Maho 400P

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Appleman
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2017 07:18

Re: Maho 400P

Bericht door Appleman »

Er staat o.a. deze te koop op Marktplaats (https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr).

Het ziet er mooi uit, zo'n Emco F3.
Is dat een redelijke prijs (€5000,-)?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Maho 400P

Bericht door benkr »

Emco is nu eenmaal een heel populair merk dus daar zijn dan ook meteen de prijzen naar.
Het is in ieder geval een bekend en betrouwbaar adres, je wordt niet beduveld.
Of zo'n besturing nog een beetje van deze tijd is heb ik echt geen idee van, maar daar zullen andere medeforumleden best wel iets over kunnen roepen.

Bedenk dat naast de freesbank zelf er ook nog best wel wat tooling noodzakelijk is, denk aan gereedschapshouders, een freesklem, een boorkop, een opspanset, een of twee meetklokjes met magneetblokje, misschien nog CAM sofware om ontwerpen te maken en deze naar G-code om te zetten, iets om te smeren als dat er niet standaard op zit enz. enz. enz. en natuurlijk ook nog een assortiment frezen om niet te vergeten natuurlijk.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Maho 400P

Bericht door Breaker »

benkr schreef:Of zo'n besturing nog een beetje van deze tijd is heb ik echt geen idee van, maar daar zullen andere medeforumleden best wel iets over kunnen roepen.
De besturing is redelijk beperkt naar moderne normen (gebruik zelf een Emcotromic M1). De grootste beperking vind ik het aantal regels dat een programma mag hebben (ik kom tot ongeveer 400) en ook hulpfuncties zijn beperkt, bv inmeten gereedschap, probe. Tot nu toe met veel plezier mee gewerkt, maar loop toch wel tegen de beperkingen aan bij wat gecompliceerdere werkstukken. Veel CAM houd ook geen rekening meer met limieten in programmalengte en beschikbaar geheugen, dus veel handmatige optimalisatie nodig.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Maho 400P

Bericht door javanree »

Gelukkig is juist zo'n Emco heel eenvoudig en relatief goedkoop naar EdingCNC, LinuxCNC of Mach3 om te bouwen, daarvan zijn genoeg voorbeelden op dit forum te vinden. En dan heb je vrijwel onbeperkte mogelijkheden.
Appleman
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2017 07:18

Re: Maho 400P

Bericht door Appleman »

ik had zojuist een gevalletje van "oops": een manual van de Emco gedownload waar de afmetingen bijstaan, daarna naar beneden gerend en de breedte van de opening opgemeten: 80 cm...
zijn van die momenten dat je jezelf zo verschrikkelijk stom vindt

ik hoop dat ik dat kreng uit mekaar kan slopen, anders moet ik toch echt voor een kleinere machine gaan.
weet iemand of dat mogelijk is?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Maho 400P

Bericht door spinningwheels »

80 CM Daar had je die maho alleen met 200 KM per uur doorheen gekregen.
Maar je bent niet de enige hoor, ik moest een stuk van de zijkant van de schuur eruit slopen om mijn draaibank naar binnen te krijgen.
Als je een stenen hok hebt kun ja altijd nog het kozijn eruit meppen om meer ruimte te maken.
Weet niet hoeveel cm je te kort komt
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Maho 400P

Bericht door benkr »

Ik heb vroeger (40 jaar geleden) bij een machinefabriek in Tilburg gewerkt, hun specialiteit was dingen aan te nemen die niemand ander kon maken.
Ik heb het daar met eigen ogen zien gebeuren dat er een wiel van 12 meter doorsnede gedraaid moest worden terwijl de grootste deur 6 meter breed was, stuk muur wegbreken, wiel naar binnen, muur repareren, wiel op maat draaien, frezen en kotteren, muur weer slopen, wiel naar buiten en daarna de muur weer repareren.

Ik bedoel maar dat je iets altijd binnen krijgt, voor mijn boor/freesmachine heb ik mijn halve schuur af moeten breken, anders kon de heftruck niet naar binnen. Maar goed, dat waren maar twee houten wandjes dus binnen 1 dag afgebroken en weer opgebouwd. Ik denk nu wel eens om die machine te gaan CNCen maar dan moet ik die truuk nog 2 keer herhalen en dat is me toch echt te veel.
Appleman
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2017 07:18

Re: Maho 400P

Bericht door Appleman »

Tja, alles kan, maar ik demonteer liever de machine dan mijn huis.
Appleman
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2017 07:18

Re: Maho 400P

Bericht door Appleman »

De beste wensen voor 2018!
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Maho 400P

Bericht door boutje »

..
Plaats reactie