Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door serum »

Het gaat niet zozeer om debiet, maar om de verhouding debiet/vacuum (en als je het rendement interessant vind, neem je het opgenomen vermogen mee). Natuurlijk heeft een blower een hoog debiet. Maar hoeveel debiet is er over bij bv. -300mbar?

En, het principe van zo'n blower is dat hij makkelijk veel debiet heeft, maar als je weerstand gaat leveren aan dat debiet (vacuum trekken). Is het niet logisch dat de weerstand/wrijving van de luchtspleet die wordt gebruikt als afsluiting van je vacuum het rendement onder belasting ongunstig beinvloed?

Even zoeken in de specs; heb je een blower met een hoge opbrengst, (700m3+ oid) moet je het doen met een max vacuum van bv -300mbar.

Reden dat het afgeraden werd was omdat het voor kleinere objecten (20x30cm) een te klein vacuum had. Ook voor nesting van platen was de onderdruk te klein om de objecten goed vast te houden.

Maar aan de andere kant; volgens mij heb ik van janplastiek gelezen dat debiet weer belangrijker is dan vacuum. (ik heb er nog geen ervaring mee, het is 1 grote speeltuin met leuke objecten)

Even een zijspoor;
Had het er onlangs nog over met Diode; is het verschuiven van het werkstuk niet een groter probleem dan het optillen van je werkstuk (natuurlijk afhankelijk van de hoek van de snijvlakken van je frees). Zou het daarom niet praktisch zijn om een luchtdoorlatende anti-slip coating te verzinnen voor je spoil-board? (aan weerszijden)
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door janplastiek »

afbramen moet je je werkstukken toch na het frezen, als je spoilboard gevlakt is kan je gemakkelijk 2à3 tiende materiaal laten staan en blijft alles netjes liggen, niks geen coating nodig op de plaat , anders sluit de coating de poriën weer en ben je weer zuigkracht kwijt, enkel voldoende je tafel vlak houden, ik wissel nu wel eens voor doorfreeswerk het spoilboard om een vlakke ondergrond te houden bij klein freeswerk, ik frees stukjes van 10 x 20 mm op mij tafel, met een rest van 0.3 à 0.5mm en snij ze dan los, bij CMT hebben ze freesjes van 6,35mm met idem lager, dus is oppoetsen zo gebeurt met een bovenfrees onder een freestafel met de frees maar net 1mm door een gat van 7 mm is het best veilig
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door serum »

Goede tip, maar niet ieder materiaal leent zich daar voor. Als je iets met een harde toplaag hebt (trespa, HPL beplakt multiplex oid) dan moet je er toch echt doorheen om het strak van de machine te kunnen pakken.

Heb het freesje even opgezocht waar je het over hebt; dat is de 706.064.11. Handig ding!
Laatst gewijzigd door serum op 20 nov 2017 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door MichielB »

Bij een oppervlak van 20 x 30 cm is een blower inderdaad bij langer na niet rendabel. Persoonlijk pak ik dan de dubbelzijdige tape of ik pak mijn t-sleuven bed erbij, omdat ik een blower heb. Hoe kleiner het oppervlak hoe belangrijker het vacuüm is, hoe groter het oppervlak, of een grotere porositeit of meer valse lucht des te belangrijker word debiet. Hier is natuurlijk een verhouding in en die is niet altijd ideaal of duidelijk. Het is maar net hoe de persoon achter de machine er mee omgaat en wat die freest. Het zijn + en - die je tegen elkaar af moet stemmen en dat is voor een groot deel gebruikers afhankelijk.

Het zijspoor: ik heb liever dat die verschuift dan dat het opgetild word, bij het optillen is namelijk de kans groter dat het vacuüm weg valt. Uiteraard heb ik liever dat het blijft plakken.
Er zijn antislip matten die je op je tafel kan leggen onder je werkstuk, ik heb er 2 getest en echt blij werd ik er niet van. Dit was vooral getest voor het door en door frezen van zeer kleine carbon platen, bij beide liepen de frezen keer op keer vol.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door serum »

Ik doel erop dat de reden van het gebruik van je vacuumtafel vermoedelijk is dat je werkstuk niet weggeduwd wordt; niet zozeer dat het opgetild wordt; dwz de radiale krachten welke uitgeoefend worden op je werkstuk door je frees zijn groter dan je axiale krachten. Het werkstuk zal dus eerder weggeduwd worden dan opgetild. (natuurlijk is je vacuum 100% weg als het werkstuk een stukje opgetild wordt) Om deze reden zou je bij een stroeve ondergrond dus wellicht afkunnen met een minder diep vacuum.

Natuurlijk staat er door de geometrie van de frees wel wat axiale krachten op je werkstuk, maar daar kan je je frezenpark op aanpassen; een compressiefrees levert bv. door zijn grotere downcut meer neerwaartse druk dan opwaartse druk.

Ik heb ook diversen oplossingen gezien met meelopende drukrollen onder de portaal, welke het werkstuk stevig op de plaats duwen. (lijkt mij ook een prima oplossing voor werkstukken welke groter zijn dan de afstand tussen de rollen)
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door janplastiek »

zoals ik in dit topic schreef, er zijn manieren zat om de plaat op de tafel te houden

viewtopic.php?f=6&t=13491&p=146048&hili ... at#p146048
ik freesde pas 28 platen trespa 1300 x 3050 in 8mm, deze waar de restanten mee naar de cnczonedag zijn geweest, ik frees deze met een rechte diamantfrees van 8mm x 13mm lang van CMT
ik laat kleine stukken met 0,2 rest aan elkaar op de tafel vastgezogen liggen, als ik klaar ben neem ik een Olfa breekmes, groot model en snij alles los, afbramen en klaar, niets te zien van de rest
met een compressie frees kan je ook de spanen onder je plaat duwen, heb het al mee gemaakt.

ik gebruik mijn floating head ook regelmatig om heel kleine stukken aan te drukken op de tafel
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door janplastiek »

serum schreef:Heb het freesje even opgezocht waar je het over hebt; dat is de 706.064.11. Handig ding!
deze zijn ook goed: afschuinfrees met lager vanaf 4mm
http://www.spanntech.de/entgraten/entgratfraeser.pdf
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door serum »

Kijk.. die freesjes zocht ik! Ik ken ze van een tafelfreesje, kon ze nergens terugvinden.

Ik ga toch maar eens spelen met trespa en de laatste ,2mm laten staan. Krijg je dan echt strakke randen?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door janplastiek »

Ligt aan de snelheid van het voortgaan met je stuk. De frees moet de tijd krijgen om te knabbelen
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door Sven »

serum schreef:niet zozeer dat het opgetild wordt; dwz de radiale krachten welke uitgeoefend worden op je werkstuk door je frees zijn groter dan je axiale krachten.
Ik was laatst toch erg aan het worstelen met plaat die opgetild werd.
Dat ging om dunne plaat en een wat bot freesje. Aan de randen kon de plaat worden opgetild door gebrek aan stijfheid in de plaat en door de relatieve botheid kwam er wat meer freeskracht vrij dan ik normaal heb.

In dat geval kon ik overstappen op een frees met neerwaardse spiraal maar daar kan je weer geen kleine gaatjes mee frezen, die kan ik niet altijd gebruiken...

Zijn er in NL kleine rechte VHM 3 mm freesjes te krijgen? die wil ik graag nog eens proberen.

Edit: ahum, freesjes.nl heeft ze.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door wstoof »

janplastiek schreef: ik frees deze met een rechte diamantfrees van 8mm x 13mm lang van CMT
Mooi !, ik gebruik ook vaak diamant frezen , helaas kan ik ze niet kleiner krijgen dan 12mm diameter.
Heb je soms een artikelnummer van die 8mm diamant frezen ?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door janplastiek »

wstoof schreef:
janplastiek schreef: ik frees deze met een rechte diamantfrees van 8mm x 13mm lang van CMT
Mooi !, ik gebruik ook vaak diamant frezen , helaas kan ik ze niet kleiner krijgen dan 12mm diameter.
Heb je soms een artikelnummer van die 8mm diamant frezen ?
hoe klein wil je? ;-)
http://www.garnotec.be/producten/BE/28/1072
pas op zijn wel aan de prijs :evil:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Geschikte vacuum pomp voor freestafel 1300x2500

Bericht door wstoof »

Dank je wel janplastiek , weet nu waar na ik op zoek ben ;-)
Plaats reactie