testen cnc

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

testen cnc

Bericht door Toxiq »

Nog een paar dagen dan gaan we de CNC verhuizen die ik gekocht heb....tof, dan kan eindelijk mijn leercurve een stijgende lijn gaan vertonen

Voor de verhuizing moet er het eea gedemonteerd worden en dat word hier weer gemonteerd zodat de machine bedrijfsklaar achterblijft
Nu is mijn ervaring met cnc niet veel meer dan 0 en zit ik met een vraag
is er iets dat je kan frezen als soort van test ? een patroon, lijnen of iets anders

Als ik in de houtbewerking wil weten of een hoek haaks is meet ik de schuine zijde (stelling van Pyt.) nu is dat voor een cnc misschien niet nauwkeurig genoeg, maar de vraag is dus, hoe check je of alles goed is opgebouwd

vraag2: de motor is een watergekoelde, is het zinvol om het systeem met koelvloeistof te vullen ipv water ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: testen cnc

Bericht door keesfrees »

Klinkt spannend allemaal, ik probeer me er een voorstelling van te maken.
Wat ga je er mee doen, horlogetandwieltjes of trapbomen, of iets er tussen in ?
maw, wat voor machine is het ?
:-)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: testen cnc

Bericht door rkr »

natuurlijk eerst zeker zijn dat de machine voor transport ook werkt

voor het haaks afstellen kun je de " 5 zaagsnedes " methode gebuiken wordt ook wel bij circelzaagtafels gebruikt


plaats een plaat met 1 kant tegen je vaste as, zaag nu een kant haaks op deze kant
draai de plaat 90 graden zodat de gezaagde kant tegen de vaste as zit, zaag weer haaks

doe dit 5 x, je maakt nu fout op fout op fout

als de 5e zaagsnede evenwijdig is aan de eerste dan is hij goed afgesteld, eventuele afwijkingen worden ook 5 x groter dus makkelijker te controleren
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: testen cnc

Bericht door K.J. »

Ja zeker je wilt niet dat je spindel met water word gekoeld.
De kans op corrosie word erg groot zeker als je lucht in je systeem krijgt.
Ik noem met koelvloeistof van de action maar dat werkt prima en voorkomt corrosie.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: testen cnc

Bericht door serum »

Wat handige tools zijn een raamwaterpas, rechte lei en een meetklokje. Met zo'n meetklokje kan je prima de haaksheid meten waarmee de machine freest. De lei/raamwaterpas, daarmee kan je goed de vlakheid van je bed nastellen en met de haakse kant van de raamwaterpas en de meetklok kan je de Z-as weer trammen tav je bed (hoewel dat ook weer kan door in een excentriek de meetklok in je spindel te schroeven)

Gebruik je creativiteit.

Waterkoeling; ik gebruik een mengsel. Gewoon water moet je er niet in gebruiken. Las verschillende gebruikers die koelemulsie gebruiken als koelwater. Ik gebruik wat blauw koelmiddel van de auto, gemend met demiwater.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: testen cnc

Bericht door Toxiq »

Het is een portaalfrees met een bereik van 800x800x200, foto's zal ik zondag maken

materialen, hout, trespa, delrin, alu....
machine werkt voor transport, dat weet ik al

Die 5 zaagsnede snap ik wel hoe ik die moet uitvoeren maar niet hoe je ziet wat de afwijking is
De plaat roteer je kloksgewijs ? dan ben je in het slechtste geval een trapezium aan het maken maar dat zie je dan niet terug in je 5e zaagsnede toch ?

Ok, even koelvloeistof halen, geen idee hoeveel er in gaat, 2 liter zal wel voldoende zijn lijkt me (eerder minder)
nog een voorkeur voor blauwe of roze ? of maakt dat niet uit (behalve de houtbaarheid)

meetklokje gaat wel lukken, raamwaterpas heb ik niet, wel een normale lei ook (nog) niet
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Kilroy
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jul 2010 15:29

Re: testen cnc

Bericht door Kilroy »

Je bereik is 800 x 800:
Frees een plaat van 800 x 600 (eventueel 792 x 594 indien 800 net niet lukt)
De diagonale moet 1000 of in het andere geval 990 zijn.
Als je de diagonale met een goede rolmaat meet kan je een verschil van 1/10 of meer duidelijk zien.

De methode met "vijf zaagsneden" moet je de vijfde keer de plaat enkel op zijn kop leggen en een dun strookje afzagen, dat strookje breek je middendoor, beide uiteinden zouden dezelfde maat moeten hebben.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: testen cnc

Bericht door spinningwheels »

Toxiq schreef:
nog een voorkeur voor blauwe of roze ?
Blauw of roze is afhankelijk van hoe je het ding gaat noemen, Als je dat nog niet weet zou ik voor een gender neutrale kleur gaan
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: testen cnc

Bericht door Sven »

Vergeet die 5 zaagsneden, is voor een cnc veel te onnauwkeurig en het is niet specifiek.

Cnc haaks zetten doe je met een meethaak in een klem en een meetklok/poupitaster.

Na inspannen van de haak meet je een zijde en stelt die parallel aan de x-as.
Dan controleer je langs de andere kant van de haak de y-as en stelt net zo lang tot het klopt.

Als je onzeker bent over de zuiverheid van je haak dan keer je 'm om de x-as en meet de de y-as nog eens na.

Ik zou voor het eerste begin niet te wild doen, dat vind je voorlopig niet terug in je werk.

Dus:

1 de BEWEGING van de z-as haaks stellen, meetklok op de z-as en op en neer langs de haak die op het bed staat, in xz richting en yz
2 haaksheid van xy stellen
3 omslagmeting om spindle te stellen (even de zoekfunctie gebruiken op omslagmeting)

Voor de methode die kilroy noemt kan je ook 4 gaten in een plaat frezen op de hoeken van een rechthoek van 3x4, de diagonale moeten dan allebei 5 zijn.

Edit: de "rechte lei" die Serum noemt moet zijn een "rei".
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: testen cnc

Bericht door audiomanics »

De methode die je gebruikte bij hout werkt hier ook.
Gezien je werkbereik kan je een vierkant nemen met iedere zijde een gelijke lengte (dat is meestal met een vierkant ;-) )
In jouw geval zou je een vierkant kunnen nemen van 1000/wortel(2)= 707,106mm
Nu komt de truuk:
je plakt op je bed op ongeveer die hoekpunten een stukje schilderstape, doet een scherp puntje in je frees (bijvoorbeeld zo'n graveerfreesje) beweegt naar 0,0 en laat dat puntje net even de tape aantikken. (wel zo dat er een minuscuul puntje zichtbaar is.. vervolgens ga je naar 707.106, 0 even aantikken, dan naar 707.106, 707.106 weer even aantikken en dan naar 0, 707.106 en weer even aantikken.
Nu kan je diagonaal meten. Dat zou 1000mm moeten zijn, maar wat veel belangrijker is dat beide diagonalen exact even lang zijn. Dat kan je zelfs meten met een rolmaat want de locatie van het puntje is zelfs op een rolmaat duidelijk te zien binnen 0,1mm, in vergelijk met de andere meting.
Om even een indicatie te geven: als je diagonaal 5mm (!!) verschil meet staat de brug maar 0,3 graden fout...
Wat je wel eerst goed moet hebben is de backlashmeting en compensatie, anders meet je zo een graad verkeerd.

Met een meetklok en een groot geijkt referentie blok is het mooist, maar die blokken zijn niet te betalen en moeten ook uitzonderlijk voorzichtig behandeld worden.
Iets minder mooi, maar over het algemeen heel prima, zijn de keukenkastdeurtjes van massaproducten (zoals bijv Ikea). Het is geen meetapparatuur maar de afwijkingen in haaksheid zijn over het algemeen te verwaarlozen klein.

Om het te controleren kan je een vierkant of cirkel frezen en dezelfde maat (+ een heel klein beetje) uitfrezen uit een plaat.. Als je de cirkel kan ronddraaien zonder dat hij ergens knijp loopt, dan is de haaksheid en je backlashcompensatie correct. Het vierkant moet in alle richtingen even goed passen.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: testen cnc

Bericht door Toxiq »

spinningwheels schreef:
Toxiq schreef:
nog een voorkeur voor blauwe of roze ?
Blauw of roze is afhankelijk van hoe je het ding gaat noemen, Als je dat nog niet weet zou ik voor een gender neutrale kleur gaan
:lol: :lol: :lol:
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: testen cnc

Bericht door Toxiq »

Tof, duidelijk verhaal kees....
Gaat zeker goedkomen
Overigens heb ik alle vertrouwen in het verhuizen, de verkoper gaat mee en helpt opbouwen, maar omdat ik zelf nog in kinderschoenen sta is het fijn als ik een methode heb die ik snap
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: testen cnc

Bericht door benkr »

Waarom niet op de hoeken van twee op elkaar liggende zo groot mogelijke vierkanten gaten boren.
Daarna één van de platen omdraaien en de gaten weer op elkaar leggen, de gaten met elkaar uitlijnen door met b.v. diezelfde boor in beide op elkaar liggende gaten te steken, dit nog een keer voor één van de andere gaten die boven elkaar zouden moeten liggen van een aanliggende zijde, de overige gaten moeten nu ook precies boven elkaar liggen.
Het verschil wat je eventueel ziet bij twee diagonaal tegenover elkaar liggende gaten is 2 keer de fout van de frees.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: testen cnc

Bericht door Toxiq »

Ook een optie, komt in principe op het zelfde neer als wat kees schrijft....of mis ik dan iets ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Plaats reactie