Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door stekkestim »

Het begint buiten weer kouder te worden met kans op vorst. Aangezien mijn vacuümpomp buiten staat en werk met water (water ring vacuümpomp) komt er weer meer risico op het bevriezen van het buffervat.
(Ik hoor jullie al denken gooi er toch wat antivries of zo bij) Dat zou ik zelf ook doen was et niet voor het feit dat ik om de paar (5-6) uur het vat moet bijvullen met water om het vacuüm krachtig genoeg te houden.

3de "probleem" ik ga in de loop van komende weken mijn werkplaats herinrichten en ben van plan hierbij mijn freesmachine op een heel andere plek te zetten i.v.m. efficiëntere indeling. Door dit te doen moet ik ook de vacuüm slangen (3st) vervangen door nieuwe. Op zich niet echt een probleem ze zijn iet echt duur maar ook niet heel goedkoop (dat geld steek ik dus eigenlijk liever ergens anders in, bijvoorbeeld een degelijke vacuümpomp (die ik zonder zorgen kan laten draaien en niet eerst 10 min met emmertjes water te lopen sleuren of hopen dat het buffervat niet toegevroren is.

Maw wat voor vacuüm pomp (niet te duur, mag occasie zijn) raden jullie aan voor een freestafel van 2500x1300mm. Ik frees voornamelijk MDF,PVC schuimplaat en soms eens wat anders.

Ik heb geen idee welk debiet de huidige heeft (Zijn 3 pompen van elk 3KW)

Zelf zat ik te denken aan een zijkanaalventilator i.v.m. een hoog debiet voor het MDF.
Maar naar welk debiet/vermogen moet ik dan kijken? Ik heb wel zones(6x manueel) maar meestal frees ik ganse platen en staan ze dus alle 6 open.
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door MichielB »

Zelf heb ik 2 x 7,5 kw zijkanaalpompen in gebruik voor een 1500x3000 tafel, 2 losse pompen zijn vaak efficiënter dan 1 grote bij het gebruik van een grote vacuümtafel.
Houd er rekening mee dat pompen met dit soort vermogens prijzig zijn, ook tweedehands, ze produceren flink wat warmte en er komt een takke herrie uit de uitlaat (zonder demper).
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door janplastiek »

bij mij is de pomp van 7,5kW voldoende, eerst al omdat mijn freeswerk in niet doorlaatbare plaat is en door de automatische aansturing van de zones van de tafel. vergeet niet dat je energieverbruik flink oploopt met 2 van die joekels van pompen.
15kW is niet niks, daar nog een compressor en de freesmotor en de verlichting en de afzuiging, bij mij gaat soms het licht uit als ik niet afspreek wanneer het eten op mag gezet worden :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door keesfrees »

Ik gebruik (de 2e al) een schuifschottenpomp, die kan (vermoed ik) een diep(er) vacuüm maken, maar of ik dat ook gebruik weet ik niet.
Het aansluiten van een vacuümmeter komt steeds hoger op mijn te-doen lijstje.

Mijn vacuüm ideeën schreef ik hier al eens :
viewtopic.php?f=6&t=13350&#p143992
en verderop in dat draadje haal ik nog weer een eerdere post aan.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door serum »

Die waterring vacuumpompen trekken toch een heel knap vacuum (moeten ze wel in orde zijn natuurlijk) diegene welke ik heb doet meer dan -800mbar, was aan het kijken naar een 250m3 tongyou schottenpomp (-80kpa), maar ben uiteindelijk gegaan voor de watercirculatie. (groter debiet en een dieper vacuum).

Belangrijk is dat je ook nog een redelijk vacuum hebt bij zeg maar 100m3, daar zijn grafieken voor welke je vertellen bij welk debiet je welk vacuum kan vewachten.

Is het geen optie om je huidige watercirculatiepomp te reviseren zodat hij minder water verliest? kan je daar antivries indoen. Of verlies je het water via de uitlaat? dat moet dan ook op te vangen zijn door een filter lijkt mij.

Heb ergens gelezen dat er een ingevet stuk touw inzit, wat weer vervangen kon worden door een keerring.

Schottenpompen; ik weet het niet, maar vind het principe van een centrifugaal naar buiten vliegend plaatje grafiet niet zo degelijk. 7 stuks zaten erin, a 50 dollar. Daarnaast heb je een goed filter nodig voor de inlaat, als er krasjes inkomen boet je in aan einddruk. Maar goed, voor hetzelfde geld denk ik er over een jaar gebruik van de waterringpomp heel anders over.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door diode »

Volgens zeggen (ik heb net het selectie proces voor een vacuümpomp achter me) boet een schottenpomp al heel snel in aan debiet en druk.
De schotten slijten, ze worden korter maar ook dunner. Volgens één van de fabrikanten die ik over de vloer heb gehad neemt het maximale vacuüm van zo'n pomp na ~1000 uur al behoorlijk af door de slijtage.

Dat is voor mij de reden dat ik heb gekozen voor twee klauwenpompen. Halen ook een einddruk van -800 mbar en doen dan nog een debiet van ~185m³ per stuk.

Bij mijn eerste werkgever hoorde ik de procestechnologen altijd klagen over waterring pompen. Dat is voor mij één van de redenen om hier niet voor te kiezen. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe de pomp van Serum gaat bevallen en presteren.
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door MichielB »

Een waterring vacuümpomp is vrij inefficiënt m.b.t. het gebruik van een vacuümtafel.
Het meest gebruikte type vacuümpomp voor een vacuümtafel is een zijkanaal blower en daarna een klauwpomp. Het voordeel van dit type pompen is dat ze contactloos pompen, dus geen slijtage aan het vacuümgedeelte en ze hebben geen problemen met veel "valse lucht".
De zijkanaalblowers en klauwpompen zijn er beide in varianten met voldoende vacuüm en m3/u. Als ik zou moeten kiezen voor een vacuümpomp voor een grote vacuümtafel dan is dat ten alle tijden een zijkanaalblower om de volgende redenen:

- Onderhoudsvrij te noemen
- Contactloos vacuüm gedeelte rechtstreeks op de elektromotor.
- Geen olie smering, klauwenpomp heeft een gesmeerde overbrenging.
- Zijn te verkrijgen in meerdere varianten m.b.t. vacuüm en debieten
- Energie zuiniger dan klauwenpomp
- Aanschaf is goedkoper dan een klauwenpomp

- Het vacuüm is bij een klauwenpomp wel beter en constanter maar daar zal je niet snel iets van merken bij een vacuümtafel.

Als je altijd zorgt dat de complete vacuümtafel afgedekt is of delen zijn afgesloten dan kan je vooruit met een kleinere pomp. Heb je vaak poreuze materialen of heb je geen zin om elke keer secties af te dekken of te sluiten dan pak je een grotere zwaardere pomp. Je kan in mijn ogen beter een te grote pomp aanschaffen en die achteraf met een vfd regelen, dan een te kleine aanschaffen.
Ook kan je een overdruk ventiel erop zetten die open gaat als er bepaald vacuüm bereikt word, dit om de pomp te ontlasten wat resulteert in minder stroom verbruik.
Laatst gewijzigd door MichielB op 19 nov 2017 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door MichielB »

diode schreef:Volgens zeggen (ik heb net het selectie proces voor een vacuümpomp achter me) boet een schottenpomp al heel snel in aan debiet en druk.
De schotten slijten, ze worden korter maar ook dunner. Volgens één van de fabrikanten die ik over de vloer heb gehad neemt het maximale vacuüm van zo'n pomp na ~1000 uur al behoorlijk af door de slijtage.

Dat is voor mij de reden dat ik heb gekozen voor twee klauwenpompen. Halen ook een einddruk van -800 mbar en doen dan nog een debiet van ~185m³ per stuk.

Bij mijn eerste werkgever hoorde ik de procestechnologen altijd klagen over waterring pompen. Dat is voor mij één van de redenen om hier niet voor te kiezen. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe de pomp van Serum gaat bevallen en presteren.
Je hebt droge en olie gesmeerdere schottenpompen en daar zit vrij veel verschil in qua slijtage, ect. Beide zijn niet echt geschikt voor een vacuümtafel.

Wat was de reden dat je gekozen had voor klauwenpompen en niet voor een zijkanaalblower?
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door diode »

De bedrijven die ik gesproken heb boden enkel droge schottenpompen aan. Over olie gesmeerde schottenpompen kan ik dan ook niets zinnigs zeggen.

Waarom de keuze voor klauwenpompen, dat heeft te maken met een aantal dingen. Een zijkanaal blower haalt met moeite een onderdruk van -400m bar. Wil je bij die druk nog wat debiet over hebben dan heb je een serieuze zijkanaal blower nodig. In ieder geval een veel zwaardere (qua vermogen) dan een klauwenpomp.

Ten tweede, een klauwenpomp heeft een redelijk vlakke prestatie curve. Het verschil in debiet bij 0 mbar of -800mbar is misschien iets van 15~20% in debiet.

Ten derde, veiligheid. Ik heb met diverse toeleveranciers van zowel vacuümpompen alsook van CNC freesbanken gesproken. Deze geven bijna* allemaal aan dat het volgens de CE verplicht is om een vacuümbeveiliging op de machine te hebben die de machine uitschakelt bij een onderdruk van -500 mbar of hoger. Idem voor de druk van het perslucht.
Ik heb de bijbehorende NEN norm nog niet gevonden maar aangezien bijna iedere leverancier dit aangeeft zal er toch ergens wel regelgeving voor zijn.

*Er zijn van de ~10 bedrijven slechts 2 bedrijven die bij navraag geen idee hadden van eventuele regelgeving. Beide bedrijven zijn kleinere bedrijven.
Laatst gewijzigd door diode op 19 nov 2017 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door serum »

Een waterring vacuümpomp is vrij inefficiënt m.b.t. het gebruik van een vacuümtafel.
Waar baseer je die gegevens op? (nieuwsgierigheid, geen aanval) als ik mij de grafieken correct voor de geest kan halen met de opgenomen vermogens vs debiet vs vacuumniveau valt dat namelijk juist heel erg mee; (in tegendeel, deze waterringpomp is dan juist efficienter dan de contactloze collega)

Als ik mijn logica gebruik zou ik juist denken dat de minder rendabele pomp juist de zijkanaalblower is, omdat hij geen volledige afsluiting heeft.

Ja, het water van een water-ringpomp wordt warm, maar dat maakt hem niet perse inefficienter tav een zijkanaalblower, gezien het eerder genoemde nadeel? Natuurlijk moet het water bewogen worden, waar weerstand mee gepaard gaat.

Een water-ring vacuumpomp trekt gauw >95% vacuum.

Wellicht staat de pomp mij op erg korte termijn tegen en koop ik alsnog een zijkanaalblower hoor, (heb hier ook potente modellen van gezien met -700mbar vacuum met een flink debiet) maar deze zijkanaalblowers werden mij door de bedrijven waar ik offertes heb aangevraagd door alle partijen afgeraden. (en ben toch redelijk serieus in de weer geweest met 5 partijen)

Verder heb je absoluut gelijk hoor! het vacuum valt en staat met een fatsoenlijke afdichting van je tafel.

Ik had op marktplaats bijna een mooie 12kw abb regelaar voor mijn nieuwe pomp, maar die is voor mijn neus verkocht; wie weet hoe je een vacuummeter opneemt met je VFD? of fabriceer je dat zo in elkaar dat hij een 0-10v uitgang heeft voor de VFD?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door DaBit »

Veel VFD's hebben een PID-regelaar ingebouwd zitten. Dan sluit je de vacuumsensor aan op een analoge ingang (vaak toch 4-20mA of 0-10V) en gebruik je die functie.

Overigens komt uit mijn recent aangeschafte zijkanaalblower ook behoorlijk warme lucht.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door MichielB »

diode schreef:De bedrijven die ik gesproken heb boden enkel droge schottenpompen aan. Over olie gesmeerde schottenpompen kan ik dan ook niets zinnigs zeggen.

Waarom de keuze voor klauwenpompen, dat heeft te maken met een aantal dingen. Een zijkanaal blower haalt met moeite een onderdruk van -400m bar. Wil je bij die druk nog wat debiet over hebben dan heb je een serieuze zijkanaal blower nodig. In ieder geval een veel zwaardere (qua vermogen) dan een klauwenpomp.

Ten tweede, een klauwenpomp heeft een redelijk vlakke prestatie curve. Het verschil in debiet bij 0 mbar of -800mbar is misschien iets van 15~20% in debiet.

Ten derde, veiligheid. Ik heb met diverse toeleveranciers van zowel vacuümpompen alsook van CNC freesbanken gesproken. Deze geven bijna* allemaal aan dat het volgens de CE verplicht is om een vacuümbeveiliging op de machine te hebben die de machine uitschakelt bij een onderdruk van -500 mbar of hoger. Idem voor de druk van het perslucht.
Ik heb de bijbehorende NEN norm nog niet gevonden maar aangezien bijna iedere leverancier dit aangeeft zal er toch ergens wel regelgeving voor zijn.

*Er zijn van de ~10 bedrijven slechts 2 bedrijven die bij navraag geen idee hadden van eventuele regelgeving. Beide bedrijven zijn kleinere bedrijven.
Als alles perfect mooi afgesloten is dan doet een klauwenpomp het in theorie inderdaad beter (wat je daar van zal merken is wat anders). Pak dan een zelfde vermogen pomp als een blower en er is een lek of poreus materiaal dan verliest de klauwen pomp het al snel met een debiet van 2 tot 3 keer zo laag bij hetzelfde vermogen.
Het word allebei erg veel gebruikt, ze hebben hun voor en nadelen en beide zijn in mijn ogen zeer geschikt voor het doel. Bij een kleinere vacuümtafel zou ik ook kiezen voor een klauwpomp, maar voor de formaten zoals de topicstarter niet.

De regelgeving ben ik niet mee bekend. Ik weet wel dat er dan heel veel machines afgekeurd zullen worden, ook waar ik mee werk.
Laatst gewijzigd door MichielB op 19 nov 2017 21:38, 2 keer totaal gewijzigd.
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door MichielB »

serum schreef:
Een waterring vacuümpomp is vrij inefficiënt m.b.t. het gebruik van een vacuümtafel.
Waar baseer je die gegevens op? (nieuwsgierigheid, geen aanval) als ik mij de grafieken correct voor de geest kan halen met de opgenomen vermogens vs debiet vs vacuumniveau valt dat namelijk juist heel erg mee; (in tegendeel, deze waterringpomp is dan juist efficienter dan de contactloze collega)

Als ik mijn logica gebruik zou ik juist denken dat de minder rendabele pomp juist de zijkanaalblower is, omdat hij geen volledige afsluiting heeft.

Ja, het water van een water-ringpomp wordt warm, maar dat maakt hem niet perse inefficienter tav een zijkanaalblower, gezien het eerder genoemde nadeel? Natuurlijk moet het water bewogen worden, waar weerstand mee gepaard gaat.

Een water-ring vacuumpomp trekt gauw >95% vacuum.

Wellicht staat de pomp mij op erg korte termijn tegen en koop ik alsnog een zijkanaalblower hoor, (heb hier ook potente modellen van gezien met -700mbar vacuum met een flink debiet) maar deze zijkanaalblowers werden mij door de bedrijven waar ik offertes heb aangevraagd door alle partijen afgeraden. (en ben toch redelijk serieus in de weer geweest met 5 partijen)

Verder heb je absoluut gelijk hoor! het vacuum valt en staat met een fatsoenlijke afdichting van je tafel.

Ik had op marktplaats bijna een mooie 12kw abb regelaar voor mijn nieuwe pomp, maar die is voor mijn neus verkocht; wie weet hoe je een vacuummeter opneemt met je VFD? of fabriceer je dat zo in elkaar dat hij een 0-10v uitgang heeft voor de VFD?
Een waterringpomp heeft bij hetzelfde debiet als een blower een 2 tot 3 keer zn zware motor.
Waarom werden de blowers afgeraden door de 5 partijen?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door Breaker »

MichielB schreef:Waarom werden de blowers afgeraden door de 5 partijen?
Zal wel samenhangen met de gevraagde specificaties: Onder (of is het boven ;-) ) de -400 mbar krijgt een zijkanaalventilator het echt moeilijk, om tot -800mbar te komen zal het wel twee- of nogmeertraps zijn, dan is een andere vorm al snel rendabeler.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie