diepgat boren

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

M1chaelx
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 okt 2016 19:08
Locatie: Alkmaar

diepgat boren

Bericht door M1chaelx »

hallo

Ik moet Rond 3,100 diep boren ik heb dit al geprobeerd met HM, zowel een 1 lippen boor als normaal hardmetaal beiden met een Pilon boor een start gat gemaakt maar beide zonder succes.
Nu probeer ik Hss met 10m/min en een voeding van 0.015 per tand en stapjes van 0.5 en heb ook groter stappen geprobeerd maar op een gegeven moment begint hij te knarsen en moet ik hem wel stoppen
ik heb nu een boor van garant. en het materiaal is 1.3964 gewalst, gesmeed, geschild
ik doe dit alles op een fehlmann p90

ik hoop dat jullie nog idee hebben want ik heb al aardig wat gaten gemaakt zonder succes

mvg michae
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: diepgat boren

Bericht door serum »

Das een flink gat. Gebruik je smeer/koelmiddel? Spanen zijn vermoedelijk je vijand. gebruik je peck-drilling/dwelling met volledige terugtrekking voor het lossen van de spanen?

http://www.canadianmetalworking.com/art ... lling-down
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: diepgat boren

Bericht door Leeuwinga »

Kun je geen garant VHM-HPC boor gebruiken (12 3300 ) 3mm -12xD met interne koel kanalen?

Anders even kontakt opnemen met Hoffman- Gebo
M1chaelx
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 okt 2016 19:08
Locatie: Alkmaar

Re: diepgat boren

Bericht door M1chaelx »

ik heb een guhring 1 lippen boor geprobeerd dat was meteen over
en een crazydrill van micron daar is iemand voor langs gekomen en die kwam er ook niet uit

ik gebreuk koelwater op 8%
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: diepgat boren

Bericht door Leeuwinga »

Ja, ik zeg nogmaals een echte expert in schakelen zoals aangegeven.
Ik snap dat je koelt, maar gebruik je boren met interne koel gaten ??
Het is erg belangrijk dat de punt zelf gekoeld wordt en dat de spanen weg kunnen.
Niet alleen om goed diep te kunnen boren maar ook om recht te boren.

vraagje... heb je het genoemde artikel van Serum goed doorgelezen ??
M1chaelx
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 okt 2016 19:08
Locatie: Alkmaar

Re: diepgat boren

Bericht door M1chaelx »

jaa ik heb dat door gelezen

die hardmetaal boren waren met interne koeling van 80 bar
de 1 lippen boor deed ik in 1 keer op diepte en die ander hm boor deed ik in stappen maar niet helemaal het gat uit van wegen slingeren maar heb het ook in 1 keer geprobeerd

me hss boren hebben geen interne koeling
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: diepgat boren

Bericht door serum »

Gebruik je peck drilling? het is ook van essentieel belang dat je perfect centreert, ik zou zelf geneigd zijn om de eerste 5mm oid te frezen met een kleine frees zodat je 0 punt 99,99999% klopt. (maar dat is meer mijn boeren logica dan een fundamenteel onderlegde wetenschap). Vermoedelijk zeggen de grootheden op dit forum dat dat frezen niet nodig is en dat centreren volstaat.
M1chaelx
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 okt 2016 19:08
Locatie: Alkmaar

Re: diepgat boren

Bericht door M1chaelx »

ik heb met een vh korten boor voor geboord 10mm diep met de zelfde hoek als de hss boor en ook de voorgaande hm boren
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: diepgat boren

Bericht door serum »

Gebruik je peck drilling of dwelling?
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: diepgat boren

Bericht door fcnh »

3mm x100mm lang in gietijzer is geen probleem, in staal wat moeilijker.
Inderdaad centeren (nauwkeurig), voorboren en met éénlippenboor zou ik doen. Haal je die 80bar, gecontroleerd met manometer?
De spanen zijn inderdaad het probleem. Voor gietijzer is 60bar al voldoende, voor staal moet je daar nog een stuk boven zitten denk ik, volgens deze pdf tussen de 70 en 120 bar als ik het goed zie.
Je kan met de éénlipboor misschien ook aan peck drilling doen, wel elke keer je toerental laten zakken vooraleer je uit je werkstuk komt. Alhoewel je dan problemen kan krijgen met achtergebleven spanen.
Over hoeveel gaten/werkstukken gaat het?
Horizontaal boren zou ook beter zijn voor spaanafvoer maar als je die mogelijkheid niet hebt...
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: diepgat boren

Bericht door Danny »

Bij het boren van diepe gaten is centeren en voorboren noodzakelijk. Het centeren kan eventueel vervangen worden door frezen. Voor een diameter van 3mm kan men dit best doen met een freesje van 2mm en daarmee een contouring van 1mm programmeren. Als je een freesje van 3mm gebruikt zonder contouring is er een kans dat er in het center een puntje blijft staan.
Voor het diepboren zelf, zoals hier al vermeld:
1) inwendige koeling gebruiken. teveel druk is echter ook niet goed. Het kan dan gebeuren dat de boor gaat slingeren in het gat.
2) regelmatig terugtrekken om de spanen te verwijderen. (niet in snelgang maar met een verhoogde voeding)

De boren zelf:
https://www.walter-tools.com/en-gb/tool ... fault.aspx
Gebruik wel de hardmateriaal kwaliteit die geschikt is voor het materiaal waarin geboord moet worden.
Tot slot moet je ook voldoende voeding geven aan de boor. De boor moet voldoende snijden in plaats van te wrijven.
Bij te weinig voeding ontstaan er net trillingen.

Succes
M1chaelx
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 okt 2016 19:08
Locatie: Alkmaar

Re: diepgat boren

Bericht door M1chaelx »

met een hm boor gaat ik niet helemaal het gaat uit zo als bij peck drilling dan blijf ik er 5 mm in van wegen het slingeren van de boor en met die 1 lippen boor mag je naar mijn weten niet stotteren

met een hss boor gebruik ik peck drilling

en wij kunnen zelf de bar hier niet testen daar zo iemand voor langs moeten komen
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: diepgat boren

Bericht door Mcgyver »

Heren. Ik heb het topic even opgeschoond. Laten we het aub gezellig en respectvol houden aub! Bvb dank
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: diepgat boren

Bericht door andrefc101 »

Ik mis het duimpje bij de smileys....
Plaats reactie