CNC voor fijne printplaten (absoluut beginner)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MrMU
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2017 18:51

CNC voor fijne printplaten (absoluut beginner)

Bericht door MrMU »

Ik ben al jaren aan het twijfelen over de aankoop van een CNC machientje voor het maken van printplaten (PCB's).

Hoe langer hoe meer zie ik machientjes ontstaan die echt wel fijn werk kunnen leveren:
- Cirqoid (https://cirqoid.com)
- Wegstr (https://wegstr.com)
- Prometheus (https://www.zippyrobotics.com/)

Dit lijken wel heel nauwkeurige machientjes, maar alleen die prijs..

Ik ben een leek op gebied van CNC.
Mijn eerst gedachte is enkel, sporadisch een PCB maken.

Mijn gedachtengang is meestal als volgt:
- "Oh kijk op Ebay (of Aliexpress): klein CNC router die nog weinig kost ook..."
- "Tja maar die lijken mij niet heel fijn te kunnen snijden"
- "Die andere kost wel meer maar je kan er schijnbaar wel fijnere printplaten mee maken"
- "Kijk eens aan, ze hebben nu al machientjes die tot 4mil kunnen frezen"
- "Mooie resultaten laten die zien"
- "Oei die prijs, is zonder taxen en import/verzending"
- Laat het maar
Paar maanden later start ik terug bij de eerste stap...

Wat is nu werkelijk mogelijk met de CNC machientjes op Aliexpress?
Stel dat ik een printplaatje wil maken op Euro formaat 100mm/160mm met sporen van (bijvoorbeeld) een halve millimeter.
Wat heb ik dan minstens nodig om met succes, en zonder dagen afregelen tot een herhaalbaar resultaat te komen?

Wat zijn de nadelen van frezen? Breken de frezen snel?

Gewoon alle info die eerlijk verteld waar ik aan moet denken voor ik toch eens eindelijk beslis is welkom.
Alvast bedankt
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: CNC voor fijne printplaten (absoluut beginner)

Bericht door Benny_DS »

Heb je reeds ontwerpen gemaakt van printplaten om te frezen?