig want er zijn verschillende opties met elk voor en nadelen:
Optie 1: Alles eerst in elkaar proberen te zetten, kijken of het compleet is en welke onderdelen aan revisie toe zijn. Dan weer uit elkaar om alles nieuw te lakken en evt geleiding / lagers aan te pakken.
Optie 2: Eerst nieuwe lak, dan alles zo goed mogelijk in elkaar zetten om te kijken of alle onderdelen er zijn. En later evt nog lagers/geleiding doen. Dan moet het wel weer uit elkaar.
Optie 3: Eerst geleiding doen, dan verf en dan in elkaar zetten om te kijken of alle onderdelen er zijn. En lagers pas als het nodig is. Dit lijkt de beste optie alleen kom ik pas laat in het proces er achter of de investering de moeite waard is wanneer er onderdelen ontbreken.
Betreft de geleiding, ik ben me al wat aan het verdiepen in schrapen maar dat is natuurlijk een kunst opzicht. Lijkt me wel mooi werk wat ik wel zou willen leren. Maar ik heb niet de materialen en is het de vraag of ik deze kan/wil aanschaffen. Misschien kan het wat low budget met een hand schraper?
Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie
De tip is dan Selemix neem ik aan. Want de topic eindigt met poedercoaten..Breaker schreef:Enkele mogelijkheden:Harkema schreef:Ik wil proberen het zelf te spuiten. Iemand nog tips of een alternatief voor de lak?
viewtopic.php?f=9&t=13810
Zou Telemix een beter alternatief zijn voor Sikkens Rodox? (Volgens mij is het beide een product van Akzo Nobel...)
Ik las ook ergens 2K Steloxine epoxy metaal primer van Trimetal en 2K Steloxine PU finish.
En bij een frees/draai machine restauratie bedrijf gebruiken ze 2K lak van Sikkens Polyflex MM.
Lastig al die opties...
- Breaker
- Donateur
- Berichten: 1961
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
- Locatie: Nabij Antwerpen
- Contacteer:
Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie
Dat is mij goed bevallen, maar er staan nog wel andere merknamen en meningen en onderbouwingen in, ook onder de link naar de TOS machine. Polyurethaan komt wel vaak terug. Bij mij was dit merk om de hoek te verkrijgen, maakt de keuze makkelijk.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie
Dot3 remvloeistof kan je eens proberen. Wordt bv veel gedaan in de RC modelbouw wereld om lexaan kappen terug verf vrij te krijgen. Mooet wel dot3 zijn, geen dot2 en ook niet alle merken werken even goed naar het schijnt.Harkema schreef: Volgende stap is het verwijderen van alle verf van de freesmachine. Ik wil proberen een combinatie te doen van 3M clean and Stip schijven, staalborstels, en Rust Oleum afbijt. Iemand nog tips / aanvullingen?
- spinningwheels
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
- Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
- Contacteer:
Re: Schaublin 13 freesbank en 102VM draaibank restauratie
De echt goede afbijt is niet meer te koop, iets met milieu en torretjes die er van doodgaan enzo.
methyleenchloride is het actieve stofje daarin, dat is echter nog wel gewoon te koop.
Punt is dat het spul nogal vluchtig is en waterdun, als je dat echter met iets zou kunnen binden kan je het wel gebruiken.
Heb nog niet geprobeerd of je het met bijvoorbeeld goedkope haargel van de action kan mixen om het dikker te krijgen en dan afdekken met huishoudfolie .
Misschien werk maizena waar je eerst een papje van maakt met water en inkookt ook wel.
Een klein beetje voorzichtigheid met dat spul kan trouwens geen kwaad, inademen van de damp is niet echt gezond en het brand raar in op je vel.
methyleenchloride is het actieve stofje daarin, dat is echter nog wel gewoon te koop.
Punt is dat het spul nogal vluchtig is en waterdun, als je dat echter met iets zou kunnen binden kan je het wel gebruiken.
Heb nog niet geprobeerd of je het met bijvoorbeeld goedkope haargel van de action kan mixen om het dikker te krijgen en dan afdekken met huishoudfolie .
Misschien werk maizena waar je eerst een papje van maakt met water en inkookt ook wel.
Een klein beetje voorzichtigheid met dat spul kan trouwens geen kwaad, inademen van de damp is niet echt gezond en het brand raar in op je vel.
In theorie kan ik praktisch alles