koop hbm 45 pro

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
leoncnc
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2017 11:51

koop hbm 45 pro

Bericht door leoncnc »

Beste leden, graag wil ik van jullie de mening over de hbm 45 pro, is dit iets?
wil er van alu tot rvs op bewerken.

bvd dank
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: koop hbm 45 pro

Bericht door spinningwheels »

1.1KW is niet al te veel.
ISO 30 is gebruikt minder algemeen dan 40
Voor dezelfde centen, is er gebruikt best wel iets (veel) beters te vinden.
In theorie kan ik praktisch alles
leoncnc
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2017 11:51

Re: koop hbm 45 pro

Bericht door leoncnc »

Dat klopt , heb je ander merken voor gelijke prijs , ik hoor het graag.
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: koop hbm 45 pro

Bericht door Peter Bijlholt »

Laatst was er een deckeltje te koop ook rond de 2500 euro.
De spindel had geen iso30 of 40 en de speling op de X-as was bijna 1mm en daardoor hing het bed naar voren.
De klap was aanzienlijk toen ik de Z- as klemming los maakte, zoveel zakte het.
Ik heb het niet gekocht.
Bij HBM weet je dat er hier en daar naar gekeken moet worden, maar dan werkt het ook jaren.
ISO 30 gereedschaphouders zijn er volop te koop. Mijn HBM is 7 jaar oud en erg weinig speling ook al omdat er een smeersysteem op heb gemaakt.
Er wordt veel aluminium en RVS verspaand.
Het voordeel van een gebruikte machine zit vaak in de gereedschappen die er bij zijn.
Succes met zoeken, Peter
leoncnc
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2017 11:51

Re: koop hbm 45 pro

Bericht door leoncnc »

[quote="Peter Bijlholt"]Laatst was er een deckeltje te koop ook rond de 2500 euro.
De spindel had geen iso30 of 40 en de speling op de X-as was bijna 1mm en daardoor hing het bed naar voren.
De klap was aanzienlijk toen ik de Z- as klemming los maakte, zoveel zakte het.
Ik heb het niet gekocht.
Bij HBM weet je dat er hier en daar naar gekeken moet worden, maar dan werkt het ook jaren.
ISO 30 gereedschaphouders zijn er volop te koop. Mijn HBM is 7 jaar oud en erg weinig speling ook al omdat er een smeersysteem op heb gemaakt.
Er wordt veel aluminium en RVS verspaand.
Het voordeel van een gebruikte machine zit vaak in de gereedschappen die er bij zijn.
Succes met zoeken,
bedankt met reactie,s hier kan ik iets mee.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: koop hbm 45 pro

Bericht door serum »

Als je 2e hands koopt, moet je weten waar je op moet letten.

Ondanks de HBM-allergie van spinningwheels zijn er verschillende gelukkige gebruikers op dit forum die een HBM machine gebruiken. Natuurlijk is het geen top afgewerkte machine die je kan vergelijken met een exemplaar die het veelvoudige kost. De BF30 is hier een tijdje aardig populair geweest voor een CNC ombouw. Zelfs Arie was er redelijk over te spreken in de tijd dat hij ze ombouwde bij Damencnc

Die HBM45 pro is een relatief stabiele machine; wees eerlijk, waar anders koop je zoveel nieuwe machine dan bij HBM.

Mijn advies, als je een HBM/optimum oid koopt, haal hem even uit elkaar en kijk er met een kritisch oog naar. Zo af en toe wil er wel eens een wat gietzand zitten op plekken waar je het niet wilt, montagefoutje of een dolgedraaid/afgeknapt boutje. Wees erbij, voorkom erger en als je manco's meteen oppakt met HBM zijn ze de beroerdste niet, zo is mijn ervaring.

ISO30 is rijkelijk beschikbaar en meer dan stabiel genoeg voor het motorvermogen. (in mijn optiek is ISO30 niet minder gangbaar dan ISO40) Je kan er trouwens redelijk eenvoudig een snelwisselsysteem voor maken met bv een vlindersleutel).
leoncnc
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2017 11:51

Re: koop hbm 45 pro

Bericht door leoncnc »

top hier kan ik wat mee.
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: koop hbm 45 pro

Bericht door Dingenman »

Ietsje duurder (en misschien beter): kijk ook eens naar de Optimum MB4 - bij VDH te koop. Is wel met MT4 ipv Iso30.
Zie Stefan Gotteswinter op Youtube, heeft er ook een. En hij is er redelijk tevreden over.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: koop hbm 45 pro

Bericht door javanree »

Een morseconus is niet bedoeld om mee te frezen... tooling ervoor is lastig te vinden en relatief duur.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: koop hbm 45 pro

Bericht door assink »

Mijn deckel kloon heeft een MK4 opname met aantrekdraad, werkt anders prima met een 50mm mantelkopfrees of wisselplaatfrees.
Ik had ook liever een ISO40 opname gehad achteraf, echter zijn deze machines vaak een stuk duurder. Deze laten zich een stuk makkelijker wisselen.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: koop hbm 45 pro

Bericht door HD13 »

@Leoncnc,
Zag deze op marktplaats:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... e=lr&pos=5

mag je natuurlijk zelf bepalen wat je doet
Plaats reactie