Flex's NC6090 portaal CNC.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door flex »

Nieuw speelgoed binnen :)
Afbeelding
Afbeelding
ER40 klem (4kant en hex) en een volle set metrische collets.
En een tastertje met spindelhouder. 0.01mm/0.8mm

Tevens de tool setter voorzien van een 3.5mm jack plug en alvast het bijhorende chassis deel voorberijd.
Zou er nog wel een aan-uit switch bij moeten zetten omdat er bij het in/uit pluggen sluiting wordt gemaakt... Zeker merkbaar als je het langzaam doet.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door stef stuntpiloot »

Mooi speelgoed! Ik heb ook van die winkel collet blocks gekocht (ER32 ipv 40) en erg tevreden over!
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door flex »

Na de opendag met de sw te hebben gestoeit is het tijd de electra aan te pakken.
Afbeelding
Op 1 druk knop de 24vdc voeding en door gekoppeld naar de 2e drukknop en daar de 70vdc en de vfd daar op aangesloten. De noodstop op de estop input van de Mesa.
Door de 24vdc en de 70/vfd te scheiden kan de logica vast aan, zodat LinuxCNC geen probr=lemen krijgt (de 7i76 zou al power moeten heben voor de 5/6i25 aan gaat... En zo kan ik vast wat doen zonder dat de steppers e.d. al op scherp staan.
Wel vast 1 nadeel aan de Mesa kaart... een gebrek aan ground (en Vfield) aansluitingen.
Moet nog wat regelen als powerstrip...

Ander punt... Iemand ideeen om op de spindel een encoder te hobbien?
Op de spindel draait er niks behalve het stukje output as en de moer daar op.
Ik dacht een simpele sensor te pakken welke je ook op van die simpele rpm metertjes ziet en dan een reflectortje op de as te plakken, maar optisch is wat tricky. Een magneetje en een solidstate reed switch kan ook. Echter lijkt het er op dat de Mesa's encoder input dat (simpele enkele pulstrein) niet zal slikken.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door benkr »

stef stuntpiloot schreef:Ander punt... Iemand ideeen om op de spindel een encoder te hobbien?
Op de spindel draait er niks behalve het stukje output as en de moer daar op.
Ik dacht een simpele sensor te pakken welke je ook op van die simpele rpm metertjes ziet en dan een reflectortje op de as te plakken, maar optisch is wat tricky. Een magneetje en een solidstate reed switch kan ook. Echter lijkt het er op dat de Mesa's encoder input dat (simpele enkele pulstrein) niet zal slikken.
Bedenk dat dat magneetje met 24000 rpm rond moet, dat zorgt al heel snel voor onbalans en gaat dus niet werken.
je zult dus wel iets optisch moeten verzinnen, maar dat is helemaal niet zo moeilijk, voor minder dan 5 Euro koop je zoiets op Aliexpress. Probeer het dan ook nog boven in de motor te bouwen, desnoods verhoog je het bovendeksel daarvoor iets.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door flex »

Dan zou ik de spindel moeten demonteren en dan nog maar bezien of er nog iets bij in past.
En de vraag blijft of de Mesa een enkele puls input accepteert.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door HD13 »

Wil je alleen snelheid meten of heb je ook de positie van je spindelas nodig ?
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door hainjedaf »

De mesa encoder input slikt ook een eenvoudige 1 puls per omwenteling input.
Kan je in je HAL file definiëren
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door DaBit »

Waarom wil je een encoder op die spindel?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door benkr »

Je hoeft de spindel niet te demonteren, alleen maar het bovenkapje (met de connector) er af te schroeven.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

flex schreef:Ander punt... Iemand ideeen om op de spindel een encoder te hobbien?
Op de spindel draait er niks behalve het stukje output as en de moer daar op.
Ik dacht een simpele sensor te pakken welke je ook op van die simpele rpm metertjes ziet en dan een reflectortje op de as te plakken, maar optisch is wat tricky. Een magneetje en een solidstate reed switch kan ook. Echter lijkt het er op dat de Mesa's encoder input dat (simpele enkele pulstrein) niet zal slikken.
Kun je een (oud) stalen tandwiel op die as plaatsen ?
Daar bestaan speciale inductie sensoren voor (die 2 kanalen uitgeven, moet het moduul kloppen), maar je kunt waarschijnlijk ook 2 naderingsschakelaar voor die tanden zetten, en zo af stellen dat die 2 pulsen 90 graden verschoven zijn.
Dan zal er wel een uitdaging ontstaan met pulsbreedte.

Maar eenmaal de mogelijkheid van een stalen tandwiel zou je waarschijnlijk met HAL opnemertjes wel wat kunnen uitrichten, moet er wel een hulp magneetje bij. ( hm. magneetjes en ijzerstof, ook geen lekkere combi )

Als het alleen toerental is, is 4 tanden op zo'n 'tandwiel' natuurlijk genoeg, dan zou ik voor de inductief sensoren gaan. Aantal tanden of nokken kun je natuurlijk nog mee spelen zodat de AB pulsen een beetje redelijk ergens op lijken, weet eigenlijk niet of die breedte verhouding streng is, verwacht van niet, zolang de fase overgangen maar duidelijk gescheiden zijn, moet ie de richting wel vast kunnen stellen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door keesk »

@Stef Stuntpiloot:
Mooi speelgoed! Ik heb ook van die winkel collet blocks gekocht (ER32 ipv 40) en erg tevreden over!
Mogen wij ook weten welke winkel dat is?

KeesK
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door assink »

Staat op de verpakkingen als je goed kijkt.
http://www.arceurotrade.co.uk/

Moet ik ook maar eens bestellen, heb al een partij ER40 spantangen liggen.
De "uitvinder" van deze blocks is onlangs overleden trouwens, mr Stevenson.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door flex »

@HD13: alleen de RPM. ga geen rigid tapping e.d. doen.
@heinjedaf: als de Mesa's een simpele enkele puls in accepteren is dat helemaal goed wat mij betreft. 1 of 2 pulsen per omwenteling geeft volgens mij meer dan genoeg resolutie in het toerental.
@DaBit: om de toeren goed te hebben voor de feeds&speeds lijkt het me handiger een echte terug koppeling te hebben ipv (mogelijk) een theoretische rpm waarde vanaf de VFD. En ik gok dat LinuxCNC de output kan sturen aan de hand van het gewenste toerental.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door DaBit »

Ik zou die moeite niet daarvoor doen; het voordeel is dubieus. Enige vorm van niet rond lopen heeft al gauw een orde van grootte meer invloed op de hoeveelheid werk die een tandje moet doen dan een slip van een paar procent meer of minder. En het verschil tussen 7000rpm of 9000rpm als je 8000prm bedoelde is ook alleen maar spannend als je op het randje gaat zitten kwa verspaningsparameters.

Aan het niet doen zit wel een voordeel: wat er niet op zit kan ook niet stuk en zo je freesklus verstoren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie