Modix 3d printer

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Modix 3d printer

Bericht door kawarider »

16032

nozzle 0,6

16031

nozzle 0.8

16030

nozzle 0.8
Hier is de overgang naar de volgende laag erg goed te zien. Bij een onderdeel 20-20-20 kan dat een probleem zijn.
Bij onderstaand niet echt. Echt nie

16029

16028

De blokjes in perspektief op de onderdelen die geprint moeten gaan worden
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Modix 3d printer

Bericht door kawarider »

Blokjes zijn:
primary layer 0.8mm en 90 %
Extrusion multiplayer 0.96 geeft dikte 1.2 mm
Komt aardig overeen. Niet echt aan het testen geweest, maakt gelijk goede indruk. De sterkte is ok, niet uit elkaar te trekken.

De zwarte duse is door iemand anders geprint met dezelfde printer, dezelfde batch nota bene en hier slechts 3 km vandaan. Kleine wereld. Nozzle 0.4 printtijd 34 uur, met 1.0 mm slechts 8 uur! Hoe zou dat met 1,2 zijn? Hatsaflats
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Modix 3d printer

Bericht door Ballegooijen »

Nu snap ik waarom het bij mij zo lang duurt: ik heb een nozzle 0,4 en een laagdikte van 0,1 mm :roll: :roll:
Zal daar ook eens mee gaan spelen!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Modix 3d printer

Bericht door DaBit »

Hier idem. Oppervlaktekwaliteit van 3D prints zijn af-machine toch al niet geweldig dus nog wat groffer is niet erg, features waarvoor ik die 0,4mm nozzle nodig heb doe ik eigenlijk niet en buiten/binnenmaten zouden nog steeds moeten kloppen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Modix 3d printer

Bericht door serum »

Probleem met grotere laagdikte is dat je een relatief kleinere hoek in je werkstuk kunt gebruiken (hoek tav de tafel), Logisch, want de lagen verspringen relatief meer tav elkaar.

Simplify3d heeft daarom als handigheid dat je deze laagdikte kan variëren. Voordeel van een grotere laagdikte is een hogere eindsterkte van je product. Bij een grotere nozzle loop je weer tegen andere problemen aan. hoeken worden rond, afkoelen van je werkstuk is een uitdaging. Even uit het hoofd, ik print met een 0,4mm nozzle op 0,26mm laagdikte. Dat geeft het mooiste resultaat voor mijn printwerken. Spiral vase opdrachten; die kunnen erg mooi met een ,8mm nozzle, maar anders heb je echt een lelijke z-scar, niet te zuinig met die dikke nozzles. :) Je moet een beetje spanning in het materiaal hebben bij dergelijk dikke nozzles; als je bv. lijntjes recht op elkaar wilt leggen, gaan ze aardig snel van elkaar verspringen. wil je een cilinder opbouwen, heeft de lijn ansich al wat sterkte van zichzelf (spanning/druk wordt opgevangen door de geometrie).

Ik ben niet enthousiast over het optische resultaat van nozzles die groter dan 0,5mm, anders dan bij ronde vormen en in spiral vases. Ben er aardig mee aan het experimenteren geweest op de delta, en nu weer op een direct drive extruder, maar mijn enthousiasme over grote nozzles is gematigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Modix 3d printer

Bericht door DaBit »

serum schreef:Probleem met grotere laagdikte is dat je een relatief kleinere hoek in je werkstuk kunt gebruiken (hoek tav de tafel), Logisch, want de lagen verspringen relatief meer tav elkaar.
Alleen als je wandje maar 1 extrusie dik is. Het trappetjes-effect word wel groter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Modix 3d printer

Bericht door serum »

Bij overhang gaat die vlieger niet op.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Modix 3d printer

Bericht door kawarider »

Overhang gaat minder met grotere nozzle, is dat de conclusie?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Modix 3d printer

Bericht door serum »

Nee, niet persé. het gaat om de laagdikte. Als de hoek van de overhang bv. 35 graden is, dan hebben de lagen minder raakvlak bij een laagdikte van 0,8 dan bij een laagdikte van 0,4.
Brijner
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 nov 2017 17:04
Contacteer:

Re: Modix 3d printer

Bericht door Brijner »

Overhang met dikke lagen kan ook prima, maar je moet dan wel even berekenen wat voor koelcapaciteit je nodig hebt tov de extrusie temperatuur en de rigiditeits temperatuur van je filament. Als je zulke grote objecten wil printen met een grote nozzle opening dan moet er veel materiaal in zeer korte tijd worden opgewarmd, uitgedrukt en vervolgens op tijd weer afgekoeld worden zodat het volgende materiaal een stevige basis heeft om met diezelfde hoge temperatuur weer aan te hechten zonder dat het in elkaar zakt.
Grotere nozzle = meer materiaal = langere afkoeltijd dus moet je meer koelen om binnen dezelfde tijd (lees printsnelheid) te blijven printen.

Als je merkt dat je printer niet goed de overhang print is dat meestal een gevolg van niet genoeg actieve koeling op het geëxtrudeerde filament. Een oplossing kan dan zijn om een grotere koeler, of twee gelijk grote koelers, rond je nozzle te plaatsen.

E3D maakt prima hot-ends en heeft ook andere heaterblocks in het assortiment die beter geschikt zijn voor high volume printing. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de volcano. Dat heaterblock zou ik persoonlijk voor alle nozzle maten boven 0.6 gebruiken omdat het je filament sneller opwarmt. Mijn ervaring is dat de gewone heater niet de capaciteit heeft om dit voor grotere nozzles te doen in een tijdsbestek dat voorkomt dat er blokkades ontstaan.

Gedurende de tijd die de nozzle nodig heeft om het filament te verhitten moet er worden bijverwarmt wat temperatuurschommeling veroorzaakt in de heaterblok. Dit wordt softwarematig opgevangen in de PID settings en voor de kleinere print volumes werkt dat prima. Bij grotere print volumes is je heaterblok echter de bottleneck. Als die het niet bijhoudt dan kun je met software ook niks meer compenseren.

Als het temperatuur verschil tussen heaterblock en je body niet constant is dan kan er gesmolten filament in je body gaan stollen en dan verstopt je hotend, iets dat je al merkte toen je cooler niet draaide. De volcano lostte dat probleem bij ons op en sinds we die gebruiken hebben we voor onze 2.75mm filament 1.0 nozzle geen clogs meer gehad.

Voor grote onderdelen zijn we trouwens gestopt met pla en petg en overgestapt op taulman nylon. Die prints zijn echt super sterk en worden niet na 5 jaar afgebroken door moeder natuur. Je kan ze in de zon gebruiken omdat ze uv bestendig zijn en regen, vrieskou en zomerzon hebben er geen vat op. Voor productie onderdelen precies alles wat je wil dus. Wel even opletten met je buildplate. Nylon doet het beste plakken op glas verwarmd tot 45 graden met een dunne laag van 50% houtlijm en 50% water op het print oppervlak.

Succes met printen!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Modix 3d printer

Bericht door serum »

Het gaat bij de overhang niet om de koeling, maar het feit dat het grootste deel over de andere hangt. Bij dunnere lagen heb je zeg maar nog 95% raakvlak met de vorige laag en met een grote laagdikte kan dit <50% zijn.

Als je een nozzle met voldoende hitte-capaciteit hebt is het een must om van deze de PID's te kalibreren met de rappe doorvoer van je filament. Die verschillen nogal met een trage doorvoer en een snelle doorvoer van het filament. Daarom, altijd de PID's tunen als je van een kleine naar een grote nozzle gaat; je hebt wel voldoende capaciteit nodig, e3d heeft dit opgelost door de heater vertikaal te plaatsen (bij bv de volcano) zodat deze meer warmte kan overdragen aan het filament.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Modix 3d printer

Bericht door kawarider »

He! Die laatste 2 posts heb ik gemist. Bedankt, dat is weer mooie info.
Breekt petg in de loop der tijd af dan? Het lijkt er mooi materiaal.
Van het weekend eens kijken of er zich nog problemen voordoen.
De printer blijft af en toe ook hangen, net of ie op commando's wacht. Schijnt iets met baudrate te zijn. Ook dit ga ik van het weekend updaten, maar ben niet zeker of het dan opgelost is. Is iets van Marlin...
Dat blijven hangen samen met coolfan die niet werkt heeft de zaak doen verstoppen. Waarschijnlijk door meerdere keren naar 270 gr te verwarmen is petg gaan verharden en hotend zit dicht. Plausibel verhaal?
Brijner
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 nov 2017 17:04
Contacteer:

Re: Modix 3d printer

Bericht door Brijner »

ALs je petg te vaak laat smelten kan het idd verharden, en dankrijg je inderdaad kleine harde pareltjes in je hotend die de boel verstoppen. Als het een e3d is is dat wel goed op te lossen door met een nylon draad in te voeren (cleaning filament nylon), deze te laten smelten en dan de temperatuur te laten dalen tot ongeveer 100graden en terug te trekken (zgn pulling). Youtube heeft hier genoeg filmpjes over, dus dat wijst zich wel op die manier.
Deze actie herhaal je een paar keer tot de draad die je terug trekt geen verkleuring meer laat zien en een mooie gladde smeltparel aan het eind heeft.
Ik gebruik deze methode om het hotend schoon te maken als ik van ABS naar filaflex of petg wissel om problemen te voorkomen.
Plaats reactie