Boor freesmachine Bimak

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tommels
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2017 14:56

Boor freesmachine Bimak

Bericht door Tommels »

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede kolomboormachine of boor freesmachine.
Een freesbank is voor mij nu net te veel van het goede, dus met een boor freesmachine kan ik toch nog af en toe frezen.

Nu kwam ik een Bimak 40 Tf/c tegen.
Iemand ervaring met dit merk? Of met een dergelijke boor freesmachine?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Boor freesmachine Bimak

Bericht door assink »

Bimak is italiaans en wel kwaliteit.
Maar is dit geen kolomboormachine met kruistafel?
Als deze een kruistafel heeft, maakt het nog geen freesmachine. Je moet je gereedschap axiaal aan kunnen trekken, dus als deze geen bout heeft aan de bovenkant om je gereedschap mee vast te zetten is het geen freesmachine.
Ok, arboga vormt hierop een uitzondering :roll:
Tommels
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2017 14:56

Re: Boor freesmachine Bimak

Bericht door Tommels »

Bedankt voor je reactie.
Ik twijfelde zelf namelijk ook al een beetje of het niet gewoon een kolomboormachine met kruistafel is.
Ik weet alleen niet echt over welke bout je het hebt voor het vastzetten van het gereedschap. Heb je hier een voorbeeld van of?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Boor freesmachine Bimak

Bericht door assink »

waar normaal de lip van de conusboor zit. Zit dan een inwendige schroefdraad, van bovenaf de boormachine loopt dan een bout welke in deze schroefdraad past. Zo trek je het gereedschap aan en voorkom je dat deze los komt op de conus als er zijdelingse krachten op komen.
Afbeelding
Zo dus ongeveer.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Boor freesmachine Bimak

Bericht door skillalot »

Voor boren en tappen zijn bimaks hele fijne machines. Als je hem daarvoor wil zul je er zeker geen spijt van krijgen.
Er mee frezen moet je echt niet willen.
Tommels
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2017 14:56

Re: Boor freesmachine Bimak

Bericht door Tommels »

Oke, thanks voor de feedback. Ik denk dat ik er dan toch vanaf zie en voor een fatsoenlijke boor freesmachine ga zoeken. Heeft het nog een reden dat een Bimak daar niet geschikt voor is? En misschien nog een tip voor een machine welke daar wel geschikt voor is?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Boor freesmachine Bimak

Bericht door assink »

Je kunt op zoek naar een arboga, dat zijn boor/frees machines.
Deze hebben lagers die daar ook geschikt voor zijn, moet je wel opletten of deze een schroefdraad onder aan de conus hebben.
http://www.lathes.co.uk/arboga/
Zie deze pagina.
Anders kun je kijken naar bridgeport achtige machines, deze hebben ook een boorpinole. Echter zijn deze een stuk groter/duurder.
Zo 1 bijvoorbeeld:
https://link.marktplaats.nl/m1228828895
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Boor freesmachine Bimak

Bericht door benkr »

Wat te denken van een BF20, BF25, BF30 en dan eentje met een grote tafel natuurlijk.
Je vindt ze bij HBM, en nog tal van andere merken.
Is een machine die heel veel gebruikt wordt, conventioneel en CNC, niet vaak door de gebruiker zelf omgebouwd.
Voor sommige merken en types zijn er zelfs complete ombouwsetjes te koop, en natuurlijk ook al CNC grbruiksklare machines natuurlijk.
Bedenk dat een machine kopen 1 is, maar er gaat ook nog een heel aanzienlijk bedrag zitten in toebehoren zoals machineklem, opspangereedschap, frezen etc. etc. zitten.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Boor freesmachine Bimak

Bericht door skillalot »

Tommels schreef:Oke, thanks voor de feedback. Ik denk dat ik er dan toch vanaf zie en voor een fatsoenlijke boor freesmachine ga zoeken. Heeft het nog een reden dat een Bimak daar niet geschikt voor is? En misschien nog een tip voor een machine welke daar wel geschikt voor is?
Niet zozeer dat een bimak daar niet geschikt voor is, maar meer dat elke kolomboormachine daar niet geschikt voor is. Om te frezen moet je echt geen ronde kolom hebben, want die kun je niet in hoogte verstellen zonder dat je links of rechts om de kolom ook verdraait. En met de boorpinole frezen is niet stabiel. Als het voor een heel enkele keer uit de brand te helpen is, dan kan het met veel ergernis, maar hem daarvoor kopen zou ik niet doen.
Voor de rest zijn bimak hele fijne boormachines.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Boor freesmachine Bimak

Bericht door spinningwheels »

Die tos in de MP link is toch wel een heel leuk machientje vooral als er nog een klein beetje vanaf kan , Als je zoiets kunt vervoeren en plaatsen, heb je wel iets staan waar geen BF wat dan ook ook maar in de buurt kan komen.
In theorie kan ik praktisch alles
Tommels
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2017 14:56

Re: Boor freesmachine Bimak

Bericht door Tommels »

Ik zoek eigenlijk ook meer een goede kolomboormachine waar ik zo af en toe ook wel eens mee kan frezen. CNC gaat het sowieso niet worden. Het freeswerk zal enkel wat vlak frezen of slobgaten zijn. Het voornaamste werk zal toch het boren zijn. Vandaar dat ik ook naar zoiets als die Bimak opzoek was.

Die Tos ziet er inderdaad goed uit, alleen is deze toch wel echt een slag te groot voor mij.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Boor freesmachine Bimak

Bericht door HD13 »

Heb eventueel een RF30 type staan met frequentie regeling en rpm uitlezing op 230Vac ;-)
Plaats reactie