Brushless spindel

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door andrefc101 »

serum schreef:Maar helaas heeft het niets van doen met de vraag van de TS...... bla, bla, bla.... enz
TS geeft aan een lichte(re) spindel te willen voor zijn machine. Nu heb ik in de afgelopen jaren diverse van deze machines (o.a. Bertus?) voorbij zien komen. Ik ga er van uit dat er op deze machines wel een spindel heeft gezeten, anders kan je tenslotte niet frezen. Dus zal er best wat gebruikerservaring zijn in deze. Om teleurstelling te voorkomen zou ik mijn tijd/geld daarin steken i.p.v. een motor te gebruiken die niet geschikt voor dit doel is! Koop een Kress of een lichte Chinees en je kunt frezen, dat is toch het uiteindelijke doel hoop ik...
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door 3Design »

Voor het draai en freeswerk heb ik zelf geschikte machines.

Ter info, ik heb dit topic gestart met de intentie om te weten te komen of zo'n spindel bruikbaar is op een kleindere machine om aluminium te bewerken
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door stef110 »

weet niet of het verder nog relevant is maar kwam deze laatst al eens tegen:
https://youtu.be/KbaKbsv5ljQ

stef
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door andrefc101 »

Mooi en indrukwekkend stukje (electronisch) werk waarschijnlijk, maar een toerental van niets en ook niet bepaald lichtgewicht denk ik. Is uiteraard maar een eerste indruk.... zou het wel eens in de praktijk willen zien werken.....
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door 3Design »

Die kwam ik ook net tegen, hij maakt gebruik van deze motor https://hobbyking.com/en_us/turnigy-rot ... tore=en_us

Ik zou wel liever de motor rechtstreeks koppelen op de spantanghouder, dus zonder riemoverbrenging
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Brushless spindel

Bericht door serum »

Ding loopt mooi, zo op het gehoor;

https://www.youtube.com/watch?v=FGmke9toQvY

De regelaars hebben een 'governor' mode ingebouwd Andre; die zorgen dat het toerental niet inzakt (binnen de grenzen van het kunnen van de de motor en de voeding uiteraard)

@3design;

in mijn reactie doel ik er juist op dat je de motor niet hoeft te koppelen op de spantanthouder, maar je juist de hele as in de motor vervangt door een as met spantanghouder. Zie link. Denk dat dat verreweg de meest eenvoudige methode is. (er dan wel voor zorgen dat er aan de spantanghouderkant 2 lagers zitten die je kan opsluiten)
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door 3Design »

in dat filmpje maakt hij volgens mij wel gebruik van een ander type motor.

het is ook mijn bedoeling om de motoras te vervangen door de spantanghouder en dan een draaistuk op de motor te monteren waar 2 grote lagers in passen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door andrefc101 »

Wat is het toerental nu van zo'n motortje, juist voor aluminium is 2000 rpm een waardeloos toerental bij de kleinere freesjes.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Brushless spindel

Bericht door benkr »

In mijn beleving wordt het balanceren het grootste probleem. Ik heb toevallig afgelopen week mijn 24000rpm HF spindel een keertje laten draaien met een niet originele ER20 moer die niet was gebalanceerd, lawaai, trillen enz. de echte bijbehorende moer er weer op en redelijk stil en geen enkele trilling.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door andrefc101 »

serum schreef:De regelaars hebben een 'governor' mode ingebouwd Andre; die zorgen dat het toerental niet inzakt (binnen de grenzen van het kunnen van de de motor en de voeding uiteraard)
Ik ken de werking van de ESC, maar ik twijfel heel erg aan het toerental en het koppel op de hoge toeren bij dit soort motortjes. Ik heb ook heli's gebouwd met deze techniek. Mijn ervaring is dat wanneer je de ESC behoorlijk belast, deze geen lang leven is beschoren! En langdurig frezen in alu kost toch wel wat power in mijn beleving.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door Tonybryden »

Mocht je het willen proberen met deze motoren, verdiep je dan eens in het merk scorpion, .
En als regelaar het merk contronic.
Dan begin je met klasse .
Zelf veel gebruik van gemaakt in de tijd dat ik met rc heli bezig was.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Brushless spindel

Bericht door benkr »

Waar ik zelf het meest bang voor ben is toch die belachelijk grote stromen die die dingen trekken, 50 of 100A is heel normaal. Zo'n LiPo accu kan dat best enkele minuten leveren, ook de motor kan dat handelen gedurende die tijd, maar ga dat eens een of meerdere uren achter elkaar doen, die accu is al lang heengegaan, het motortje begint al aardige rooksignalen af te geven, de bedrading zakt zo langzamerhand door zijn isolatie heen, de ESC ligt ook al te sissen enz. enz.
Ja, ik heb er ook wel eens over nagedacht maar ik vind zo'n Chinese HF spindel toch effe wat makkelijker en ondanks alle bezwaren toch betrouwbaarder.
En, nogmaals, je zult het een en ander moeten gaan balanceren want anders rammelt alles uit elkaar bij 20.000 rpm of meer.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Brushless spindel

Bericht door serum »

Zoveel vraag je echt niet van zo'n motor op een 3040.

En in de basis is er niet veel anders aan de brushless china spindels en een dergelijke oplossing. Die hoge stromen waar je het over hebt zullen automatisch gevraagd worden als het vermogen ook gevraagd wordt. Op een 30V systeem heb je het dan dus al over 1,5 tot 3kw. Ik heb een pisklein motortje op een quadcopter zitten van krap 30 gram die al 1.5kw kan trekken (jep, 1,5kw uit een motortje van 30 gram, en hij overleeft dat ook gewoon) (en dat met 4 stuks op een quadcoptertje van net 4 ons. De maximale ontlaadstroom van je accuutje wordt riant overschreden. En toch.. Als je zorgt dat de koeling in orde is, gaat het prima. Neodynemium magneten mogen niet warmer dan ~95 graden worden.

Voordat je 750W trekt uit je spindel ben je toch al redelijk aan het verspanen. Ik zou sowieso mikken op een ~48V. Het grootste nadeel dat je hebt met een dergelijke oplossing is dat je een zware voeding nodig hebt.
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door 3Design »

De voeding zou ik zeker niet doen met een lipo, deze zijn daar inderdaad niet geschikt voor. Ik ga kijken voor een vaste voeding, waarschijjnlijk iets van een 48v
Plaats reactie