Welke lintzaag

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke lintzaag

Bericht door assink »

Dit is een mooie compacte van een goed merk:
https://link.marktplaats.nl/m1238668008
Je moet alleen iets meer geduld hebben dan bij een lintzaag of afkortzaag.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Welke lintzaag

Bericht door willy wonka »

Reden dat ik de evolution gekocht had was omdat er op joetjoeb video's stonden van mensen waarbij het perfect ging.
Maar achteraf had ik beter iets anders kunnen kopen inderdaad.

Snelheid maakt mij niet gek veel uit. Het is niet dat ik dagelijks moet zagen.
Dus zo'n beugelzaagmachine voldoet ook. Staat alleen een beetje erg ver uit de richting dus hoop eigenlijk op termijn iets in de buurt te vinden.
Koelpomp erop is wel een vereiste.

Ik ben er wel uit dat het een lintzaag of zo'n beugelzaag wordt. Zo'n Bewo is mooi, maar te kleine capaciteit.
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Welke lintzaag

Bericht door staandeklok »

Een afkortzaag is niet geschikt voor dikke massieve materialen, dus snel vergeten. Op een lintzaag in klein formaat(hobby spul) ben je denk ik ook snel uitgekeken, omdat de geleiding meestal sterk te wensen overlaat en de gebruikte zaaglinten te smal zijn. Heb zelf jaren een stevige lintzaag gehad met een lintbreedte van 20 mm. Recht zagen absoluut mogelijk na nauwkeurig stellen van de geleiding en met een nieuwe zaag. Na korte tijd was recht zagen er al niet meer bij, tenzij opnieuw een nieuwe zaag gemonteerd werd.
De zaagbreedte vanaf 26 of nog beter 30 of 32 zijn stabieler en zagen langer recht in massieve materialen, maar is gemonteerd op de grote zaagmachines.
Ik zou in jouw geval kiezen voor een degelijke beugelzaag, zoals de Kasto op Marktplaats. Besef wel dat deze kleine uitvoering niet vaak wordt aangeboden. De meesten zijn een slag groter en volledig hydraulisch, maar dan heb je ook wat indien deze in goede staat is uiteraard.
Ik zaag zelf inmiddels met een zware Kasto(uiteraard met koeling) en heb beduidend minder nawerk bij massieve assen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke lintzaag

Bericht door spinningwheels »

Ik heb er een staan zoals in de link, Kan als het moet 250 rond in.
Vind die prijs nogal stevig, heb zelf € 150 gegeven. Maar was niet zo,n heel net ding
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Welke lintzaag

Bericht door Stephan »

zelf heb ik een huvema bm 100 draagbare bandzaag gekocht. Bij aanschaf zeer veel getwijfeld maar goed toch gedaan ik kan niet veel groter kwijt. Daarna bij de Hoffman Groep goede bladen gekocht.

Het is een top ding, ik zaag alles door elkaar altijd haaks ook rond 100 messing massief en rvs rond 80 geen probleem. Nooit proberen te koelen wand dan gaat ie scheef. Familie lid heeft er na dat hij de zaag kwaliteiten van mijn zaag machientjee ook één gekocht en vorig jaar stonden ze met z'n tweeën tegen elkaar in een alu as van rond 110 (hij was 2 meter) op te zagen tot schijven van 15 mm. Allemaal recht.

En die ene keer per dat ik rond 135 moet zagen draai ik die as halverwege wel een keer.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Welke lintzaag

Bericht door willy wonka »

Dus als ik het goed begrijp raad je dus geen koeling aan?

Volgens mij worden de Huvema's ook onder een berg aantal andere 'merken' verkocht.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Welke lintzaag

Bericht door Stephan »

Die simpele die ik heb moet je of 100% koelen of gewoon niks doen. Koel je af en toe een paar druppels of een straaltje gaat hij gegarandeerd scheef. Ik hoorde dat later ook van een andere gebruiker van deze machine(tje). En ja wat je zaagt word wel warm, maar je kan het na het zagen gewoon nog met je handen oppakken.
Continu koelen is geen optie want daar is de machine niet op gebouwd.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Welke lintzaag

Bericht door willy wonka »

Wellicht een mistkoelertje erop monteren?
Ik denk dat ik voor deze ga: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... allintzaag
Ik zaag niet dagelijks (materiaal wordt gezaagd aangeleverd). Maar soms ontkom ik er niet aan om even iets netjes in te korten. En staal, rvs en titanium koop ik bv met de meter. Dan moet ik uiteindelijk wel zagen. Maar ik denk dat dit wel prima kan met de HBM met een fatsoenlijke zaagblad
Of ik moet 2e hands een mooie tegenkomen en een beetje in de buurt.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Welke lintzaag

Bericht door willy wonka »

Ik kom deze trouwens tegen:
Exact hetzelfde als de HBM, maar meer vermogen en iets goedkoper.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Welke lintzaag

Bericht door willy wonka »

Linkje vergeten
https://www.conrad.nl/nl/holzmann-masch ... 83543.html

Er is in DE wat meer over te vinden. Voldoet denk ik prima voor wat ik ermee wil doen.
E.v.t een mistkoelertje opbouwen mocht dat nodig zijn.
Ik laat nog weten hoe het zaagt
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Welke lintzaag

Bericht door JanSr »

Ik heb nu zo'n 10 jaar een HBM metaallintzaag, de kleinste in het assortiment. Eén van de minst slechte producten van HBM. Het ding zaagt 100 x 100 vierkant massief. Ook RVS.
Een paar regeltjes:
-standtijd zaagbladen zeer bevredigend, mits een goed merk. Het zaagblad bepaalt het resultaat.
-neem de meest grove vertanding voor tempo
-neem de fijnste vertanding voor dunwandig spul
-lage zaagdruk = meer tijd, maar wel recht. De zaag ballasten voor meer tempo geeft allerlei ellende, zoals scheef zagen en bladbreuk.
-de antisliplaag op het aandrijfwiel is het eerste weg. In de draaibank, opzuiveren en ingieten met polyurethaan. Daarna afdraaien. Sindsdien probleemloos.

-zaagbladen wisselen gaat vrij snel, zeker als je de achter-beschermplaat weglaat.
-de opening tussen de geleidingsrolletjes instellen is typisch hufterig chinees. Maar het werkt wel.

Kortom: Waar voor zijn geld, al kan het beter.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Welke lintzaag

Bericht door willy wonka »

Ik heb de zaag nu een aantal weken in gebruikt.
Alle waar naar zijn geld. Hij werkt, maar top werkt het niet. Leuk om af en toe materiaal mee te zagen (waar ik hem ook voor gebruik)
Na wat afstellen wel redelijk recht te krijgen.

Probleem is dat de lagers voor het blad aan de voor- en achterkant niet netjes in lijn staan.
Nu valt dat nog enigszins goed uit te lijnen. Maar is alsnog gedoe.
Zaaglint loopt er ook zeer regelmatig af.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Welke lintzaag

Bericht door JanSr »

willy wonka schreef: 04 apr 2018 12:43 Zaaglint loopt er ook zeer regelmatig af.
Raar. Dat heb ik bij die HBM nooit.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Welke lintzaag

Bericht door vip1980 »

Bij mijn HBM het ik het meestal als hij iets te veel weerstand krijgt.....vliegt tie er zo af......zoals al eerder aangegeven hier, moet ik ook wat aan de antisliplaag doen.... :lol:
Plaats reactie