elektrische taparm

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: elektrische taparm

Bericht door hugo stoutjesdijk »

janplastiek schreef: ik heb enkel zo een boorkop met cilindrische opname nodig
Die Morse conus tap die je normaal in zo'n BT konus stopt van een losse boorkop, is ongehard, dus makkelijk cilindrisch te draaien, en eventueel zelfs een vierkant aan het uiteinde.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: elektrische taparm

Bericht door DaBit »

Bedoel jij dat dit soort dingetjes:

Afbeelding

ongehard en gewoon te draaien zijn?

Hmm, da's nuttige informatie...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: elektrische taparm

Bericht door assink »

Heb laatst een verloophuls ingekort, heb 'm gewoon afgestoken op de draaibank.
Heb ook al eens een MC boor omgetoverd naar een Cilindrische opname. De kegel was al naar de maan.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: elektrische taparm

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Bedoel jij dat dit soort dingetjes:

Afbeelding

ongehard en gewoon te draaien zijn?

Hmm, da's nuttige informatie...
Hm, net even gekeken, die ik hier heb liggen zijn wel gehard, maar in m'n grijze masa zat dat ze niet gehard waren.
Waarschijnlijk zijn ze er in beide uitvoeringen. Even een vijltje langshalen en je weet het. Als het glijd en als glas klinkt is het hard.
O, en een klijn boorkopje die ik heb liggen zit inderdaad een ongeharde in.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: elektrische taparm

Bericht door DaBit »

Ik zal inderdaad eens kijken. MKx naar Byy is goed en goedkoop te krijgen. Hele dikke schacht (20mm+) naar B10 ook wel. Kleiner formaat rechte schacht naar Bxx amper tot niet.

Aan de andere kant: ik heb die dingen ook vanaf een stuk rondstaf gemaakt, en eigenlijk is dat in 1x maken makkelijker dan zien te centeren op de Bxx conus en vervolgens afdraaien.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1983
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: elektrische taparm

Bericht door janplastiek »

http://www.albrecht-germany.com/en/prod ... /oe-16x60/

is toch geen probleem, cilindrische schacht kost iets van een 25 à 27€ en de conus is geslepen
Breek de dag, frees een lijntje.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: elektrische taparm

Bericht door skillalot »

Trouwens Albrecht is echt een topmerk, wil geen andere boorkop dan Albrecht
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: elektrische taparm

Bericht door DaBit »

janplastiek schreef:is toch geen probleem, cilindrische schacht kost iets van een 25 à 27€ en de conus is geslepen
Die zit er toch aan vast bij die boorkopjes?

[edit]Ze leveren ook losse; part# 220 1650 B16 0 is B10->16mm rechte as. Mooi, weet ik dat ook weer[/edit]

Ik had laatst een paar hele leuke boorkopjes op de kop getikt:

Afbeelding

- De grote 0-13mm Rohm gaat op de kolomboormachine.

- De kleine 0,2-3mm Albrecht gaat op de freesmachine. Het liefst heb ik daar iets dat direct van ER25 conus naar B10 gaat. En het liefste maak ik die B10 conus ook nog op de freesmachine zelf; ER25 conus gewoon draaien (en met wat inkt controleren, maar wat dat betreft vertrouw ik mijn draaikunsten wel), voorzien van moer, en dan het uitstekende stuk rondstaf op de machine zelf naar B10 draaien. Loopt het geheid concentrisch met de spindel, en dan durf ik dat zaakje wel 10000 toeren te laten draaien.

- De 0,2-6mm Albrecht mag in een schuitje op de draaibank. Daar moet ik een B10->'iets met 2 platte kanten' voor hebben, want dat systeem met een vrij prijzig schuitje waar een rond gat in zit waar vervolgens weer een MK-verloopbus in kan/hoort en waar je dan je MK-boorkop of boor in steekt vind ik maar niks. Te grofstoffelijk voor de Emco; daar mag het allemaal wel wat compacter. En te duur ook.
Een cylindrische opname voorzien van 2 platte kanten door er met een frees overheen te jakkeren is wel een goeie, kan-ie in een normaal schuitje.

Maarrrrr.... Als de 0-3mm boorkop op de frees gaat heb ik een 'werkeloze' 0-8mm Rohm waar ik destijds uit pure noodzaak een 16mm->B10 adapter voor gedraaid had uit gewoon staal. Als ik gewoon zo'n schuitje met V-vorm pak werkt dat ook wel en is het probleem opgelost. Of een gewoon schuitje en 1 plat kantje met aanslag. De Rohm voorzie ik dan van een MK2->B10 adapter (die elk moment in de bus kan vallen), en die past van weer lekker in de losse kop. En zo komt alles op z'n pootjes terecht :lol:

Dus eigenlijk heb ik helemaal geen probleem. Ontopic maar weer :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie