Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door herbieferbie »

Denk ik tzt maar eens een nieuwe moer laat maken, als ik hem weer uit elkaar haal om alles schoon te maken en te smeren.
Weer een nieuwe ontdekking gedaan, had een crown snelspan boorkop gekocht met mc3 conus, niet met boren maar met een licht frees klusje kwam die naar beneden, denk nou andere conus erin met schroefdraad, die moet ik dan nog kopen, maar dat word M12 trekstang, en ff geprobeerd er gaat geen 12 mm door het draaiend gedeelte, maar 11 en een klein beetje oepss :shock: :shock:

hier een link met de manual voor wie ook deze machine heeft, altijd handig


https://www.dropbox.com/s/yhs1h2ucmmmoo ... L.pdf?dl=0
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door benkr »

Er zijn ook MC opnames met M10 draad er in, die moet jij dus hebben.
Om de oude niet weg te hoeven gooien kun je er b.v. een helicoil in maken, heb ik ook een keertje gedaan, werkt perfect. Moet je wel geluk hebben met de spoed want die verschilt tussen M10 en M12.
Anders een verloopbusje er in met wat Loctite lijm (648 of zo) en het probleem is ook opgelost.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door HD13 »

11 mm en een klein beetje is waarschijnlijk 7/16 inch
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door benkr »

Dus even de trekstang opmeten of passen met een M10 moer, dan weet je het zeker.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door herbieferbie »

helicol heb ik op werk dus kan ik proberen, ik laat het nog weten natuurlijk
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door herbieferbie »

Nou vriend heeft op de draaibank een mooi verloop van 12 naar 10 gemaakt dus dat is netjes opgelost. Stukje bij beetje word ik blijer.

Heb spantanghouder en spantangen gekocht bij hbm, geen topkwaliteit maar ik heb geen cnc eisen :-)

Een oude digitale schuifmaat gebruikt om diepte netjes in te stellen

Snelspanboorkop had ik al gekocht van rohm, maar daar ben ik niet tevreden over, hoe zeer ik ook mijn best doe , spant niet goed in en ben toch niet slap in de handjes, ben dus op zoek naar een mooie tandkransboorkop met bijpassende sleutel, max 16 mm , maar 20 nog liever.

Inmiddels ook mooie snelspan machineklem gekocht, er fijn ding.

Nu wil ik eigenlijk het mechanisme waarmee de kop omlaag gaat uit elkaar halen en schoonmaken etc , maar durf niet zo goed daar er een veer inzit en ik uit de tekening nou niet goed kan ontdekken hoe dat in elkaar zit, ja het mechanisme op zich wel, maar de montage van die veer is niet duidelijk , in mijn verbeelding hoor ik dan al plooinggggggggg en ja dan ehhhhhh hellupppp

hier wat pics

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door HD13 »

Demontage veer:
Borgmoeren op veertrommel ietsje lossen zodat deze iets zichtbare zijdelingse speling heeft, 1mm is meer dan genoeg.
Spil in bovenste stand vastzetten, veerdruk is nu minimaal.
Als je hem bovenin los laat staan en je haalt de veer los dan valt je spil naar beneden, dat wil je niet.
Buitenkant van de veertrommel zit een schroef/bout/pennetje wat de trommel borgt.
Deze een tikje losdraaien en kijken of je de trommel met de hand kunt bewegen, tegen de veerdruk in.
Lukt dit, dan schroef/boutje demonteren en trommel met de hand op spanning houden.
Schroef/ boutje gedemonteerd ?
Dan trommel loslaten en veer ontspant zich, trommel zal verdraaien.
Borgmoeren verwijderen en trommel zijdelings wegnemen.
Wel een beetje met beleid zodat de veer in de trommel blijft zitten.

Mocht de veertrommel nu met een pennetje geborgd zijn.
Dan moet je borgmoeren zover lossen dat je genoeg zijdelingse speling hebt om de trommel uit de vergrendeling te kunnen trekken.

Er kan weinig, stuk wel even spil bovenin vastzetten of een blok hout er onder.
En let een beetje op je handen vingers, anders heb je pleisters nodig :)
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door herbieferbie »

Ok al stuk helderder, denk dan dat de veer in een inkeping in de as zit ?

En bij monteren de trommel draaien tot er druk opstaat en dan vastzetten ?

Ja blijf voorzichtig, beter vragen als een berg ellende , maar wil eigenlijk alles gewoon goed nalopen en smeren, Net zo lang tot ik alles snap zo word je eigen met de machine

Voor velen van jullie cnc mensen een eitje maar ja je moet ergens beginnen

Fijn dat jullie meedenken
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door HD13 »

herbieferbie schreef: 03 feb 2018 12:51 Ok al stuk helderder, denk dan dat de veer in een inkeping in de as zit ?

En bij monteren de trommel draaien tot er druk opstaat en dan vastzetten ?
Ja, je begint het al te snappen.
Veerdruk zo instellen zodat de spil met boorkop door de veer helemaal omhoog wordt getrokken.
Beetje experimenteren zodat het lekker loopt.

Heeft allemaal niet zo heel veel met CNC te maken maar meer met een beetje technisch inzicht.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door herbieferbie »

Okidoki ik gaat het van de week eens proberen, stukkie bij beetje leer ik de machine zo kennen. Tot nu toe bevalt hij goed, beresterk apparaat. En geen tandwielen die naar de knoppen kunnen zoals bij de hbm machine. Als het te zwaar word heb ik ff uitgeprobeerd dan stopt hij gewoon, een error op het scherm, opnieuw starten en je kunt weer verder.
Enige nadeel welke ik ondervind is dat als je de hoogte verstelt je 2 hendels moet lossen rechts wat best zwaar gaat, en je moet ze ook weer behoorlijk aandraaien om te fixeren , maar vooral dat hij dan ook links rechts zwenkt vind ik vervelend , weg exacte positie. Bijvoorbeeld al je eerst iets met kleine diameter boort en dan groter, die boren zijn vaak langer natuurlijk dus stukje omhoog
Het is geen ramp maar voor mij zou alleen hoogte prima zijn, misschien zijn er creatieve oplossingen ?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door benkr »

2 schijven er op, eentje aan de kolom en eentje aan het bovendeel, zet daar een streep op en je ziet dat de zaak verdraait. Dat kan natuurlijk op 101 manieren uitgevierd worden maar het gaat om het principe.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door assink »

En frezen met een boorkop wil gewoon niet. Koop hiervoor een ER spantanghouder, stukken stabieler. Blijven je freesjes ook langer heel.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door herbieferbie »

Wederom goeie tips, ik heb idd al een spantanghouder gekocht om te frezen
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Probleem motor 380 met frequentieregelaar

Bericht door herbieferbie »

Handig apparaatje gemaakt voor gewoon boorwerk, en toch ook stevig in te klemmen. Ben er wel content mee. in het midden ingeklemd door machineklem, dus lekker stabiel

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie