Onderhoud aan CNC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Vibestar
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 sep 2017 08:32
Locatie: Den Bosch

Onderhoud aan CNC

Bericht door Vibestar »

Pasgeleden heb ik een CNC aangschaft. Om mee te beginnen een 3020 model uit china. Via marktplaats een mooie kunnen vinden met een beter controller en end switches.

Nu heb ik er een paar weken plezier van met kleine projecten. Vandaag heb ik een 2.5D werkje uit MDF gefreesd waar ik zo'n 6 uur op heb zitten wachten :shock: . Het resultaat is mooi.

Toen ik ging joggen na dit projecten leek het opeens of al mijn assen "stropte". Alsof ze haperen. Zou het kunnen dat ik de stangen moet smeren? Ik heb eigenlijk geen idee voor het onderhoud van een CNC. Wat is handig om te doen? Welke smeermiddelen kan ik het beste gebruiken? Waar kan ik het wel of niet op smeren?

Hoor het graag.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Onderhoud aan CNC

Bericht door serum »

Beetje afhankelijk van de machine, maar ik denk dat hij ondersteunde ronde assen gebruikt?

Als hij na een paar uurtjes al hapert is er vermoedelijk iets niet in de haak met de karren; ik zou al snel geneigd zijn de boel uit elkaar te halen en deze grondig te reinigen.

Doorgaans hebben KO geleiders niet veel nodig (denk aan 0,3ml per 100km travel)

Uit de verschillende handleiding die ik heb gelezen over lineaire geleiders (de 'echten' met de gebruikelijke rails en wagens), zijn de adviezen voor snel lopers en relatief kleine belasting toch wel een dikkere olie (sae van 75-90) of een dunner vet. Een lithium-vet zou volgens mij ook volstaan.

De stangen moet je niet smeren; de wagens moet je smeren. Op de wagens zit een stofkering; olie/vet dat je op de stangen smeert dat zou er theoretisch weer afgeschraapt worden.

Theorie en praktijk liggen met de slechtere wagens nog wel eens ver uit elkaar. Misschien is het juist de slechte seal die de oorzaak zijn van je probleem.
Vibestar
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 sep 2017 08:32
Locatie: Den Bosch

Re: Onderhoud aan CNC

Bericht door Vibestar »

Achteraf bleek het een software probleem. Na Mach3 opnieuw op te hebben gestart was het probleem verdwenen.

Bedankt voor je uitleg. Daar kan ik in de toekomst natuurlijk nog niets mee doen ;-)
Plaats reactie