Brushless spindel

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik weet het niet hoor, zo'n motor is ontworpen voor de modelbouw, gevoed met lipo accus. En dan ga je dat stationair toepassen wil je toch gewoon op de 220 doen. Heb je allemaal afwijkende spullen nodig. Dan moet je nog een net freesspindeltje maken (want het is alleen een losse motor), wat ook niet voor iedereen tot de mogelijkheden behoort. Tegen de tijd dat je alles op je machine hebt, heb je naar mijn idee ook een chinese hoogtoeren spindel met frequentie regeling voor dezelfde prijs of minder.
Daarnaast betwijfel ik of die het leuk vind om uren lang vermogen te moeten leveren. Koeling krijgt ie normaal van die propeller wind wel, dus daar moet je ook nog iets op verzinnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Brushless spindel

Bericht door serum »

Dergelijke motoren zijn wel erg efficient, koelen is wel een must, al is hij 95% efficient, heb je bij 1000w nog steeds 50W aan warmte.

Als regelaar moet je er 1 gebruiken met governor mode. (constant toerental) Die regelaars zijn ook pwm gestuurd.

Ik heb het ook altijd erg interessant gevonden om een dergelijke motor te gebruiken.

De KV waarde bepaald het toerental (dit is het aantal RPM's per volt wat deze dingen draaien. (belast of onbelast, leverancier kan je dit vertellen)

Buitenlopers hebben niet perse meer koppel dan binnenlopers, (sterk afhankelijk van het formaat) binnenlopers zijn weer eenvoudiger te koelen.

Heb ze in RC auto's veelvuldig gebruikt uit de tijd dat die dingen nog nitrogestookt waren. (diverse ombouwen gemaakt van nitro naar brushless) tot motoren van 6kw aan toe, wat ze doen op een frees is voor mij onbekend terrein, maar met een dergelijke aanvulling van goede lagers vind ik het een prima oplossing! Ben alleen benieuwd wat het koppel doet op echt lage toerentallen, nog nooit mee getest. Dit valt en staat met een goede regelaar, en ik denk dat een sensored setup dan echt in het voordeel is.
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door 3Design »

Bij een binnenloper is de koeling geen probleem, daarvoor kan ik een fan installeren of een waterkoeling van een rc boot

Maar de motorkeuze blijft wel moeilijk.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Brushless spindel

Bericht door flex »

Om een outrunner toe te passen zal je zeker nog een separate spindel kolom moeten bouwen met wat knappe lagers die de belasting en toeren aankunnen (hoekcontact ton/rol lagers) en daar de outrunner op steken, indien goed gebouwd kan dat direct. anders met een uitlijn koppeling.
Groter probleem met dit soort outrunners is dat ze tot zo'n 48v gaan en om dan 2,5-3KW te pakken heb je een stevige voeding nodig. En een forse (heli) ESC. En moet de outrunner bij voorkeur een sensored model zijn.
Beetje aardige 3kw outrunner gaat je >€250 kosten. En dan nog de kosten van de spindel unit, ESC en voeding. EN nog het aansturen van de esc...

Leuk projectje voor een 200-300W hout routertje maar niet voor een zware frees spindel voor alu of beter (staal/rvs/Ti enz).
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Brushless spindel

Bericht door serum »

Ja, inderdaad; binnenlopers zijn eenvoudiger te koelen; maar buitelopers heeft de wind weer vrij spel door de spoelen en langs de magneten. Een ventilator is zo geplaatst met een nette duct.

Nadeel van buitenlopers is dat ze qua toerental relatief laag zitten;

Deze is goed voor voor ~12000rpm; (30V voeding)

https://hobbyking.com/en_us/propdrive-v ... motor.html

https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aer ... motor.html
Die is leuk, voor een 48V voeding. (en een 8mm as, dat vind ik dan weer een voordeel tav een 6mm as, maar das voor mij voor een andere toepassing) :)

Iets lager koppel (kleinere diameter) maar hogere RPM;
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aer ... motor.html

Het is een beetje afhankelijk wat je ermee wilt; 10mm frees op 30mm diep ploegen?

Dat filmpje wat je laat zien; lijkt behoorlijk versneld.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door andrefc101 »

Als het wiel toch opnieuw uitgevonden moet worden, kan je met een beetje goeie wil ook deze aan een spindel hangen....
http://www.superchevy.com/how-to/engine ... fications/
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door Benny_DS »

andrefc101 schreef:Als het wiel toch opnieuw uitgevonden moet worden, kan je met een beetje goeie wil ook deze aan een spindel hangen....
http://www.superchevy.com/how-to/engine ... fications/
En bij deze voorspel ik postjes met vliegtuigmotoren, straalmotoren en een motor van een space shuttle ofzo.

ONTOPIC.
Prijs gewijs lijkt het me zeker geen verbetering tov een chinese spindle. Als hobby project kan het wel leuk zijn natuurlijk.
De bigscale autos hebben ook zeer krachtige motoren. HPI baja flux bv.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Brushless spindel

Bericht door flex »

idd. power zat in brushless motoren.
We hebben momenteel voor een E-brommer DHZ project een 8KW (15KW piek) outrunner gekocht voor iets van €­500 incl sensor en temp meter. Komt uit Israel, of all places..... Overigens met 58kv niet bepaald een snelloper. Al schiet het al op op 20s...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het zal wel aan mij liggen, maar waar zit nu het voordeel ?
http://www.ebay.com/itm/AIR-COOLED-380V ... 2644327387
(willekeurige hit)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door 3Design »

Ik dacht aan de zelfgemaakte versie omdat ik deze zou willen maken voor op mijn 3040 machine. In de hoop dat ik hierdoor een kleindere en lichtere spindel kan maken voor de kleine machine
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Brushless spindel

Bericht door serum »

Precies, die dingen zijn redelijk zwaar. Aan de andere kant; zo'n 3040 kan je ook niet al te serieus op verspanen.

En zo'n baggerding moet je toch ook niet aan denken. (hoewel je ze veel toegepast ziet op die 3040's)

Lekker conservatief en constructief weer Andre! dat je überhaupt aan de CNC/computer geraakt bent is al een wonder :mrgreen:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door andrefc101 »

serum schreef:Lekker conservatief en constructief weer Andre! dat je überhaupt aan de CNC/computer geraakt bent is al een wonder :mrgreen:
Ik snap niet helmaal waarom je mij weer moet hebben. Waarom mag een RC helicoptermotor wel, en als ik dan met een iets krachtiger motortje kom is het weer niet goed. Leg mij dat nu eens uit.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Brushless spindel

Bericht door FSSF »

:roll:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Brushless spindel

Bericht door serum »

Leg mij dat nu eens uit.
De krachtigere motor is een prima suggestie! Maar helaas heeft het niets van doen met de vraag van de TS, in tegendeel; de intentie van je reactie is het weerleggen van zijn wens om iets te maken vanuit niets. Zijn motivatie is kennelijk lichtgewicht. Op basis van een brushless motor uit de RC. Op zich toont hij een mooi initiatief voor op een dergelijk forum.

@ts; mocht je verlegen zitten om een stukje draai- of freeswerk voor de onderdelen, wil ik je met alle plezier helpen.

Wat je eenvoudig kan doen is de stator gebruiken voor een andere body maken, (stator pers je er eenvoudig af) waarbij er in de neus bv 2 lagers passen. Je kan dan geschikte lagers monteren en de rotor kan je opboren naar bv. 10mm (of een 10mm kopen), zodat je er een dergelijke as in kan stoppen;

http://www.ebay.nl/itm/112387674649

Prima oplossing, en voordelig op de koop toe.

Assen zijn ook verkrijgbaar is C10 ER16 en zelfs in C8, maar dat wordt wel erg iel in mijn optiek. ER11 collets zijn er er t/m 8mm, maar dan houd je niet veel vlees over.
Laatst gewijzigd door serum op 31 jul 2017 20:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie