elektrische taparm

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: elektrische taparm

Bericht door janplastiek »

willy wonka schreef:Hoe werkt zo'n arm precies?
Stel je moet blinde gaten tappen. Veranderd de richting automatisch zodra de bodem van het gat is bereikt? Of stel je de lengte wat hij moet tappen in op het apparaat?
de potjes waar je de tappen inzet kan je met een slip koppeling hebben, als je op de bodem van een gat komt slipt deze en stopt je tap met draaien zodat je geen beschadigingen krijgt.
de Shark van Roscamat heeft een electronische diepte instelling op de verticale(z) as, zodat je er ook bvb inserts mee in kan draaien
de Volumec joytap heeft een diepte instelling met automatische omkering van de draairichting
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: elektrische taparm

Bericht door janplastiek »

De Shark van Roscamat is besteld, viel toch het meest in de smaak, door de mogelijkheid tot M36 te tappen
• Werkbereik: 1020 mm uit te breiden met een extra arm van 1000mm naar +2000mm
• Werkhoogte: 535 mm
• Mogelijkheid om te tappen van M2 tot M36 (M42 in ALU)
• 220V
• Hoge frequentiemotor
• Elektronische snelheidsindicator
• Rechts & links rotatie bediening
• 1 motor => 6 mogelijke snelheden
• 6 omwisselbare snelheidsmodules
• Smering met timer
• Diepte controle bij tappen
• Robuuste aluminium constructie

ik heb 2 omwisselbare snelheidsmodules mod 75 en mod 320 bij besteld om te beginnen en 1 tap potje voor M6
De potjes bij mijn leverancier zijn best aan de prijs, ik heb mijn oor hiervoor nog bij enkele andere leveranciers te luister gelegd, maar ik wil de kwaliteit wel eens vergelijken met de mee bestelde M6

ik heb nog een kleine maand de tijd voor ik 4800 gaten moet tappen, dus nog goed op tijd besteld, en de klant vraagt al of ik nog 1200 gaten extra wil doen, een goede investering dus
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: elektrische taparm

Bericht door serum »

Chique apparaat Jan!
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: elektrische taparm

Bericht door janplastiek »

ik vond geen beter systeem om 4800 gaten te tappen, op perslucht was wel serieus goedkoper maar het comfort en stilte van de elektrische motor weegt fel op tegenover het lawaai van de perslucht motor.
de 2de serie van dit werk zit er ook nog aan te komen, nog eens 1200 gaten.
bij een collega prijs gevraagd voor het tappen, kostte toch ook al de helft van deze taparm.
nu ben ik dus nog aan het zoeken naar degelijke en betaalbare tappotjes van M2 tot M36 met slipkoppeling.
als de machine niet compleet klaar staat met alle toebehoren, gebruik je ze niet waarvoor ze gekocht is, en dat zou zonde zijn.
de leverancier van de taparm stelde dat de taphulsen van hen, merk SCM de beter in de markt zijn, kwa prijs moet dat wel, voor een M6 pot was er al een verschil van 19,5€ tegenover een andere leverancier, als je dan een serie voor gewone tappen en een voor blinde tappen wilt, bvb tot M20 loopt het al snel uit
12 potjes per soort x 2 en dan nog de grotere maten, had ik al een verschil van 550€ à 600€, daar kan weer een snelheidsmodule mee gekocht worden.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: elektrische taparm

Bericht door janplastiek »

heeft er nog iemand een adres voor losse tappotjes voor deze taparm?
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: elektrische taparm

Bericht door janplastiek »

ik heb toch een leverancier gevonden die mij voor de tappotten een korting wou geven, ik heb er nu 28 binnen, de rest volgt nog.
in een keer opbergplaten gemaakt zodat ze netjes weg gezet kunnen worden 160021600116000
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: elektrische taparm

Bericht door janplastiek »

Ik ben nog op zoek naar een mogelijkheid om een boorkop in de taparm te kunnen gebruiken, zelfde type opspanning als de tappot 19 of 31mm, degene die ik vind zijn beide zonder slip koppeling, en daar wringt het schoentje voor mij, ik weet niet wat er gebeurt als bvb een verzinkboor zich vast graaft in het materiaal, het stuk kapot of de motor die stuk zou kunnen gaan.

de eerste die ik vond is met een JT6 aansluiting maar heeft geen slip koppeling en kost een 70€ + de prijs van een boorkop + verzending
https://www.ebay.co.uk/p/Type-2-Tap-Col ... 2636250159

http://www.palmgren.com/product/80/Tapping-Accessories
heeft geen slip koppeling en kost met boorkop 165€ + verzending

als alternatief kan ik ook wel een boorkop met een cilindrische as bvb 16mm nemen, waar ik een vierkante opname van 12,5mm aan frees en een M6 of M8 in de achterkant tap, dit in een tappot 31mm met slipkoppeling van diameter 16mm steek. Dit vind ik naar mijn gevoel de beste optie
http://www.albrecht-germany.com/en/prod ... /oe-16x60/
heeft er nog iemand een ander idee of oplossing?
Breek de dag, frees een lijntje.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: elektrische taparm

Bericht door Linki »

Zijn er geen (verzink)boren te koop met een opname als een tap, net zoals er boren zijn met een 19mm Weldon opname en 1/8" zeskant?

Als het maar om enkele boren gaat zou je ook de opname kunnen aanpassen.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: elektrische taparm

Bericht door janplastiek »

Linki schreef:Zijn er geen (verzink)boren te koop met een opname als een tap, net zoals er boren zijn met een 19mm Weldon opname en 1/8" zeskant?

Als het maar om enkele boren gaat zou je ook de opname kunnen aanpassen.
Linki,
bedankt voor uw antwoord,

deze zullen idd te vinden zijn maar het is net de bedoeling om met alle standaard maten te kunnen werken,ook heb ik bvb een serie widia uitschuinboren voor trespa achtigen, deze zijn al moeilijk te voorzien van een aandrijf vierkant

ik ben bang dat als er een boor grippeerd in kunststof dat dan de kunststof zou breken, daarom dat ik een boorkop met slip koppeling wil, alle maten in te spannen en minder gevaar op fouten door een vast loper.
Breek de dag, frees een lijntje.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: elektrische taparm

Bericht door Linki »

Dan zou ik gaan voor de door jou laatst genoemde oplossing. Voldoet in alle opzichten.
Laatst gewijzigd door Linki op 20 dec 2017 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: elektrische taparm

Bericht door janplastiek »

als er geen andere mogelijkheden voorgesteld worden, gaat dat de manier worden
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: elektrische taparm

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je zou verwachten dat de elektrische regeling ook nog wel iets met max. koppel instelling kan.
Die slipkoppeling in de boorkop is ook maar 1 koppel, en in de boorkop zet je denk ik een aantal verschillende maten, en heb je dus eigenlijk ook verschillende koppels nodig.

Om ervaring op te doen met of zonder slipkoppeling kun je natuurlijk wel eens wat testjes doen met de accu boormachine met slip instelling of juist niet.
(maar daar zul je al wel ervaring mee hebben)

Dus misschien de voorzijde van die accuboormachine ( inclusief koppel instelling) er af slopen en op je taparm zetten. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: elektrische taparm

Bericht door janplastiek »

daar zeg je nog wat,

ik ga straks naar mijn vaste machientjes leverancier, en zal hem eens vragen of hij geen slip koppeling in de afbraak heeft liggen
wordt vervolgd
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: elektrische taparm

Bericht door janplastiek »

even verder nagedacht, de tappotten hebben al een slipkoppeling, als ik hier een vaste ring op maak i.p.v. een sleutel met pennetjes ben ik er al want kan dan regelen wat ik wil

16048
links in de groef zit een ronde veer met aan een kant een pennetje dat zorgt dat de instelling geborgd is, deze pas ik aan dat ik dit gemakkelijk kan los en vast zetten

16002
op de kop van de potjes zitten gaatjes om te verstellen

ik heb enkel zo een boorkop met cilindrische opname nodig ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie