CNC Bouwen.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Stijncnc
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2018 19:28

CNC Bouwen.

Bericht door Stijncnc »

Hallo allemaal.

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik ben Stijn 20 jaar oud en vind 3dprinters/CNC machine's erg interessant.
Ik heb nu een CNC die deels 3d geprint is. Alleen dit is niet echt alles daarom wil ik een nieuwe CNC gaan bouwen van aluminium.
Mijn vraag is alleen wat moet ik voor controller gebruiken. Ik gebruik nu een Arduino met Estlcam.
Ik zat eigenlijk te denken aan edingCNC is dit een goede controller?

Het word een portaalfrees met 2.2kw spindel en een werkbereik van z'n 600x500mm

Lineair rail is al binnen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC Bouwen.

Bericht door audiomanics »

EdingCNC is een goede controller en ook vrij veel gebruikt hier. Dus als je problemen of vragen hebt kan je hier zeker een antwoord krijgen..
Bovendien is Bert Eding vrij snel met antwoorden via de mail.
Maar hoeveel assen wil je besturen? (waarbij een dubbele X-as aangestuurd kan worden als 2 kanalen, met als voordeel het automatisch haaks stellen bij opstarten)
Ethernet is ook wel erg prettig aansturen. Maar voor zo'n CPU5A4E (vierkanaals + ethernet) betaal je als particulier toch ruim 400 euro.. (335 ex)

Je hebt je ontwerp al helemaal klaar zie ik? anders koop je niet alvast rails, want die lengte is meer afhankelijk van je ontwerp dan van je werkbereik..
En waarom een 2,2KW spindel? Ze zijn namelijk nogal groot en behoorlijk zwaar tov een 1,5kw, Zo op het oog 2x zo groot en 3 x zo zwaar.(bij luchtgekoeld)
Het kan zijn dat je dan maatregelen moet nemen om de spindel niet naar beneden te laten zakken als de machine uit staat (een rem bijv, of een ander type overbrenging dan een direct gekoppelde motor op de Z-as.) 2,2KW kan freesjes met een schacht groter dan 8mm aan.. Dat is nog een punt om te overwegen. De ER11 bij de meeste 1,5kw gaat standaard tot 7, maar 8mm is gewoon te koop (Sorotec). En die 700W extra heb je qua vermogen eigenlijk niet nodig.
Ik heb het hier wel over de 400HZ-spindels met VFD.. Voor het zelfde geld heb jij het over een enorme koolborstelmotor ala Kress of Triton..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: CNC Bouwen.

Bericht door FSSF »

Diameter van een 2,2kw spindel is volgens mij gewoon gelijk aan die van de 1,5kw. Een 8mm frees in een 1,5kw spindel vind ik geen succes, blijft veel te ver uitsteken. Ik ga overigens maar uit van de watergekoelde versie aangezien jij al uitging van de luchtgekoelde :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7729
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNC Bouwen.

Bericht door benkr »

Ik heb ze toevallig allebei hier liggen, ze verschillen echt behoorlijk van afmetingen, de 2,2kW is rond 80mm, de 1,5kW is rond 65mm. Ook de lengte verschilt iets maar dat valt wel mee.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: CNC Bouwen.

Bericht door FSSF »

Dan heb je de ''slanke'' versie van de 1,5kw, de meeste zijn volgens mij gewoon 80mm, net als de spindel die ik hier heb.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC Bouwen.

Bericht door audiomanics »

De 1,5KW spindel die ik hier heb is 65 rond en zeker 12cm korter en weegt nog niet de helft van de 2,2kw (ook luchtgekoeld) die ik hier had liggen.
Overigens ben ik helemaal om voor de rechthoekige spindelmotortjes. Met name de kracht bij lagere toerentallen hebben me verbaasd..
Even afgezien van een compleet ingebouwde motor (zoals DaBit dat heeft, begrijp ik) zie ik absoluut geen voordelen, maar wel een handvol nadelen voor een watergekoelde motor, maar dat is ondertussen wel bekend..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC Bouwen.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zou het verschil in diameter niet merkbaar kunnen zijn in het koppel bij lage toerentallen?
Ik kan me voorstellen dat als ook de rotor een grotere diameter heeft, dat de door het magnetisch veld opgewekte krachten op een grotere arm wel uitmaken.
Dus ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar de rotor diameter.

Daarnaast worden ook andere lagerdiameters toegepast, en kun je kiezen russen ER11 en ER16, waardoor je waarschijnlijk maatverschillen krijgt.
Gevoelsmatig zou ik de kleinste diameter pakken (kleinere lagers hebben minder last van hogere toerentallen) wanneer ik altijd op max toerental draai, en niet de behoefte heb om met een boor van 8 te gaan boren, dus dat koppel bij laag toerental niet ga gebruiken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC Bouwen.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef: 18 jan 2018 00:44 Overigens ben ik helemaal om voor de rechthoekige spindelmotortjes. Met name de kracht bij lagere toerentallen hebben me verbaasd..
Jij bent waarschijnlijk de eerste die toegeeft dat de vorm van het huis nooit het verschil kan maken.
Dus we (ik in ieder geval) zijn wel niewsgiering naar naam en rugnummer van die spil. En zou het type frequentie omvormer (en de instellingen) daar ook nog mee te maken kunnen hebben.
Ik kan me heel goed voorstellen dat als ze zo'n motor wikkelen met 0.35 koperdraad ipv 0.30 dat een zeer gunstig effect heeft. Het is natuurlijk bekend dat er tegenwoordig ook veel met aluminium draad gedaan wordt, en dat zul je ook wel kunnen merken, wanneer ze daar niet specifiek op berekend zijn (aluminium is natuurlijk niets mis mee)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC Bouwen.

Bericht door audiomanics »

Ik had zo'n spilletje op de opensource machine zitten, die ik met de open dag in Wijk en Aalburg mee had.. Daar heb ik ook een paar mensen laten proberen de spil, die op slechts 1000 rpm ingesteld stond, stil te houden... Dat lukte niet..
De VFD is dezelfde VFD van HuanYang, die ik steeds gebruik. Ook de instellingen zijn dezelfde voor de 1,5kw
Dit is 'm trouwens:
https://www.ebay.com/itm/1500W-1-5KW-Ai ... z4opR_7PmQ

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC Bouwen.

Bericht door DaBit »

Als je continu max toeren draait met <7mm freesjes is zelfs een 1,5kW spindel al overkill. Knappe vent die dan een 800W spindeltje nog op z'n knieeen krijgt.
De dikkere spindels zijn vooral handig als je ook ooit wat grotere frezen in wil kunnen spannen en/of lagere toerentallen wil kunnen gebruiken.

Wil je dat tot in het 'extreme' doordrijven of zet je de spindel in een 6-zijdig gesloten kolom vanwege stijfheid, dan is waterkoeling nuttig. Ben je van plan om altijd in grofweg de bovenste 2/3 van het toerenbereik te blijven zitten en plak je de spindel op een Z-as plaat, dan is waterkoeling minder zinvol.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CNC Bouwen.

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 18 jan 2018 14:45 zet je de spindel in een 6-zijdig gesloten kolom vanwege stijfheid
Of 5-zijdig met stofafzuiging hé ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Stijncnc
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2018 19:28

Re: CNC Bouwen.

Bericht door Stijncnc »

Ik ga denk ik toch voor de 2.2kw gewoon om er zeker van te zijn dat ik voor de toekomst genoeg power heb. Alleen weet nog niet of ik de ronde wil of de vierkante. Zit hier veel verschil in?
sbos
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: CNC Bouwen.

Bericht door sbos »

Als je beide hebt liggen ga dan voor de 2.2kw.
Bij eenzelfde toerental zeg bijvoorbeeld 18000 rpm dan zal de 2.2kw rustiger lopen.
tevens is het ook zo, dat hoe hoger het vermogen, het freesbeeld ook beter wordt. daarbij loopt de frees ook
rustiger door het materiaal heen en minder vibraties, door de grotere massa van de motor.
Iemand anders die ik ken en een stuk of 11 freesmachines heeft voor zijn bedrijf geeft dit ook aan dat het frezen en het freesbeeld beter wordt naarmate
de spindel zwaarder wordt.

Daarbij ben je ook flexibeler in de keuze van de bit diameter boven de 8mm.

Groeten,

Sjaak Bos
Stijncnc
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2018 19:28

Re: CNC Bouwen.

Bericht door Stijncnc »

Hier bij wat foto's van de vooruitgang. Dit word een flinke verbetering van mijn huidige CNC (half 3d geprint)


https://gyazo.com/798021c47c197aa5e4100d132ed2fa91
https://gyazo.com/0a0afab17e35c61a452d26b8be5c980b
https://gyazo.com/4ded0980083ec7470bf774631b348db0
Plaats reactie